Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Inga nya 4-cylindersmotorer i höst? Vad jag förstått så är ett generationsskifte på gång i Skövdefabriken eller?
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
matzen10 skrev:Vad kommer det sig att modellår -13 börjar säljas när det är 8 månader kvar på 2012? Har funderat på det några år nu.
Skulle förstå om det kom i juli/aug men inte i slutet av mars... Är det fler märken som kör enligt samma knepiga rutin? Och som sagt, vad e vitsen?
Vissa år har det varit ännu värre (tidigare). I mars 2003 tog jag ut en S60 MY04..... (beställdes i februari...)
Användarvisningsbild
av apersson850
Alla vill vara först med en ny årsmodell. Omställning av produktionen för nästa modell under sommarsemestern var en vanlig ursäkt förr, men den håller inte med dagens vanligtvis flexiblare produktionsmetoder och ännu mindre när den nya modellen kommer innan denna semester ens börjat.
av ztaffans
Ganska rejält sänkta bränsleförbrukningar på dieselmotorerna har jag hört :D
T o m d5:an blir skattebefriad i 5 år (gäller nog inte när den sitter i XC60 dock)
Vad som ligger bakom dessa sänkta förbrukningar vet jag inte men det kanske någon annan här vet?
Är det vanliga optimeringar eller/och kan det vara så att nya modernare automatlådor införs i Volvoprogrammet?
Användarvisningsbild
av apersson850
Start/stopp-teknik passar bra till körcyklerna, så en del kan man fixa så enkelt som genom att stänga av motorn när bilen ändå står still under körcykeln.
Användarvisningsbild
av Guligan
tunnis skrev:Inga nya färger?
Förstår inte att Volvo inte kan få till lite schyssta färger.
Vad jag förstod så kommer den snygga färgen som t.ex. XC70 har, tror den heter Twilight Bronze, gå att speca till fler modeller.
Som tidigare nämnts försvinner Oyster grey samt även Barents blue. Plus givetvis Ocean blue, av naturliga skäl...
av Finge
Bygg din Volvo er nå oppdatert også for XC60 MY13. Ser ikke ut som om det er mange oppdateringer foruten ny girspake for automat og nye motorbetegnelser.

Ser også at PCC er lagt til som en del av High-Tech pakken. Noe den dessverre ikke var når jeg bestilte MY12 for 3 uker siden...
av tunnis
Som sagt, nu finns my13 på bygg din bil. Nu blir det en hel del lek med alternativa byggen :lol:
Användarvisningsbild
av bjornw
Har hört talas om att det är Haldex gen5 i alla AWD MY13. Har dock inte lyckats verifiera det eller lista ut exakt vad det innebär. Någon som vet?
av Amli
Har för mig att jag läst att Haldex gen 5 är exklusivt för VW 2012 (möjliget att det var MY12). Men det är så klart grymt om även Volvo får ta del av det.
230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]