Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns en Teknisk Note hos Volvo nu om KLICKLJUDET med en bild dessutom.
Jag fick tid 24/7 pga semestertid då man ska , tror jag, byta blecket som håller ett vinkelfäste. Blecket kan visst vrida sig lite, ett svart, syns om man kollar upp vid pedalen och följer fjädern, och fjädern tar då i varje gång man kopplar och kopplar ur.

TYVÄRR sa han finns det ingen fix ännu, men det ska vi forska fram tills dess.

Jag tror ingenting förrän jag ser det. Men kommer rapportera här vad som händer och sker.

/Ulf
Spännande (med klickljudet)... jag klagade efter en vecka med min bil (plockade ut den 19:e Juli, ganska exakt ett år sedan alltså) och har tjatat 3-4 gånger till efter det. ÄÄÄÄNTLIGEN kanske det är något på gång då... jag får spel på klicketiklicket som ju inte blir mindre av att man har relativt motorsvag bil med 6-växlad låda. Skall ha in min på första service nästa vecka och hoppas de vet något tills dess. Angående reläklick för start/stopp så kan jag inte uttala mig, min start stopp slutade fungera när vi uppdaterade alla mjukvaror får några månader sedan :???:
Bilia ringde och sköt upp mitt besök den 24'e för delarna har inte tillverkats ännu, det ska va klart till sista juli trodde Volvo. Och jag har fått en ny tid den 6/8 och kommer avrapportera här !
Men har ni samma problem, ring och boka tid, för det finns en fix framme nu i alla fall ju :D
Jag hade tydligen "fel klickljud"... Det som det finns fix till är ett ljud från returfjädern, men mitt klick kommer från inuti givaren.... Suck.... Blir till att byta givaren och hålla tummarna. Men bilen är i alla fall nyservad :) fast start/stopp lyckades de inte "laga" denna gången heller :???: Är inte särskilt impad av varken byggkvalitén eller verkstan för tillfället.... :???: .
Har min inne igen nu för en del annat (se tråd "nöjd med V60?"), och imorse när jag lämnade in den fick jag ingen indikation på att min servicetekniker hade koll på fixen med kopplingspedalen.

Känner mig väldigt konfident i att bilen kommer att kännas precis likadan när jag hämtar den (imorgon?). Tyvärr.
Kör V60 Drive MY12 M6 (2011/11/01) och det är min tekniskt intresserade son som passagare uppmärksammat mig på klickljudet från kopplingen som ni upplevt, jag har inte hört det själv.Sonen säger att ljudet inte finns på morsans BMW118i -08 som gått betydligt längre.Låter hoppfullt med att en fix kan vara på gång, snart dags för service, 2000 mil närmar sig.
Hade en tid i förra veckan. Ringde först ner för att se om dom hade nåra delar. Men N Ä E !!
Skulle tas hem en KOPPLINGSPEDAL till klockan 10 samma dag. Så jag la på luren. EN minut senare knappt ringde en helt annan tekniker upp och frågade om jag kunde komma senare för det fanns ännu inga delar för detta fel !!!

Men sa jag, ni har ju just tagit hem en kopplingspedal !!!
Det hjälper inte , det är fästet till returfjädern som måste fixas. Ska va löst innan denna månads utgång sa han....
MEN DET SA DOM FÖRRA OXO !!!
Men det står hos Volvo att det är löst från en viss prodvecka.....

Nytt hål.. dubbla bultar, svetsade muttrar, kanske ?
Blir ju svårt att greja i efterhand.

KLANTSKALLAR
Om det nu hjälper att byta något överhuvudtaget... mitt klickljud är från inuti givaren och är "typlikt"... de är sådana!?!
Jag ska lämna in min återigen på måndag, och hoppas att det kommer att bli ett positivit reslutat utifrån kopplingspedalfixen.

Mitt problem är mer knarr/gnek då man segdrar och släpper kopplingen långsamt. Klickljudet i botten har jag väl mer vant mig vid i detta laget, då det mig veterligen är som tidigare nämnts, mer en "feature" från änlägesgivaren.
hållundan skrev:Jag ska lämna in min återigen på måndag, och hoppas att det kommer att bli ett positivit reslutat utifrån kopplingspedalfixen.

Mitt problem är mer knarr/gnek då man segdrar och släpper kopplingen långsamt. Klickljudet i botten har jag väl mer vant mig vid i detta laget, då det mig veterligen är som tidigare nämnts, mer en "feature" från änlägesgivaren.
Jag har tidigare haft en xc60 My10 vilken jag hade inne 15ggr utan att få en lösning på problemet. Nu har jag fått min Xc60 My13 och hade inbillat mig att de hade löst problemet, men när bilen gått 220mil kom ljudet och känslan i kopplingen tillbaka som fanns i min my10. Mycket irriterande. Ljudet kommer när jag har trampatur och sedan släpper upp kopplingen och ljudet är extra kraftigt efter att kopplingen varit nedtryckt ett tag tex vid start efter rödljus. Har försökt att filma ljudet, hörs som ett tydligt metalliskt knäppande. (inte så bra filmat, svårt att filma samtidigt som jag kör :-) )

[url][
]

Är det detta missljud som du också har??

//Jimmy

Köp bosch-skivor(belagda) och sen ta brembo […]

Bil och årsmodell? Se i sign.

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Man ska kolla med bladmått under friktionsbe[…]

running boards eftermontering

Även jag funderar på att montera runni[…]