Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
Hej,

Jag skulle utan tvekan ta D4 AWD och sedan avvakta en BSR-uppdatering då detta torde ligga mkt
närmare till än Polestar dito. Då får du troligtvis 245Hk och 520NM till ett fördelaktigt totalpris.

Personligen tycker jag att framhjulsdrift hör hemma i småbilar eller maximalt effekter upp till
150HK, men 215 dieselhästar, nej tack!
Användarvisningsbild
av Perc
Senast det blev bilbyte hade jag svurit att jag ville ha en fyrhjulsdriven, men då bilfebern väl kom fanns det inga att tillgå. Att det är mer klös i denna än i min gamla 140-hästare gjorde bara saken värre, man får ju inte ner effekten i marken då det är lite halt.

Och oavsett om man har 50 eller 250hk så saknar man AWD varje gång trafikljuset slår om till grönt.
av V60D5Sollentuna
Jag har en manuell D5:a, rätt värdelöst med över 200 dieselhästar och framhjulsdrift. Tror att en D4 med eller utan AWD är bättre. Bäst förstås med en D5 AWD.
av Oboymannen
Har en D5 idag och skulle inte byta den mot D4 awd, visst vore det kul att ha awd´n men hur många gånger per år kommer jag att behöva det? Jag kör ca 4500mil per år och har kanske saktat awd ett par ggr. D5´n rockar på bra.
av Steff 99
Har man väl haft AWD så är det ett måste även nästa gång man beställer ny bil
av Amli
Steff 99 skrev:Har man väl haft AWD så är det ett måste även nästa gång man beställer ny bil
Det stämmer bra för min del. Mina 3 senaste bilar har alla haft AWD (Audi, Volvo & BMW) och jag kommer inte att köra något annat.
av Lövet
Inte nödvändigtvis. Jag har haft AWD och har inga problem att vara utan numera med tanke på nackdelarna det för med sig. Tycker inte fördelarna är värt det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vilka nackdelar tänker du på?
Bränsleförbrukning?
Mer komplicerat (på sikt dyrare att hålla igång, kan man tänka sig)?

Eller ser du någon annan nackdel? Jag tycker inte jag märker av min AWD nåt särskilt när den inte behövs, men den gör en jävla skillnad när den behövs, ursäkta språket.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Jag bytte från AWD till RWD vid mitt senaste bilbyte och det ångrar jag. Hädanefter kommer det endast bli bilar med AWD för min del!
av Lövet
Anders: Förbrukningen, skatten men också viktökningen. Tidigare så höjde dessutom Volvo sina AWDer oavsett om man ville det eller inte = ännu sämre vägegenskaper.

På en XC modell är dock AWD självklart men en "designkombi" som V60, njae.
Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]

V60 sliter däck bak

Hjulinställning är alltid bra, båd[…]

Smidigast och billigast lär vara att gå[…]

Fjäder dörrlås

Hej, Det finns tillverkare av dessa fjädrar o[…]