Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan bara hålla med om att de är en konstig och dålig trend med att bakljusen är släckta på nya bilar, hoppas att denna trend blåser förbi snabbt.
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:Javisst, men knappast vid snörök eller andra ljusa dåliga förhållanden, och eftersom förarna tror att det är automatiskt ljus tänder dom det inte själva. Tyvärr...

/Martin
Så fort du använder torkarna mer än ett enstaka slag så skall automatiken tända, men det är klart att det finns extremsituationer..

/Thomas
zizou75 skrev:Kan bara hålla med om att de är en konstig och dålig trend med att bakljusen är släckta på nya bilar, hoppas att denna trend blåser förbi snabbt.
Detta påhitt har kommit till för att utslaget på miljontals bilar blir effekten som behövs för att hålla bakljusen tända rätt avsevärd, och det märks på bränsleförbrukningen. Inte mycket för en enskild bilägare, men när man pluttificerar med alla bilar, så.

Om detta kan man tycka en hel del, men det är det som är motiveringen. De lär dessutom ut i körskolorna att man inte ska blinka förrän man svänger, fick jag reda på när yngsta dottern tog körkort förra året. Vilket innebär ytterligare en bekräftelse på min åsikt att i körskolorna lär de sig att köra upp, men köra bil får man lära ungarna själv.
apersson850 skrev: Om detta kan man tycka en hel del, men det är det som är motiveringen. De lär dessutom ut i körskolorna att man inte ska blinka förrän man svänger, fick jag reda på när yngsta dottern tog körkort förra året. Vilket innebär ytterligare en bekräftelse på min åsikt att i körskolorna lär de sig att köra upp, men köra bil får man lära ungarna själv.
Så underligt, när jag övnigtskör med dottern och hån frågade om detta med att blinka säger jag bara att "det är ju ingen mening att blinka när du svänger, för då ser jag ju att du svänger så vad är vitsen med att blinka? Hon förstod, undrar om bilskolorna gör det också? Om det stämmer som ni skriver är det fullständigt idiotiskt.

Blicken
Pilen
Filen

Detta blev jag lärd när jag tog körkort. Och detta kommer jag att fortsätta lära ut

/S
Användarvisningsbild
av Sunschreem
VolvoBilist skrev:
Men: den äkta Volvobilisten sätter ljusknappen på "on" en gång i livet och kör alltid med varselljus här i Tyskland ;-)
Dock inte om man har eftermonterad xenon, då startar och stannar man i noll så man inte sliter på xenon när man startar bilen ;) Förutsatt att man har ändrat om nollan så inget lyser :)
Jeg får min nye V40 i morgen og er også spent på lysinnstillingene. Ut fra manualen jeg har lest litt i, er baklysene og frontlysene av i dagslys, men går på når det blir mørkere.. Så er vel i samme båt som XC60.
På min V60 lyser halvljuset hela tiden. Har A läge på ljusvredet och det verkar som A läget endast är till för automatiskt helljus på svenska bilar. DRL finns inte på min v60 my 13, antar att det är samma på svensksålda XC 60 också. Känns lite konstigt då nästa alla nya bilar har DRL nu, undras varför inte V60 och XC 60 har det?

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]