Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Svart är ju sjukt opraktisk så om du är i princip lika nöjd med en vit hade jag lätt tagit den vita.

Kör du på alufälgar till vintern, det kan inte skilja många kronor, 17" plåt kan inte va gratis heller misstänker jag? Vill du spara pengar kan du ju köpa beggade fälgar och däck på blocket i bra skick för 6-10k, på alufälg.

/Martin

Ps. Tröskeldekor och skidplate gör bilen!!!
av XC60
Har haft en XC60 och det är en mkt fin bil. Ett par saker som jag uppskattade under mina 3 år med bilen.

-Laminerade och vattenavvisande rutor. Vattenavvisande rutor är helt fantastiskt när det är regningt och mörkt ute, minskar reflexerna då alla vattendrippar på de främre sidorutorna rinner av bilen i fart. Det var så bra att jag har efterbehandlat nuvarande bil.
- Tonade rutor är inte sås dumt, särskilt om du har småbarn (du skrev barnvagn). Volvos rutor är dessutom riktigt mörka och ger ett ordentligt insysnsskydd. Mörka rutor blir särskilt snyggt på en vit bil.
- Ta HGV-paketet så får du ovanstående samt elbaklucka, riktigt trevligt särskilt när det är smutsigt ute (halval året i Sverige). En funktion som känns onödig innan man har haft den.
- PCC (key less) är otroligt bekvämt och vanebildande.

Plåtfälgar på vinterdäcken :-O) SKÄMS på dig! Ledsen att säga det, men det är inte OK... Lägg pengarna du sparar på att köpa solid vit och metallic till att skaffa alu-fälgar. Eller köp lösa 18" och sula om varje säsong. Kostar mer, men du får nybalanderat varje säsong och kan rulla på 18" original även på vintern = stil! :D
Enligt uppgift finns det numera möjlighet att lägga till elmanöverade stolar till DE. Prata med din handlare och se om det stämmer -- för det är väldigt praktiskt om de som kör bilen inte sitter exakt likadant.

Sedan skulle jag också valt Driver Support-paketet. Det är nog det paket som jag personligen tycker är mest prisvärt.
När jag beställde min XC70 skippade jag Driver support. Tyckte det var onödigt för de pengarna. Sen var jag ute och provkörde en bil med Driver support.
Som tur var gick det fortfarande att ändra beställningen...
av MrNorth
Hej!

Har läst vad ni har skrivit, och har pratat med återförsäljaren, och nu ligger även alu-fälgar med i offerten. Fick bra rabatt på dem :)

Grymt irriterande när det gäller färgen. Trodde att vi var helt klara när vi hade valt svart metallic, men har sett många bilar med ice vit och det är faktiskt väldigt snyggt det också. Dock glänser den inte lika mycket som en svart metallic (om man jämför dem nytvättade) och den vita färgen gör att bilen ser "plattare" ut, billigar epå något sätt. Men samtidigt tycker jag att den vita framhäver XC60ns former på ett mycket bättre sätt än vad svart gör. Sjukt irriterande. Det går ju inte att lacka om bilen om man väljer fe. Nu tror jag iofs att det inte finns något "fel" val i detta fallet. Volvo själva har ju satt ice vit som default färg för Dynamic Edition... samt att det verkar bli vanligare att dyrare bilar lackas vita. Man måste ju faktiskt tänka på andrahandsvärdet också. Och det finns flera trådar här med folk som hävdar att en svart metallic är mycket lättare att sälja än en vit. Jag undrar om det verkligen stämmer, med tanke på hur många "premium-bilar" som rullar ut lackade vita.

Ice vit tycker jag också är aningen "vitare" än de många vita bilar som rullade ut på 80 och 90-talet. Sen kan man ju undra vad just metallic gör för andrahandsvärdet, inte speciellt mycket om man kan lägga på något extra option för de pengarna.

/S
av MrNorth
Något som är lite störande med just den vita färgen är att railsen på dynamic edition är svarta, något om förstör utseendet tycker jag. Synd att de inte kan lacka dem vita, eller sätta dit de kromad rails som summum har. Finns inte ens som extra option. Vad tycker ni? Vad kan jag göra här? Går det att ta av dem och lämna in dem till en lackerare, går det att köpa kromade rails, eller är det bara jag som inte ser skönheten med svarta rails på en vit bil?

Just dne detaljen påminner mycket om min gamla vita 940, med svarta och gråa plastdetaljer... :9

/S
Användarvisningsbild
av MartinS
Innertaket måste ner för att byta taklisterna så det lär kosta massor att byta.

DE innebär ju tyvärr en hel del begränsningar, det är väl därför den är så bra prissatt.

Jag tycker absolut du måste ha skid och scuffplates om du köper en vit, annars håller jag med om att den ser väldigt tam ut.

/Martin
av MrNorth
MartinS skrev:Innertaket måste ner för att byta taklisterna så det lär kosta massor att byta.

DE innebär ju tyvärr en hel del begränsningar, det är väl därför den är så bra prissatt.

Jag tycker absolut du måste ha skid och scuffplates om du köper en vit, annars håller jag med om att den ser väldigt tam ut.

/Martin
Okej, hade ingen aning om att det var så komplicerat. Ja då får det bli svarta rails där.

Detta med skid och scuff måste jag kolla hos säljaren om han kan visa på en bil, det är svårt att se det på grafiken i "bygg din bil". Där är jag inte överdrivet imponerad kontra vad det kostar. Vilken tröskeldekor är egentligen standard? Väljer man "tröskeldekor" för 5400 blir det nån vit? list längst ner. Varför så dyr? Och går den att montera som tillbehör om man inte kan bestämma sig just nu.. :)

Tack på förhand
S
av Jostein
Jeg kaster meg også inn i konfig av din bil :) Jeg har en ice hvit XC60 og jeg er veldig fornøyd med den fargen. Har hatt både svart og andre farger på tidligere biler. Disse mørke fargene er pene når bilen er ny og ren, men når du får din første ripe eller stensprut (og den kommer desverre etter en liten stund...)lyser den mot deg fra alle de mørke fargene, og svart er den værste. Så velg hvit! Men jeg er enig i at da bør bilen ha "side scuff plates" både foran, bak og på sidene. Du bør også ta med driver support. Den adaptive cruise-kontrollen ville jeg ikke vært foruten. Veldig behagelig på langtur. Dette koster selvsagt litt ekstra, men en ny bil er så dyr likevel (i hvertfall her i Norge :???: ) at noen tusen ekstra betyr ikke så mye. Det er viktigere at du får en bil du er 100% fornøyd med. Lykke til, og gled deg til du får din nye XC60! Det er en flott bil uansett hvordan du "bygger" den.
av pergrein
Ja, alla lister monteras hos ÅF så man behöver inte bestämma sig nu. Det blir ingen vit rand utan listerna är lackade i silver (426) som är klarlackade i en matt ton.

Man får inte ha så höga krav på utrustning/styling när det gäller DE men dom är ju inte dåligt utrustade för det :)

Mvh
Per
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]