Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Snyggt apersson850!

Mailet min åf. Dom får banne mig bjuda på denna mjukvara. Kul att ha tros VOC. Kan ju ha dålig täckning någon gång :)
2900:- kosta endast mjukvara. Sjukt dyrt tycker jag!
Användarvisningsbild
av StringerBell
LOTEZ skrev:Snyggt apersson850!

Mailet min åf. Dom får banne mig bjuda på denna mjukvara. Kul att ha tros VOC. Kan ju ha dålig täckning någon gång :)
Varför skulle de bjuda på det? Ökad funktionalitet ----> Ökat värde. Var glad att du redan har hårdvaran. Hade de behövt montera hårdvaran (så som det var förr) skulle det kosta 7-9000:- för att få en liten sketen fjärr.
Användarvisningsbild
av laser2
StringerBell skrev: 5) Värmaren drar ungefär 5-6 dl per timme. Man bör köra bilen minst lika länge som värmaren varit på. Vid minusgrader går värmaren 30-60 minuter. Alltid maxtid under minus tio.
Varför måste man köra bilen lika länge som värmaren varit på? Är det för att ladda upp batteriet igen efter att värmaren dragit ut några Ah?
För det har väl inget med livslängden på själva värmaren att göra, eller?
Bör värmaren fortsätta gå när man kör bilen?
Men jag kan förstå om värmaren bör gå en minsta tid för att den skall bli genomvarm och må så bra som möjligt, men hur lång tid är det?
Kan förstå att det beror på yttertemperatur, men vad är lämplig gångtid för värmaren vid +5, 0, -5, -10, -20C?
av LOTEZ
StringerBell skrev:
LOTEZ skrev:Snyggt apersson850!

Varför skulle de bjuda på det? Ökad funktionalitet ----> Ökat värde. Var glad att du redan har hårdvaran. Hade de behövt montera hårdvaran (så som det var förr) skulle det kosta 7-9000:- för att få en liten sketen fjärr.
Har en grymt bra relation med min säljare (detta är 5 nya Volvon han säljer till mig under 7år) så jag tvivlar inte på att han bjuder på den. Sorry om min ton ovan var "hotfullt" eller girigt på något sätt...
Användarvisningsbild
av paso
:-))))) Har just hämtat min nya XC70 och där skall bl.a start av motorvärmaren var tillagt på PCC, men jag hittar ingen info i manualen eller på nätet om hur jag startar värmaren. Någon som har detta och kan berätta? :?: (S)
av Gourmand
laser2 skrev:
StringerBell skrev: 5) Värmaren drar ungefär 5-6 dl per timme. Man bör köra bilen minst lika länge som värmaren varit på. Vid minusgrader går värmaren 30-60 minuter. Alltid maxtid under minus tio.
Varför måste man köra bilen lika länge som värmaren varit på? Är det för att ladda upp batteriet igen efter att värmaren dragit ut några Ah?
För det har väl inget med livslängden på själva värmaren att göra, eller?
Bör värmaren fortsätta gå när man kör bilen?
Men jag kan förstå om värmaren bör gå en minsta tid för att den skall bli genomvarm och må så bra som möjligt, men hur lång tid är det?
Kan förstå att det beror på yttertemperatur, men vad är lämplig gångtid för värmaren vid +5, 0, -5, -10, -20C?
Värmaren mår inte bra av att ständigt användas korta stunder, bl.a. tar glödstiften stryk. Kör du mest korta sträckor, så bör du avaktivera värmaren. En tillsatsvärmren av denna typ är främst till för att motorn ska gå med rätt arbetstemperatur vid körning i kall väderlek, i andra hand som ett komforthöjande tillbehör. Den bör användas med förnuft, annars kan det bli dyrt och man bör heller inte glömma bort att dessa värmare inte har evig livslängd, så ibland behövs reparationer. Men så är det ju med det mesta.
av LOTEZ
Det va det dummaste jag hört! Klart man ska använda tillbehör för 4000-9000kr. Kör slut på skiten under garantitid och kräv nytt när det brakar.
av Gourmand
LOTEZ skrev:Det va det dummaste jag hört! Klart man ska använda tillbehör för 4000-9000kr. Kör slut på skiten under garantitid och kräv nytt när det brakar.
Den här typen av tillbehör har en begränsad livslängd, precis som en klimatanläggning. De håller inte i evighet. Ska man hålla liv i en bränsledriven tillsatsvärmare, så måste den användas med förnuft, annars pajar den i förtid och det kan bli ganska dyrt, precis som med en AC-anläggning. De här tillbehören är inte konstruerade för att användas för ideliga korta körningar. Det mår vare sig motorn eller tillsatsvärmaren bra av Systemet koksar igen och glödstiften pajar om man inte använder dessa tillbehör med försiktighet. Det är bara att acceptera, annars får man avstå från en dieseldriven tillsatsvärmare. Egentligen gäller samma sak motorn. En modern dieselmotor som går mestadels korta körningar utan att motorn blir genomvarm med en viss regelbundenhet kommer också att ta skada, inte minst partikefiltret, men även regelrätta motorskador kan uppstå.

Om moderator så önskar kan han/hon rade[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Tog loss plåtlocket och tittade ner i h&arin[…]

Hej! Mitt första inlägg här, hoppa[…]

Huven indikerar öppen

Microbrytaren sitter i högra huvlåset, […]