Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Tobbev skrev:USB minne funkar tyvärr inte då USB ingången i bilen inte är ansluten till systemet.

Så här står det på Volvos hemsida:

kompatibilitet media:
DVD±R, DVD±RW, DVD Audio, DVD Video (Enkelt/Dubbelt lager)
CD±R, CD±RW, VCD, SVCD, SACD, HDCD, CD Digital Audio

Kompabilitet format:
MP3 playback (ID3 TAG)
AVI eller MPEG-4 format med DivX / Xvid support (DivX 3.11, DivX4, DivX5 GMC)
AC3 och MP3 audio i DivX video både CBR och VBR
ADPCM audio, PCM audio, OGG vorbis audio, WMA
Undertexterfiler måste vara i “SMI” typ

Så, vad betyder egentligen "AVI eller MPEG-4 med DivX/Xvid support"? Kan jag konvertera till MP4 som ett alternativ till DivX, fattar ingenting....

/Tobbe

MPEG-4 är en komprimeringsstandard, DivX och XviD använder sig av MPEG-4 för kodning. DivX var ett företagägt varumärke, XviD är den öppna källkodens motsvarighet.

MPEG-4, DivX och XviD är i princip samma sak.
av Droopy
Tobbev skrev:Ok. Gör ett försök nu enligt denna guiden:

http://forum.videohelp.com/threads/2980 ... -subtitles

Den sägs skall fungera med DVD-spelare etc som läser Xvid (verkar tydligen vara lite speciella inställningar jämfört med om man skall spela filmerna i en dator)

/Tobbe
Där var sidan ju, hade den i skallen men den hette något annat för många år sedan, nu gav du mig lite nya ideer, tack.
av Tobbev
Det programmet, Xvid4PSP var inte helt stabilt, crashade efter ett tag....suck, får leta vidare.

Har läst något om bframes=1 (har ingen aning om vad det betyder), att spelare vill ha just 1, inte 2 som verkar vara default i många program.
av Droopy
För själva konverteringen borde du kunna använda AVS Video Conveter, det programmet konverterar de flesta filformat till bla DivX.

Känner inet igen B-frames, men det ska ju inet spela någon roll för det borde det ju bara vara att kasta alla filer i roten på en DVD och bränna ut. Sedan bläddra till filen och starta den, du får ju inga menyer och så när du konveterar till DivX, filmen startar rakt av.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har sensus och RSE i min V70 och jag kör bara med USB även för skärmarna bak för att slippa alla skivor. Dock klarar systemet inte DIVX med HD-kvalitet.
av Tobbev
Japp, i V70 är det ett annat system (tyvärr).

Får nog testa att tanka hem lite olika Divx-klipp för att testa med. När jag hittar ett som funkar så får jag dissekera det för att se hur konverteringen är gjord :(
av Tobbev
Uppdatering. Efter återtagit kontakt med Volvo och en mycket hjälpsam servicetekniker så framkom det att min firmware i spelarna var knas.

Efter att ha flashat om båda spelarna så funkar XViD klockrent!

/Tobbe

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]