Jag kör lastbil på ett Schenker åkeri som bara tankar Preem/Såifa , och det har inte varit nåt problem...............................Både volvo och scania
Hu vad det kan bli. Har märkt att jag tankar i Tyskland går bilen bättre och snålare med deras diesel som inte innehåller rapsolja eller andra tillsatser. Har en bekant som har ett företag där jag tankar ren diesel utan dessa tillsatser. Se vad som händer med diesel med tillsatser på länken ovan.Förstår inte att bilfabrikanterna tillåter dess tillsatser i dieseln. En bekant med en skördetröska ville ej starta när det var tid att skörda. Det visade sig att pumpen inte ville vara med längre. När dom tog isär den såg det ut som om det var silikon i den. det blev till att köpa en ny. Båtdiesel innehåller inte dessa tillsatser utan är ren diesel.
"Monster i dieseltanken" drabbar mest båtar, husbilar och andra fordon (t.ex tröskor) som står stilla långa tider. I Finland fick man tidigare köra på lågskattad "brännolja" och den hade inte detta problem, men det är slut på det sedan ett par år. Nu är det vanlig personbilsdiesel som gäller. Det är många som ännu inte är medvetna om problemet utan tas på sängen när motorn börjar gå illa och dör. Jag säljer själv reservdelar och tillbehör och det är inte mer än ett drygt år sedan första kunden frågade efter antibakterie-tillsats.
Ni med dieselbilar går nog säkra om ni använder era bilar dagligen och låter bli att tanka småslattar då ni har halv tank osv. Håll "rotation" på bränslet så att säga.
Ödets ironi spelar dieselbilsägaren ett spratt. Det enda argument som dieselbilägaren har som håller, är ju den att inte behöva tanka så ofta. Men nu måste dieselbilsägaren tanka ofta för att inte få problem med dieselbränslet. Jag kan inte låta bli att dra på munjuporna åt eländet :lol:
Precis det samma som jag gör när man ser etanolbilsägarnas förtvivlan att behöva serva bilen 4: ger om året om man kör 4000 mil.
Mattias D vi skall nog vara lite ödmjuka till de olika bränsletyperna, för du kan nog hålla dej för skratt om om vänder problematiken mot transportbranchen, det lär bli svårt att växla ut dragbilsflottan till miljövänligtbräsle på kort tid.
Skadeglädje brukar ofta slå tillbaka på de som skrattar högst.
Steff 99 skrev:Precis det samma som jag gör när man ser etanolbilsägarnas förtvivlan att behöva serva bilen 4: ger om året om man kör 4000 mil.
Mattias D vi skall nog vara lite ödmjuka till de olika bränsletyperna, för du kan nog hålla dej för skratt om om vänder problematiken mot transportbranchen, det lär bli svårt att växla ut dragbilsflottan till miljövänligtbräsle på kort tid.
Skadeglädje brukar ofta slå tillbaka på de som skrattar högst.
Det var dumt men jag kunde inte låta bli. Jag har diskuterat bränsleval i många år nu och det finns alltid ett argument som jag inte rår på, och det är hur ofta man behöver tanka (så länge biltillverkarna inte erbjuder en större tank för bilar som drivs med mindre energitäta bränslen). Men för att råda mot på problemet borde tillverkarna erbjuda MINDRE tank till dieselbilarna. Då hinner det aldrig bli någon baktierietillväxt. Det är ju faktiskt lite komiskt detta :lol:
Jag servar förövrigt min etanolbil 1år och 1500 mil.
Jag håller med dej Mattias D att världen behöver växla bort det som är skadligt och negativt för oss och miljön....men man måste se varje steg framsteg som ett steg i rätt riktning.
Självklart får vi samtidigt bakslag...en fördel med dieseln är dock att minskar förbrukningen, det går att åka riktigt snålt.
Som jag tidigare sagt....vi behöver alla bränsleslag, men vi måste se till att de används rätt, med minsta påverkan vår omgivning