Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det blir inga prickar eller något...när man tar laminerade rutor så är de där "mörka prickarna" samt elslingorna mellan glasen...
Ser helt ut som det skulle vara från fabriken. Skall ta bild bara jag hinner.
Satt själv 35% sido bakfönstren och sedan baggage utrymmet med 25%.
Har ljus inredning, borde nästa ha valt mörkare...
Menar inte att det blir dåligt gjort, bara det faktum att man ser just elsligorna samt en om än minimal ljus ring runt de mörka prickarna i övergången till det svärtade i glaset.... Alltså eftermonterat kan vara hur snyggt som helst, har alltid haft det på mina bilar, men fabrikstoning är stråt vassare där man slipper elslingor och de ljusa linjer som blir på grund av luft där filmen övergår till den svarta delen på rutan.... Min V60 med fabrikstoning står parkerad bredvid en V60 med av Volvohandlaren eftermonterad film på laminerade så ingen bild behövs för min del. :D

Och återigen, inte menat som kritik att det blir fult med film, men JAG tycker fabrikstoning är snyggare och så pass att det var viktigare är laminerat. :)
Tack för kommentarerna.
Fortfarande tycker jag det är märkligt att man uppenbarligen kan få en V60 fabrikstonad (på vanligt glas), men inte en S60. Det kanske bedömdes av Volvo att toning är viktigare på en kombi, dels för att dölja last och dels då det kanske sitter barn i baksätet i högre utsträckning. Och att man bedömde sig kunna spara på utvecklingskostnaden och lagerhållningskostnaden för dito på S60. Inte vet jag...
Polaren som blev påkörd i sin Avensis från sidan i ca 30 och fick splitter från hela rutan intryckt i armen, bålen, axeln, ansiktet, ögat och skallen skulle varit riktigt glad om han hade haft laminerade rutor. Valet är enkelt.

Edit: nu kör han en XC90 med laminerade rutor, det blev en dyr läxa med bara ett och ett halvt öga kvar.
Ogya skrev:Tack för kommentarerna.
Fortfarande tycker jag det är märkligt att man uppenbarligen kan få en V60 fabrikstonad (på vanligt glas), men inte en S60. Det kanske bedömdes av Volvo att toning är viktigare på en kombi, dels för att dölja last och dels då det kanske sitter barn i baksätet i högre utsträckning. Och att man bedömde sig kunna spara på utvecklingskostnaden och lagerhållningskostnaden för dito på S60. Inte vet jag...
Det är nog helt enkelt ganska begränsad efterfrågan på toning till "sedan"... men visst vore det nice om det fanns.
bjornw skrev:Polaren som blev påkörd i sin Avensis från sidan i ca 30 och fick splitter från hela rutan intryckt i armen, bålen, axeln, ansiktet, ögat och skallen skulle varit riktigt glad om han hade haft laminerade rutor. Valet är enkelt.

Edit: nu kör han en XC90 med laminerade rutor, det blev en dyr läxa med bara ett och ett halvt öga kvar.
Volvo som vill gå i spetsen för säkerhet kunde ju använt det som motivation och BARA erbjuda laminerade rutor, med eller utan toning, då hade man ytterligare ett säkerhetshöjande motiv på sin argumentationslista samtidigt som man minskade antalet olika varianter på "samma del".
Jag hade samma dilemma då det inte gick att beställa både laminerat och mörk från fabriken. Har haft laminerade rutor på min S80 i 12 år och uppskattade det jättemycket, 3 misslyckade inbrottsförsök. Angående ljudnivå så har jag inte mycket att jämföra med men det var rätt tyst i alla fall. Om man tittar på själva glaset så ser man att det är något tjockare med en mellanlager på laminerade.

Har fått laminerade på min nya V60 och bad Upplands Motor att lägga på mörk film vilket de gjorde jättebra. Inga bubblor men så klart ser man värmesträckorna på backruta, det gör inget då man ser de bara när man tänker på det. Konstigt att modellen som säljer näst störst inte kan kombinera både mörka och laminerade rutor från fabriken, hur tänkte Volvo här? Det är ju bara att använda olika film tycker man.
Ford hobby husbil chassinummer

Kolla höger hjulhus fram, det kan dock som sa[…]

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]