MartinS skrev:Det finns flera grejer som sagt (växelspaken är ju bedrövlig), men oavsett vilket av dom. Hur kan dom slinka igenom om man nu vill kalla sig premium, det är ju detaljerna som gör det. Mycket av detaljerna håller ju kvalitetskänsla långt över Hyundai, Kia, Toyota etc. men så hittar man ett par saker som känns riktigt B, då faller ju hela bilen liksom. Kedjan är inte starkare än den svagaste länken.
Det verkar liksom bara klantigt, det lär ju vara några fjuttiga tior det handlar om för att höja nivån avsevärt på vissa plastdetaljer.
/MArtin
Håller med, det är tråkigt när man tummar på kvalitet. Växelspaken tyckte jag inte var speciellt dålig dock, men det är något som går att byta. Ljusår bättre än den pinsamma plast-aluminiumspaken de kallde spaceball i S60 T5, ville bara rycka väck den och slänga! Skräp! Kollade faktiskt igenom XC60n efter saker jag tyckte var mindre bra och den stora grejen för mig var som sagt dessa solskydden som jag tycker är uselt att man inte kan få integrerade i bakdörrarna. Det är ju suveränt när man har barn att bara dra upp dem och haka fast som i Q5an. Att hålla på med sugproppar känns vääääldigt B. Sen tycker jag det är bra känsla i knappar och dylikt på XC60, helt i nivå med Audi Q5 som ligger en bra bit över XC60 i pris. Testade att trycka på det mesta och det var okej.
Något som jag upplevde märkligt var det "klicket" i skrollhjulet på ratten, det man använder för att välja menyer i sensus. Tyckte det var lite för hårt och ljudligt, och inget bra tryckmotstånd, men det kanske finns en tanke i detta, att man inte ska råka trycka i onödan? Sen är det ju detta med plastknak i övrigt när man trycker på panelerna, sånt ska inte förekomma på en bil i denna prisklassen, och det upplevde jag inte inte att det gjorde heller.
Noterade att säkerhetsbälteskontakterna (de med röd knapp) såg lite konstiga ut, liksom billiga typ som något från en Kia/Hyundai om man jämför med motsvarande i gamla V70/S80 som ser hyfsat premium ut.