Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
MrNorth skrev:Hej!

Kommer lite uppdateringar på de "problem" jag har hittat.

1) När det gäller skakningarna i ratten verkar det vara när man kör i 50 -60 och bilen växlar till en ganska så hög växel, vilket gör att det börjar skaka ganska mycket pga lågt varvtal. Jag testade att växla manuellt när detta inträffade och de hårda skakningarna försvann. Tror ändå det är meningslöst att lämna in bilen för "sporadiska skakningar i ratt och stol"... finns inte mycket man kan göra. Dock känns det som om motorn inte är tillräckligt dämpad då det vibrerar ganska mycket vid gång, både i ratt och i hela bilen. Vet inte om detta är något typiskt för diesel?
Det blir så pga nedtryckta växlingsprogram, allt för att kapa förbrukning.
MrNorth skrev: 3) Har inte fått svar än från volvo kring något lock över ODB-II uttaget. Det måste ju bara finnas eller?
Man kan tycka att det borde finnas ett lock men det gör det inte. Mao, din bil saknar inget lock.
av MrNorth
Guru skrev:
MrNorth skrev:Hej!

Kommer lite uppdateringar på de "problem" jag har hittat.

1) När det gäller skakningarna i ratten verkar det vara när man kör i 50 -60 och bilen växlar till en ganska så hög växel, vilket gör att det börjar skaka ganska mycket pga lågt varvtal. Jag testade att växla manuellt när detta inträffade och de hårda skakningarna försvann. Tror ändå det är meningslöst att lämna in bilen för "sporadiska skakningar i ratt och stol"... finns inte mycket man kan göra. Dock känns det som om motorn inte är tillräckligt dämpad då det vibrerar ganska mycket vid gång, både i ratt och i hela bilen. Vet inte om detta är något typiskt för diesel?
Det blir så pga nedtryckta växlingsprogram, allt för att kapa förbrukning.
MrNorth skrev: 3) Har inte fått svar än från volvo kring något lock över ODB-II uttaget. Det måste ju bara finnas eller?
Man kan tycka att det borde finnas ett lock men det gör det inte. Mao, din bil saknar inget lock.
Tack för svaren

Sjukt snålt att det inte finns ett lock!!! Var övertygad om att det var något verkstaden hade glömt att sätta tillbaka. Finns ju ingen rim och reson i att spara på sådana saker. Ungefär som att spara in på det lackade tanklocket.

Misstänkte det du skrev om växellådan, kan köpa att den uppför sig så, dock borde dämpningen av motorn varit bättre, för att få bort vibrationerna i stolen och ratten.

Är i övrigt grymt nöjd med bilen. Kommer dock så småningom att kosta på lite tillbehör ;=)

/S
Användarvisningsbild
av MartinS
MrNorth skrev: 1) När det gäller skakningarna i ratten verkar det vara när man kör i 50 -60 och bilen växlar till en ganska så hög växel, vilket gör att det börjar skaka ganska mycket pga lågt varvtal. Jag testade att växla manuellt när detta inträffade och de hårda skakningarna försvann. Tror ändå det är meningslöst att lämna in bilen för "sporadiska skakningar i ratt och stol"... finns inte mycket man kan göra. Dock känns det som om motorn inte är tillräckligt dämpad då det vibrerar ganska mycket vid gång, både i ratt och i hela bilen. Vet inte om detta är något typiskt för diesel?

5) Har kört lite landsväg och fick ner förbrukningen till 7.5. Känns mycket för en diesel... Lika mycket som den gamla S80n med 2.4 liters sugmotor på 140 hk.

9) Kartorna verkar vara stenålders, addresserna finns med men inte de utritade vägarna. Körde igår igenom två bortadsområden, ett anlades för 8 år sen, ett annat för 3 år sen, inget fanns med på kartan. Dåligt...
1. Du har köpt en diesel, det blir inte lika komfortabelt som en bensinare...

