- sön 26 feb 2012, 09:31
#622652
Svergie är inte ensamma om att satsa på etanol. Det är en vanlig motorjournalistlögn. T ex i år kör USA, Kina och Italien igång storskalig produktion av andra generationens etanol.
Minskningen av CO2 hade blivit mer om fler etanol- och biogsbilar hade sålts istället för dessa dieselbilar. Inget annat land har ökat sina utsläpp av hälsofarliga kväveoxider och partiklar som Sverige - och det beror på dieselbilarnas framfart. Resultet kan mycket väl bli att dieselbilar förbjuds helt på vissa gator. Med tanke på det stora antalet dieselbilar vore det enda logiska vägen att gå.
Fossila bränslen är den enda återvändsgränden jag känner till. Hur förnyelsebara bränslen kan vara en återvändsgränd får du gärna förklara. Alla dieselbilar som säljs idag kan enbart tankas med fossildiesel. Dessa bilar är en återvändsgränd.
Gourmand skrev:Etanollobbyn fortsätter att klamra sig fast vid ett bränsle som resten av världen (Sverige)redan insett som stendött. Om ett antal år kommer sannolikt pumparna börja försvinna från tankställena, då står ni där med era "miljövänliga" brännvinsbilar. Har ni ännu inte förstått att ett bränsles påverkan på miljön näppeligen kan mätas vid bilens avgasutblås mer än högst marginellt ?Och dieselprofeterna reagerar på instingt så fort någon är postiv till ett förnyelsebart och rent bränsle. Men som vanligt en massa faktafel.
Det finns inget europeiskt land som minskat sina utsläpp av den klimatfarliga koldioxiden som Sverige och detta tack vare de nya snåldieslarna. Brännvinsbilarna med sin majsetanol var en återvändsgränd. Var det någon som trodde något annat ?
Svergie är inte ensamma om att satsa på etanol. Det är en vanlig motorjournalistlögn. T ex i år kör USA, Kina och Italien igång storskalig produktion av andra generationens etanol.
Minskningen av CO2 hade blivit mer om fler etanol- och biogsbilar hade sålts istället för dessa dieselbilar. Inget annat land har ökat sina utsläpp av hälsofarliga kväveoxider och partiklar som Sverige - och det beror på dieselbilarnas framfart. Resultet kan mycket väl bli att dieselbilar förbjuds helt på vissa gator. Med tanke på det stora antalet dieselbilar vore det enda logiska vägen att gå.
Fossila bränslen är den enda återvändsgränden jag känner till. Hur förnyelsebara bränslen kan vara en återvändsgränd får du gärna förklara. Alla dieselbilar som säljs idag kan enbart tankas med fossildiesel. Dessa bilar är en återvändsgränd.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14