Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Var själv ungefär i din situation. Dock gällde det inte tjänstebil, utan privat så jag fick stå för kostnaden totalt. Provade Audi Q5 ,Bmw X3 samt volvo XC60 FWD med manuell växellåda. Audin föll bland annat på att priset rusade iväg när jag skulle ha något över bas bilens utrustning ( 80-100 kkr) Vidare så upplevde jag motorn lite klen. Samma sak var det med en andre tysken. Priset fullständigt rusade iväg. Den bil som kändes bäst total var Volvon . Det blev en summum , vilket jag idag inte ångrar. Vi trivs alldeles utmärkt med bilen då den är vilsam att köra längre sträckor med.
Användarvisningsbild
av crumpets
Om pengarna inte är oändliga så är väl de två egentligen samma fråga? Hela poängen med att ha en ny fin A6 försvinner ju om man tvingas ta den i snikutförande.
av Amli
För vissa är det inte pengarna som styr bilvalet utan andra kriterier. Men jag håller med helt om att det inte alls blir samma sak att "tvingas" ta en snikutrustad A6. Men precis samma sak kan säga om en Volvo, och det är inte roligare det.
av perhall
För dem som inte tycker att pengar spelar nån roll är det ovanligt att välja A6 2,0TDI el XC60 D4... klassiskt dilemma det här. Audi-BMW-Merca är med mindre motorer ofta prisvärda i grundutförande men ritkigt dyra med lite lagom grejer till.../PH
av sweborn
Har kört en A6 2.0 TDI Avant men kände inte några premiumvibrationer förutom den mycket trevliga färddatorn i huvudinstrumentet. Klen motor, menlöst hård fjädring, spårig, bullrig och i mitt tycke var sportstolarna sämre än de i A4... vilket jag inte kan få ihop egentligen. Små, hårda sidostöd på sitsen i A6 trots till synes rejälare stolar än i A4. Baksätet vet jag inte heller vad de gjort med, varför ligger soffan nere på golvet? Ahh, det är en livsstilskombi.
Användarvisningsbild
av crumpets
Sweborn, du beskriver precis vad jag tänkte skulle hända när de av någon för mig fullkomligt outgrundlig anledning väljer "sportpaket" som sitt storsäljarpaket. Självklart lär man vilja ha sportstolar sportchassi och fetare fälgar om man kör en motorstark variant, men varför i fridens namn skulle detta vara att föredra när de motorer som är någorlunda ekonomiskt åtkomliga ligger kring 180hk?

Då får man ju en bil som du beskriver. Slöheten hos en billig motor kombinerat med stötighet hos en sportigare modell. Ofattbart.
Hade man istället slängt ihop xenonplus och multitronic eller kanske xenonplus och skinnklädsel till vanliga stolar i ett paket måste ju detta erbjuda enormt mycket högre kundvärde.
av Lövet
Man kan få prosportpaketet utan sportchassi kostnadsfritt. Samma faktiskt på BMW numera. Men det tog bra många år.
av perhall
andreas_lofgren skrev:Man kan få prosportpaketet utan sportchassi kostnadsfritt. Samma faktiskt på BMW numera. Men det tog bra många år.
Problemet är ju att paketet inte är så rabatterat från början, och xenonljusen med 14500 grymt överprissatta... det är 18" (2400), xenon (14500), sportchassi (3700), sportstolar (5600?) och sportratt 3-ekrad (1200?) i paktet som kostar ca 20000... men annars bra idé att ta bort sp-chassit på en Audi med minsta motorn. ca 90% säljs med.../PH
av Lövet
Ja priset på xenonljusen är verkligen löjligt. Men tyvärr måste man ju ha dem, bilen ser inte klok ut utan.

Lite inne på lambdasonden ändå. S[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]