5. Du har köpt en crossover/miniSUV med allt vad det innebär vad det gäller luftmotstånd etc.

9. Du borde se gatorna om du zoomar in kartan mer.

/MArtin
av S80V8AWD
5. Tycker fortfarande att 7.5 låter lite väl mycket ??:-/ Iaf med tanke på att vår S80 D5 Polestar nöjde sig med halvlitern (för att vara "exakt" 0.48 enligt färddatorn) när vi körde längre landsväg i somras pendlandes mellan 90-110km/h. Och då med fyra personer plus en takbox av storlek väldigt stor, farthållaren användes förvisso flitigt men ändå. Även om man anpassar sig till trafikrytmen här i Tallinns centrum så är det inga problem att snitta 7.5 (eller lägre) och då kör man rejält ryckigt och oplanerat à la broms-gas-broms-gas... Som mest så har vi lyckats att få upp förbrukningen till 0.94 men det var i oerhört forcerad östatstatskörning, även med deras mått. Då vi snart får vår XC60, också den D5 Polestar, så undrar man ju om det verkligen kan vara en sådan stor skillnad på förbrukningen vid vår typ av statskörning då XC60s sämre aerodynamik inte spelar så stor roll på just den typen av körning.
av tunnis
6.
Jag behöver inte trycka ok för att para min telefon, det sker alltid automatiskt direkt när jag sätter mig i bilen.
När jag trycker ok för att slippa friskrivningstexten för navi försvinner texten direkt.

Låter som det är nåt knas på din bil.
Användarvisningsbild
av Guru
6. Har visserligen inte Senus (tack för det!) men det är stor skillnad ifall BT är på/av i telefonen när jag startar bilen. Mao, är BT på så kopplar det upp direkt men om jag slår på BT i telefonen efter bilen är startad så måste jag para ihop.
av MrNorth
tunnis skrev:6.
Jag behöver inte trycka ok för att para min telefon, det sker alltid automatiskt direkt när jag sätter mig i bilen.
När jag trycker ok för att slippa friskrivningstexten för navi försvinner texten direkt.

Låter som det är nåt knas på din bil.
Hej!

Dum fråga, men trycker du OK på mittkonsolen, på knappen eller OK längst ut på blinkers-spaken?

När det gäller telefonen så har jag alltid blåtand på, men det är ett lotteri om den kopplar upp automatiskt eller om jag måste godkänna med OK.

/S
av Halvmas
S80V8AWD skrev:5. Tycker fortfarande att 7.5 låter lite väl mycket ??:-/ Iaf med tanke på att vår S80 D5 Polestar nöjde sig med halvlitern (för att vara "exakt" 0.48 enligt färddatorn) när vi körde längre landsväg i somras pendlandes mellan 90-110km/h. Och då med fyra personer plus en takbox av storlek väldigt stor, farthållaren användes förvisso flitigt men ändå. Även om man anpassar sig till trafikrytmen här i Tallinns centrum så är det inga problem att snitta 7.5 (eller lägre) och då kör man rejält ryckigt och oplanerat à la broms-gas-broms-gas... Som mest så har vi lyckats att få upp förbrukningen till 0.94 men det var i oerhört forcerad östatstatskörning, även med deras mått. Då vi snart får vår XC60, också den D5 Polestar, så undrar man ju om det verkligen kan vara en sådan stor skillnad på förbrukningen vid vår typ av statskörning då XC60s sämre aerodynamik inte spelar så stor roll på just den typen av körning.
4.8 låter lite för bra för att vara sant om du frågar mig. Själv har mina 2 senaste tankningar visat runt 10 vilket jag tycker är helt ok. Mest Stockholmskörning och snabb motorväg. Tar jag det lugnt till landet så kan jag komma ner under 7.
Sommarens Europaäventyr landade på 8 ungefär.
Kollar man på färddatorn står den på 8,3 i dagsläget. Jag har tyvärr inget Polestarpaket men dock automat. Räknar färddatorn med extravärmaren förresten? Den tar ju en del bränsle nu när graderna kryper mot nollan.
av S80V8AWD
Det kan jag hålla med om, det låter lite för bra för att vara sant! Dock så var det som sagt färddatorns förbrukning och farten var relativt konstant och knappt någon trafik heller för den delen. Hm, 1.0 tycker jag låter som en himla massa. För att få en sådan förbrukning med vår bil, enligt färddatorn, så behövs en oerhörd våldsam högerfot. Förvånansvärt var det verkar skilja i förbrukning.. Gör fyrhjulsdriften mycket på förbrukning vid all sorters körning tro? Bränslevärmaren eller extravärmaren eller vad den kallas är inte inräknad i färddatorns förbrukning. Jag kommer inte ihåg hur mycket, men jag läste här på forumet hur mycket den drog, och det var inte några väsentliga mängder överhuvudtaget. Har för mig att det var en under litern timmen tom, men det kan vara helt fel.
av tunnis
Ang ok-knappen var jag tvungen att gå ut å prova.
Knappen på mittkonsoll funkar.
Rullhjulsknappen funkar.
Ok knappen på blinkersspaken funkade inte.

Jag kör oxå alltid med blåtand påslagen i mobben och bilen synkar ALLTID direkt när jag startar bilen.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]