Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halvmas
S80V8AWD skrev: Ja om det ändå vore så enkelt! Men tack, det var ju både positivt och negativt. Positivt att ha renodlade sommardäck, då vi har ett korresponderande set av vinterdäck, än att ha ett sådant allround så kallat någonting. Å andra sidan blir det lite stökigt att släpa över en uppsättning däck bara sådär... Men bättre att vara på den säkra sidan! Fyrhjulsdrift hjälper ju dessvärre inte så mycket vid inbromsning på vinterväglag! :wink:
Men för säkerhets skull så kanske ni borde ringa och kontrollera med återförsäljaren i alla fall.
Kan ju skilja mellan olika anläggningar.
av sorento
Hej! Är det någon som dålig erfarenhet av Pirelli Zero 17-18 tum mina höll i 2000 mil sedan slut helt normalt enligt Volvo.Någon som har upplevt detsamma ? :evil:
av S80V8AWD
sorento skrev:Hej! Är det någon som dålig erfarenhet av Pirelli Zero 17-18 tum mina höll i 2000 mil sedan slut helt normalt enligt Volvo.Någon som har upplevt detsamma ? :evil:
Vår förrförra S80, V8:a, hade Pirelli (Rossi) Zero i dimensionerna 245/40/18 och på dom körde vi cirka 2800mil, även då dom inte var nya när vi köpte bilen, dock nästintill. Vi sålde bilen innan dom behövde bytas men mönsterdjupet var fortfarande såpass bra att dom skulle klara ytterligare en säsong (cirka 900 sommardäcksmil) enligt vad lagen kräver. Observera att bilen kördes allt annat än aktivt under den tiden då jag, tyvärr, inte hade fått körkortet än.. :mrgreen: Jag skulle tro att hur många mil man kan få på det specifika däcket har ganska mycket med körstilen att göra. Kan vara värt att nämna att däcket i fråga ibland kallas "suddgummit", i negativ bemärkelse. Dock ska greppet vara väldigt bra!
av S80V8AWD
Whoho! Bilen är hämtad och ungefär hundra mil har blivit avverkade! Allt är positivt i jämförelse med föregående S80, i stort sätt. Dock så märker man att bilen har en tendens till att kränga ganska mycket mer, men det är väl inte så konstigt. En annan sak som är lite oroande är att när man står stilla med drive i, antingen med hjälp av queue assistance eller att man bromsar själv så "hugger" bilen ibland. Känns som om växellådan har två kugghjul som liksom försöker gå ihop men missar och en ganska omtumlande skakning uppkommer!

Bortsett från det är fyrhjulsdrift tillsammans med hakkapelita väldigt skönt! Även då jag hade vissa tvivel efter alla trådar här om just fyrhjulsdriften. Men, att jag finner den så överlägsen är nog för att senaste bilen var framhjulsdriven..

En annan grej är fjärrkontrollen till sensus sommibland fungerar perfekt och ibland inte alls med dålig räckvidd, man måste så sikta precis på IR-ögat.

Men som sagt, himla rolig bil och vi är supernöjda en så länge, hoppas bara föregående fel kan avhjälpas!

Erik
av MrNorth
S80V8AWD skrev:Whoho! Bilen är hämtad och ungefär hundra mil har blivit avverkade! Allt är positivt i jämförelse med föregående S80, i stort sätt. Dock så märker man att bilen har en tendens till att kränga ganska mycket mer, men det är väl inte så konstigt. En annan sak som är lite oroande är att när man står stilla med drive i, antingen med hjälp av queue assistance eller att man bromsar själv så "hugger" bilen ibland. Känns som om växellådan har två kugghjul som liksom försöker gå ihop men missar och en ganska omtumlande skakning uppkommer!

Bortsett från det är fyrhjulsdrift tillsammans med hakkapelita väldigt skönt! Även då jag hade vissa tvivel efter alla trådar här om just fyrhjulsdriften. Men, att jag finner den så överlägsen är nog för att senaste bilen var framhjulsdriven..

En annan grej är fjärrkontrollen till sensus sommibland fungerar perfekt och ibland inte alls med dålig räckvidd, man måste så sikta precis på IR-ögat.

Men som sagt, himla rolig bil och vi är supernöjda en så länge, hoppas bara föregående fel kan avhjälpas!

Erik
Hur gick det med homelink? Vi funderar på att köpa till detta till vår XC60 då vi har två bilar men fick bara en fjärr (garageportsexperten)

/S
av S80V8AWD
Spoiler »
Det gick inte alls. Då vi fick reda på att vi eventuellt ska byta parkeringsplats valde vi att avvakta med det tillvalet. Blir eventuellt en komplettering pm det visar sig att det förblir samma parkering framöver. Annars verkar homelinken väldigt smidig!
av AxelF
S80V8AWD skrev:
Knight8806 skrev:Får jag fråga varför du byter bil när du endast har en ett-år-gammal S80?
Javisst. Simply för att vi märkte hur viktigt det var med just fyrhjulsdrift på vägarna vi kör på. Det var enkelt att tro att "nej, vi klarar oss utan det" när vi bytte förrförra bilen (med 4-hjulsdrift) mot den förra. Men med facit i hand så behövs verkligen det, fyrhjulsdriften, här borta. Sen så valde vi XC60 i säkerhetsskull då den torde klara sig bättre vid sådana förhållande (mycket snö och dåligt plogat) än en S80 och för att vi har haft två stycken S80s nu så lite omväxling skadar inte! :)

Nu är det ju inte så värst många dagar man kör i snö här nere i skåne men... Jag har helt klart ett problem inför framtiden, kommer aldrig mer vilja ha en 2wd bil. Awd är helt outstanding att köra med i snö/is slask. Driver på fenomenalt genom drivor, skjuter på som bara den från stillastående och driver
finfint genom kurvor där andra bilar bara understyr o jävlas. Nej, Awd tar kanske lite extra soppa och snor några hk men väl värt det tycker jag.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]