Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Vid tankning: Uppsök närmsta auktoriserade Volvoverkstad!

Dock är det ju rätt att brinntiden blir så kort för en blinkerslampa att det är mycket sällsynt att de inte håller bilen ut.
av Agneo
Detta har vi skojat om på jobbet ända sedan dom första bilarna från XC60 serien kom ut! "tänk den dagen då nån måste byta blinkerslampan"
Det är ett mycket större jobb än man kan tro...
För att få loss lyktan så måste man ta loss stötfångaren för att det sitter en gejder under den som går upp över nedre delen av lampan, och när stötfångare o gejder är borta så får man i princip riva hela bagaget för att komma åt skruvarna till lyktan!
För att få bort sidopanelen utan att knäcka den måste c stolpe panelen och takpanelen bort även golvet och lasttröskel panelen måste bort! detta tar lätt en timme om du ska räkna återmontering tyvärr....
Har bytt bak lyktor några gånger så jag vet! ; )
men som sagt det ska vara longlife och lampan ska inte tappa färgen som i gamla tider så det ska inte behöva göras!
Användarvisningsbild
av MartinS
Oj, det var värre än jag trodde. Fick för mig jag läst i Vida att det räckte att ta bort två plastpaneler och sedan ett par muttrar men jag hade tydligen fel.

Jaja, bara den inte tappar färgen är det ju inget problem.

/Martin
av volvoc70cab
Vilket svar från Volvo ( se nedan )

Tack för ditt mail.

Vissa lampor sitter på ett sådant sätt att det är rekommenderat att man tar hjälp av en Volvo Återförsäljare att byta.
Dessa lampor är då inte med i instruktionsboken då det kan finnas en risk att skada bilen.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Christoffer
Användarvisningsbild
av bjornw
Min plan var att byta till LED-lampor och jag gjorde ett försök att få loss grejerna innan jag läst Agneos inlägg här. Efter att ha monterat bort golvet och takpanelen kunde jag med lite milt våld bända i sidopanelen på D-stolpen och komma åt skruvarna bara för att upptäcka att stötfångaren låste fast lyktan. :evil: :evil: :evil: :evil:

Vem f-n har konstruerat den där skiten?! "Inredningskonstruktören" hos Volvo borde bytas ut!

Dessutom var det riktigt marigt att få bort och tillbaks takpanelen, det är stor risk att man bryter sönder den. Nä, jag lägger ner mina planer och hoppas att lampan inte går sönder.
av volvoc70cab
Jag anser att Volvo ska byta ut dessa lampor mot led-lampor utan kostnad då detta kan anses vara ett konstruktions fel. Tänker eventuellt kontakta några motortidningar. Vidare så borde även ni på detta forum kontaktar Bo Larsson på [email protected]. Hur gör man om ex.vis vänster blinker gå i sönder när man är utomlands och det inte finns någon Volvo verkstad? Kan konsekvensen bli att man bara kan göra höger svängar?????
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]