Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ricopet
V9097:
Kalas, tackar.

Då blir det nog att räkna lite på en S/V60 D5 till sommaren/hösten. Eller om det blir en V40 istället...

Inte illa att även V60 kröp under 120g Co2. Helt klart mer lockande än Driv-e motorn...

Någon som har information kring eventuella prisökningar?
av jompass
Lite kul det här, för jag var inne på volvocars.se och byggde en v60 för en tid sedan, och då fanns alternativet D4 med (163 hk) dagen efter var jag av en annan anledning på Bilia Haga Norra och ställde då frågan om D3:an skulle döpas om och att jag sett det på hemsidan. Men nej nej nej det var det absolut inget tal om. haha.. ok! Men nu vet vi ju i alla fall. Det är ändå lite kul när sånt dör slinker igenom utan att de märker nått :x :x
av Linqid
Då hade jag uppenbarligen fel i tidigare post ang. D4. Lustigt dock att den inte får 177 hk i de större modellerna när D4-beteckningen har det i nuvarande S40/V50 och nya V40. Dvs uppgraderingen till 177 hk är redan utvecklad och ingen stor merkostnad, att då ligga kvar på 163 hk är i mitt tycke lite udda. Kanske hamnar prestandan (den upplevna) lite väl nära D5 (som ju inte erbjuds i de mindre modellerna)?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Motorbeteckningarna D#, T# betecknar ju effekt intervall som postades här i forumet för ett par år sedan. Hittar inte den postningen nu. D4 kanske är 160-180HK eller så.
av Linqid
StringerBell skrev:Motorbeteckningarna D#, T# betecknar ju effekt intervall som postades här i forumet för ett par år sedan. Hittar inte den postningen nu. D4 kanske är 160-180HK eller så.
Absolut, det stämmer. Men, när "177-an" redan finns, varför inte bjuda på de extra hästkrafterna även i de större modellerna då? Jag kan inte se någon anledning när miljöbilsklassningen uppenbarligen inte är något problem.
Användarvisningsbild
av Funk
Linqid skrev:
StringerBell skrev:Motorbeteckningarna D#, T# betecknar ju effekt intervall som postades här i forumet för ett par år sedan. Hittar inte den postningen nu. D4 kanske är 160-180HK eller så.
Absolut, det stämmer. Men, när "177-an" redan finns, varför inte bjuda på de extra hästkrafterna även i de större modellerna då? Jag kan inte se någon anledning när miljöbilsklassningen uppenbarligen inte är något problem.
Skatteklassning baserad på hkr i andra länder kanske ?

/Thomas
av Linqid
Funk skrev:
Linqid skrev:
Skatteklassning baserad på hkr i andra länder kanske ?

/Thomas
Mycket möjligt, just 163 hk var väl åtminstone tidigare en gräns i flera länder nu när du säger det...
av McDonald
Linqid skrev: Men, när "177-an" redan finns, varför inte bjuda på de extra hästkrafterna även i de större modellerna då? Jag kan inte se någon anledning när miljöbilsklassningen uppenbarligen inte är något problem.
Troligtvis är det vridet som inte räcker till.
I de fall man väljer AWD/D4 får man 2,4'an med högre vrid och 163 bhp.
FWD/D4 får man 2,0'an med lägre vrid (samma vrid 163 och 177 bhp)
Man vill inte att det skall vara skillnad i hästar mellan de som väljer AWD eller FWD.
Men v40 gå endast att få med FWD så där slår man till med 177 bhp
Användarvisningsbild
av Guru
Linqid skrev:Då hade jag uppenbarligen fel i tidigare post ang. D4. Lustigt dock att den inte får 177 hk i de större modellerna när D4-beteckningen har det i nuvarande S40/V50 och nya V40. Dvs uppgraderingen till 177 hk är redan utvecklad och ingen stor merkostnad, att då ligga kvar på 163 hk är i mitt tycke lite udda.
Enkla svaret är att det inte är samma motor.
av McDonald
Guru skrev:Enkla svaret är att det inte är samma motor.
Samma storlek 1984 cc, bara olika effekter 163/177.
Men som sagt så finns 163/D4 också med 2400 cc för Awd

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]