- tis 14 feb 2012, 09:21
På varma sommardagar är systemet även inaktiverat om AC:n går på hög effekt för att kyla kupen, eftersom det då kräver motorn igång.. Detta gäller i stort sett alla tillverkare så vitt jag vet, och är på inget sätt unikt för Volvo..
/Thomas
Melmac skrev:Så batteriet laddas hela tiden bara för att det är kallt ute?Jag kanske skall förtydliga mig en aning, även om svaret kanske finns i instruktionsboken. Vid kalla yttertemperaturer stängs funktionen av för att man inte vill att motorn och avgassystem skall kallna och börja avge högre emissioner, dessutom räknar man med att vi vill ha kupe'n varm vilket kräver varmvattencirkulation och aktivt fläktsystem. Då man räknar med att vi dessutom använder stolsvärme och defroster vilka förbrukar ganska mycket energi blir det mindre över till att ladda batterier som på grund av den låga temperaturen både tappat kapacitet och minskat sin vilja att ta emot laddning så väljer man att inaktivera systemet.
På varma sommardagar är systemet även inaktiverat om AC:n går på hög effekt för att kyla kupen, eftersom det då kräver motorn igång.. Detta gäller i stort sett alla tillverkare så vitt jag vet, och är på inget sätt unikt för Volvo..
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________