Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Inte i Volvo men Audi har en uppsjö olika automater (dock oftast bara en per motor/drivlina) och BMW har valet mellan vanlig automat och sportautomat för de vanligaste modellerna./PH
av Lövet
Steff 99 skrev:Gertroniclådan är fullt jämförbar med den automaten som BMW har i senaste varianterna av E60/61 och den var många väldigt positiva till.
Det håller jag inte med om alls. Kommer från en V70II och lådan i min E61 facelift är långt bättre. Förvisso var min V70II en -08 så den kan ha finslipats en aning (även om den V70 D3 -12 jag körde nyss fortfarande var klart sämre). ZF lådan växlar snabbare men ändå mjukare och låser momentomvandlaren mycket tidigare.
av Lövet
Sportläge finns såvitt jag vet bara på vissa modeller och vissa år. Min hade det inte.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har en V60 T6 Polestar MY12. Den växlar underbart! Mjukt och fint i D-läget och rappt och väldigt effektivt i S-läget! Ljusår bättre än min förra XC60 D5 aut Polestar (sen MY10).
av Steff 99
Och jag refererar till min XC 60 somär en sen MY 11B oxå med polestar , BMW var en MY 09 530 D skillnaden är minimal.....! Men det är min uppfattning och känsla..
av Arese
Har en XC60 D5 2011 med geartronic och en BMW 5-serie med ZF:s 8-växlade automat och som det skrivs i inläggen ovan så är lådan i BMW:n så otroligt mycket bättre så det är rent pinsamt för Volvons del. Särskilt när den är kall slirar det något fruktansvärt. Även när motorn är varm finns det flera situationer (pådrag i motlut, manövrar i låg fart mm) där geartronicen är väldigt osofistikerad. 6-växlar känns ju inte heller som senaste ropet direkt. En sak jag tycker funkar bättre med geartronic än BMW:n är dock när man ska iväg från stillastående, då har GT bättre pedalrespons. BMW:n är "trögare", sannolikt priset man betalar för uteblivet slirande.

Har dock inte hört talas om särskilt mycket tillförlitlighetsproblem med GT så ur den aspekten spelar det särskilt ingen roll om ni tar en sådan istället för en manuell.

Mvh
Arese
av S4060
Jag kör en S60 Aut - 2013 och jag måste säga att den växlar fint. Den växlar inte helt steglöst (eller vad det heter) men inte så långt ifrån. Jag kan dock tänka mig att Audi's och BMW's automatlådor fungerar ännu bättre. Volvo verkar inte riktigt ha kommit upp i samma klass, men inte långt ifrån :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det faller dock lite att jämföra MY11 XC60 diesel aut mot 535 (sport?)aut. En jämförelse mot min T6 Polestar aut hade nog varit bättre. Den slirar i princip inget alls, även om jag har i D-läget och i sport slirar den absolut inget.

Den 8-stegade automaten som kommer sen blir nog ett lyft dock!
av Amli
XC90_Executive skrev:Det faller dock lite att jämföra MY11 XC60 diesel aut mot 535 (sport?)aut. En jämförelse mot min T6 Polestar aut hade nog varit bättre. Den slirar i princip inget alls, även om jag har i D-läget och i sport slirar den absolut inget.

Den 8-stegade automaten som kommer sen blir nog ett lyft dock!
Slirar i princip inget alls? Jag vill minnas bestämt att du sa precis samma sak om din XC60 D5 när det begav sig ;-// Kommer det en 8-stegad automat till Volvo oxå!? Har du mer info om den?

I övrigt tycker även jag att Volvos automat står sig slätt mot BMWs. Jag måste ändå säga att den blivit avsevärt mycket bättre med åren och jag tycker att den numera är ganska bra (bortsett från den höga förbrukningen fortfarande). Det är snarare att BMW och Audis lådor är riktigt, riktigt bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Finns på skroten. Mvh Per

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket inte […]

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]