Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
improwise skrev:
dissonans skrev:Utan bältesvarning går det inte att få fem stjärnor i Euro NCAP. Så enkelt är det. Det är alltså överförmynderi från deras sida, inte från Volvos.
Vem har sagt att bältesvarningen ska tas bort? Det är ju implementationen det är fel på, inte grundtanken. Vad händer härnäst, elchocker om man kör en meter utan bälte, även om det så råkar vara 10 meter i 30 km/t på en helt tom parkerinsplats i fullt dagsljus? :D
Sorry, dåligt skrivet av mig. =)

"Bältespåminnare som får godkänt av Euro Ncap ska ge tydlig ljus- och ljudsignal iminst 90 sekunder. Den mildare formen av bältespåminnare, som Euro Ncap integodkänner, har andra typer av mer diskreta ljus- och ljudmarkörer."

Utan _korrekt_ bältesvarning går det inte att få fem stjärnor ;) Jag tycker också den är lite jobbig, men det räcker ju att du smäller bälteslöst i just 30 km/h på din parkeringsplats för att du ska bli allvarligt skadad av dina airbags. Oavsett hur liten den risken är så finns den ju där...
Tja, jag har en hel drös med olika Garmin, men inte tycker jag de är så mycket bättre än den inbyggda navigatorn i min XC70. I vissa avseenden är de till och med sämre.

Touchskärm hade förstås gjort det inbyggda systemet lättare att hantera, men utseendet på touchskärmar i en del hyrbilar jag har kört är avskräckande. De risar fort ihop. De lösa navigatorerna har förstås också touchskärmar, men de brukar rent allmänt inte ha samma livslängd som inbyggda system, så där spelar det kanske mindre roll.
av improwise
dissonans skrev:
improwise skrev:
dissonans skrev:Utan bältesvarning går det inte att få fem stjärnor i Euro NCAP. Så enkelt är det. Det är alltså överförmynderi från deras sida, inte från Volvos.

Utan _korrekt_ bältesvarning går det inte att få fem stjärnor ;) Jag tycker också den är lite jobbig, men det räcker ju att du smäller bälteslöst i just 30 km/h på din parkeringsplats för att du ska bli allvarligt skadad av dina airbags. Oavsett hur liten den risken är så finns den ju där...
Har inte SAAB 9-3 5 stjärnor också? Kan inte minnas att jag någonsin blev irriterade på bältespåminnelsen där.
Användarvisningsbild
av zandman
improwise skrev: Har inte SAAB 9-3 5 stjärnor också? Kan inte minnas att jag någonsin blev irriterade på bältespåminnelsen där.
Japp men den piper bara i farten över 20km/h, dessutom är den ganska diskret första kilometern (lågt ljud och påminnelse i displayen) men sen brakar helvetet löst och de tjuter högt ur ljudanläggningen. Smartare om du frågar mig så kan man tex göra parkeringsmanövers utan att bli galen på pipet...

Är det bara jag som upplever att nya bilar […]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sid[…]