Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Volvo:s spolarmunstycke med duschfunktion är totalt värdelösa, jag hade dessa på min V70 MY10.
När hastigheten översteg 70-80 kmh så var det bara nedersta delen på framrutan som blev våt, det innebar att det gick åt enorma mängder med spolarvätska för att få rutan ren, jag fick nya munstycken monterade som hade en mer normal sprutfunktion, tror att det var XC60 som man monterade istället, då fick jag tillbaka en normal funktion som träffade rutan.
Användarvisningsbild
av Bame
En till nackdel med duschmunstyckena är när man spolar för tidigt på vintern och rutan är så kall att spolarvätskan fryser.

Med strålar brukar det bli någon del av rutan som blir isfri så man ser tillräckligt för att stanna på ett säkrare sätt.

/Micke
av Sharkbait
Steff 99 skrev:Volvo:s spolarmunstycke med duschfunktion är totalt värdelösa, jag hade dessa på min V70 MY10.
När hastigheten översteg 70-80 kmh så var det bara nedersta delen på framrutan som blev våt, det innebar att det gick åt enorma mängder med spolarvätska för att få rutan ren, jag fick nya munstycken monterade som hade en mer normal sprutfunktion, tror att det var XC60 som man monterade istället, då fick jag tillbaka en normal funktion som träffade rutan.
mikebike skrev:
Sharkbait skrev:Dusch-strålen träffar hela rutan och löser upp alla smuts omgående.
Ja, när man står still! :mrgreen:

På min XC70 sitter det dusch-stråle. Körde 140 km/h igår och hade inga som helst problem att få dusch-strålen att träffa hela rutan..
av Steff 99
Då skall du vara lycklig, annars finns det flera tidigare trådar som beskriver problemet, det var också uppe i dagspressen (aftonbladet) där Volvos presschef kommenterade problemet, men vem vet, du har förmodligen en nyare bil än MY10 som jag refererade till, tekniken går ju framåt även när det gäller spolarmunstycke.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Min pappas XC70 -05 har duschmunstycken och de funkar bra oavsett hastighet...´

Jag har svårt att förstaå hur en biltillverkare av Volvos kaliber kan släppa bilar med sådana här problem. Borde man inte upptäckte det när de testar bilen?
av RFL
mikebike skrev:
RFL skrev:Har inte haft en bil med så dålig vindtrute spolning sen min 518 av 1982 års modell. Den är under all kritik och fullständigt värdelös. I normal motorvägsfart så träffar den knappt rutan vilket innebär att man nästan får tömma en halv tank spolarvätska varje gång :roll: :roll:

Har tagit upp det med ÅF men enligt deras mekaniker så fanns det inget man kunde göra.... :evil:
Vilken variant har du?
Strålar...
Användarvisningsbild
av johnse
Nu ska jag våga mig på en spekulation. Ursprungsfrågan i tråden var varför Volvo gått ifrån dusch och valt strålar i stället.

I andra trådar har jag läst om att själva torkararmarnas konstruktion är som den är (lite skev, så att säga) för att nå upp till sensorerna för City Safety. Kan det vara så att strålarnas uppståndelse är av samma skäl? På min S60 (MY12) sprutar det ut två strålar från varje munstycke, varav den inre på bägge träffar i högre höjd.

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]