Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

meko skrev:På vår nya V60 med keyless (hämtade den i förra veckan) så kan man låsa från vilken dörr som helst samt via bagageluckan. Det sitter en gummerad knapp till höger om öppningsknappen till bagageluckan som styr låsfunktionen. Vet man inte om den så hittar man den inte! :wink:

Förresten, kan någon förklara hur Volvo har tänkt när man måste "toucha" bilen för att låsa den?? Keyless...! :roll: Detta förtar ju faktiskt en av de största fördelarna med keylessfunktionen! Greppa allt du skall släpa med dig från bilen och gå därifrån och bilen låser sig! Hur svårt kan det va? Nu måste man ju lik förbaskat trassla med matkassar, väskor, jackor, småbarn eller vad det nu kan vara för att få loss en hand och låsa bilen...!

På vår förra bil (en Renault med keyless 8) ) så räckte det med att man avlägsnade sig från bilen så låste den sig. Fungerade klockrent - alltid!! Om någon eftersläntrade sig från bilen eller om inte alla dörrar var stängda när nyckelkortet gick iväg, så låste den sig helt enkelt när dörren eller bakluckan till slut stängdes. Upplägget var "bulletproof" och funkade som sagt alltid. Det är säkert samma leverantörer av "nyckelsändare" och "mottagare" med fordonsmonterade antenner etc. till keylessfunktionen hos många olika bilmodeller, så själva grundtekniken måste finnas även i Volvos system - men varför har Volvo valt att man måste peta på bilen för att låsa den??

Eller kan man ändra det här i någon djupliggnade meny som vi har missat i bilens personliga inställningar..? :shock:
Kan bara hålla med!
Även när det fungerar som det ska, så känns det inte helt genomtänkt att behöva pilla på bilen för att låsa den, när man lika gärna kan använda nyckeln då. Inget hindrar ju att man gör det, men då är det ju inte keyless....
meko skrev:På vår nya V60 med keyless (hämtade den i förra veckan) så kan man låsa från vilken dörr som helst samt via bagageluckan. Det sitter en gummerad knapp till höger om öppningsknappen till bagageluckan som styr låsfunktionen. Vet man inte om den så hittar man den inte! :wink:
Den hittade jag i går, efter nästan ett år med bilen :) :roll: :oops:

/Tobbe
Användarvisningsbild
av meko
Tobbev skrev:
Den hittade jag i går, efter nästan ett år med bilen :) :roll: :oops:

/Tobbe
He, he! :D Och nu skall du höra - vår säljare visste inte heller om att den fanns, så du behöver inte känna dig dum :wink:
x020377 skrev:

Förresten, kan någon förklara hur Volvo har tänkt när man måste "toucha" bilen för att låsa den?? Keyless...! :roll: Detta förtar ju faktiskt en av de största fördelarna med keylessfunktionen! Greppa allt du skall släpa med dig från bilen och gå därifrån och bilen låser sig! Hur svårt kan det va? Nu måste man ju lik förbaskat trassla med matkassar, väskor, jackor, småbarn eller vad det nu kan vara för att få loss en hand och låsa bilen...!

På vår förra bil (en Renault med keyless 8) ) så räckte det med att man avlägsnade sig från bilen så låste den sig. Fungerade klockrent - alltid!! Om någon eftersläntrade sig från bilen eller om inte alla dörrar var stängda när nyckelkortet gick iväg, så låste den sig helt enkelt när dörren eller bakluckan till slut stängdes. Upplägget var "bulletproof" och funkade som sagt alltid. Det är säkert samma leverantörer av "nyckelsändare" och "mottagare" med fordonsmonterade antenner etc. till keylessfunktionen hos många olika bilmodeller, så själva grundtekniken måste finnas även i Volvos system - men varför har Volvo valt att man måste peta på bilen för att låsa den??

Eller kan man ändra det här i någon djupliggnade meny som vi har missat i bilens personliga inställningar..? :shock:
Kan bara hålla med!
Även när det fungerar som det ska, så känns det inte helt genomtänkt att behöva pilla på bilen för att låsa den, när man lika gärna kan använda nyckeln då. Inget hindrar ju att man gör det, men då är det ju inte keyless....
Jag tycker om Volvos lösning. Jag vill bestämma när jag ska låsa den eller inte och att smeka handtaget ser inte jag som något jobbigt.
Man kan ju ha ett val i menyn hur man vill att det ska fungera, men jag skulle då ha kvar det som det är...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av meko
pergrein skrev:
x020377 skrev:

Kan bara hålla med!
Jag tycker om Volvos lösning. Jag vill bestämma när jag ska låsa den eller inte och att smeka handtaget ser inte jag som något jobbigt.
Man kan ju ha ett val i menyn hur man vill att det ska fungera, men jag skulle då ha kvar det som det är...

Mvh
Per
Jo, men Keyless är ju liksom ett tillval, en extrautrustning och därför känns det ju lite halvdant att det inte är "Keyless på riktigt" med alla dess fördelar. Man kan ju som sagt ha händerna fulla både när man kommer till bilen och när man lämnar den (kanske oftare när man lämnar den..!) :wink:

Vill man inte använda sig av keyless så finns ju möjligheten att inte välja till det alls, men allra bäst vore förstås om det här gick att ställa in själv..!

Det vore dock väldigt intressant att höra om någon har en aning om vad motiveringen är till att Volvo valt den här lösningen? För det finns säkert ett skäl men jag kan banne mig inte lista ut det..?! Framför allt efter flera års problemfritt praktiskt nyttjande av ett keylessystem med "automatisk låsning"!

Kanske en storm i ett vattenglas men lite irriterande är det när man vant sig vid ett bättre system - på en 3 år äldre fransk bil :shock: ! Aldrig kul med nerköp! :wink:
Användarvisningsbild
av meko
Ähum..!? Fattar att du skojar, men du snackar ju då om öppningsfunktionen! :roll: Det är låsningen som jag inte begriper mig på! :wink:

Åter till allvaret(!) så gissar jag att dessa båda funktioner (öppna/lås) har ungefär samma närgräns, dvs. någon eller ett par meter från bilen. (Så var det på vår Renault i alla fall!) Tror f.ö. att det finns en skiss över antennernas (det sitter flera stycken runt om bilen) arbetsområden/räckvidder i instruktionsboken!
av MrJonte
Men keyless är det ju trots att man får pilla på bilen, går fram till bilen då öppnas den, du har fortfarande inte tagit upp nyckeln, du sätter dig i bilen trycker på start, fortfarande är det utan att ha använt någon nyckel, trycker på stopp, går ur bilen, nyckeln kvar i fickan men lite fingerpull på bilen, den låser bilen även det kräver ju inte någon nyckel, så det är keyless, men inte activless låsning ;)
Jag menade att på andra bilar fungerar det väll så att när man kommer i räckvid till bilen då öppnar den låsen.
Så tror jag den fungerar. Är dock inte säker. Kanske det finns två sändaren i nyckeln. En för att låsa upp och en kort räckvid för att just kompletera denna funktion. Nu gissar jag bara...
Användarvisningsbild
av meko
MrJonte; Jo, men det ÄR en jäkla skillnad på att bara behöva promenera bort från bilen och den låser sig själv (du vet alltså alltid att du aldrig kan glömma att låsa den - bara det är ju ett jätteargument :D ) mot att behöva få loss en hand och pillra på dörrhandtag eller baklucka. Jag lovar! Jag vet nu!

Angående produktionen så har de en au[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, a[…]

Ja, jo, men oftast funkar den, jobbigt när ma[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]