Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
Normalt sett så ingår inte detta i nybilsgarantin, sen hänger det lite på hur
länge man haft bilen.
Kan vara bra att känna till att ÅF kan kontrollera med Volvo vad bilen hade för
Hjulinställningar när den lämnade fabriken.
Användarvisningsbild
av meko
Jensen skrev:Normalt sett så ingår inte detta i nybilsgarantin, sen hänger det lite på hur
länge man haft bilen.
Kan vara bra att känna till att ÅF kan kontrollera med Volvo vad bilen hade för
Hjulinställningar när den lämnade fabriken.
Och står det att det var sned ratt när bilen lämnade premiumfabriken så är det det som gäller! :wink:
av V60D5AWDPolestar
Hej,

Min ratt var sned vid leverans, problemet påtalades och dissades först av Volvos
mekaniker som påstod att det var vägens lutning som var problemet:) Tog med
mej min säljare på en provkörning och han bekräftade problemet och verkstaden
gjorde en hjulinställning. Ratten är fortfarande sned efter detta och jag kommer att
reklamera igen!

Klart irriterande!!

Fler med samma problem?
Användarvisningsbild
av sony
V60D5AWDPolestar skrev:Hej,

Min ratt var sned vid leverans, problemet påtalades och dissades först av Volvos
mekaniker som påstod att det var vägens lutning som var problemet:) Tog med
mej min säljare på en provkörning och han bekräftade problemet och verkstaden
gjorde en hjulinställning. Ratten är fortfarande sned efter detta och jag kommer att
reklamera igen!

Klart irriterande!!

Fler med samma problem?

Min förra bil en volvo v70n hadde samma problem. Efter några värkstad besök och olika hjul och däck inställningar var ratten sne. Fick nästan samma bortförklaringar men jag gav inte upp. Till slut bytte värkstaden mina framdäck(fick nya däck) och då försvann problemet.
Användarvisningsbild
av meko
Förlåt... men allså va, är det inte en ganska enkel sak att justera rattläget...? :shock: Det behövs väl ingen 4-hjulsinställning för det..? Eller släpar mina grundläggande chassieuppsättningskunskaper efter så pass? Förklara gärna mer utförligt ni som verkar jobba som Volvomekar.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det räcker så klart med framvagnsinställning, men eftersom man börjar där bak så :wink:
av kamilenski
Det går att fixa utan dyra instrument! Måttband och en längre linjal.
:-) Känsla i fingrarna ;-)
Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev:Det går att fixa utan dyra instrument! Måttband och en längre linjal.
:-) Känsla i fingrarna ;-)
Glöm inte vattenpass och rullspett.
av kamilenski
Bäst är vattenpass med laser. Ochh lite kunskap. Jag blev förvånad då min kompis visade mig. Så enkel är det.
av 2444ever
meko skrev:...
Det behövs väl ingen 4-hjulsinställning för det..? Eller släpar mina grundläggande chassieuppsättningskunskaper efter så pass?
...
När jag gjorde 4hjulsinställning sist så tog meken som sista moment ut bilen på en sväng, han vart inte nöjd med ratten under provkörningen - "sned". Nähä tänkte jag, då ska han bara justera den, snabbt fixat. Men nej, han hissa upp den igen och justerade in alla instrumenten igen och ändrade några inställningar, samt ratten. Och tog slutligen en sväng till.
Det var på en V70 -00 om det nu spelar roll.
Släpper vatten

Känn om det är blött under mattor[…]

Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]