Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danli
Har noterat ibland samma beteende på min V60 D5.
Och varm är nog inte kylvätska iaf, det gäller främst precis nystartad bil som kanske rullat 10 meter från garage väggen för att kunna lasta in lättare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kanske är förvirrad tryckgivare i luftkonditioneringen, då? Om trycker är för högt på lågtryckssidan går kylfläktarna för att kyla kondensorn.
av Krabba
Väcker liv i en gammal tråd för att om någon svar/rätsida på kylfläktsfenomenet?
Har precis samma fenomen på min XC60 D4 2014, dvs. fläkten varvar upp till maxfart i c:a 5 sekunder, sen ner i varv igen c:a 5 sekunder, sen upp på maxfart igen. Motor är nystartad och således kall. Kan inte se någon förklaring till att detta skulle vara en önskad funktion, snarare något problem med vad som reglerar fläktens start och stopp?
av edd
Min V60 D4 -13 har samma problem ibland. Det är ju inget större problem, men ganska irriterande ljud då bilen går på tomgång. Har någon hittat lösningen till detta?
av DavidLindgren
Hej,

Jag har en V60 D3 från 2013/2014 och jag har precis samma symptom som beskrivs i den här tråden. Motorkylfläkten varvas upp till max för att sedan varva ner några sekunder senare. Sen samma beteende igen och igen. Jag har noterat att beteendet slutar om jag inaktiverar AC:n med knappen i bilen. När jag slår på AC:n börjar det igen. På verkstan menar de att det inte är nåt fel, inga felkoder osv. men det här kan inte vara normalt. Det gäller när bilen är nystartad såväl som rullat efter en stunds körning. Vad kan detta bero på och vad borde jag/verkstan undersöka eller testa? Alla idéer mottages tacksamt!

//David.
av DavidLindgren
Inte helt säker på vad du menar men vad skulle det i så fall innebära? Att det är normalt eller att det kan bero på något specifikt? Jag upplever den ständiga upp- och nervarvningen som onormal och tänker att någon givare kanske är trasig eller så. Det enda jag kunnat konstatera är just att beteendet är där om AC-funktionen är på, inte när den är avstängd.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]