- fre 20 jan 2012, 10:28
När det gäller framkomligheten är det bara de kortare överhängen på en XC60 som den har som fördel. Men ska man ha någon nytta av det har man redan gett sig ut på underlag som gör att man snart kommer att slå sönder något, för varken XC60 eller XC70 eller XC något annat är konstruerade för den sortens körning som innebär att man tidvis släpar underredet i jord, sten och berg.
Storleken på hjulen kan man välja på vilken bil som helst. Markfrigången är närmast identisk. Båda bilarna fungerar utmärkt på sådan mark där man under bättre förhållanden kunde kört med en vanlig bil, men snö, vatten, lera eller lutningen gör att greppet är för dåligt.
Utseendet är meningslöst att diskutera, smaken är så olika. Stolarna, skiljer de verkligen? Verkar mysko om Volvo skulle gjort annorlunda stolar till bilar som fyller ungefär samma syfte.
Bagageutrymmet är snedare och dummare att lasta i i en XC60, när man har skrymmande ting att frakta.
När jag körde XC60 uppmuntrade väglaget inte till något kurvsmiskande precis. Det hade förmodligen lett till ett större behov av terrängegenskaper än vad som är hälsosamt... Men det är riktigt att i en XC70 känns det som att man förvisso kan övertala bilen till att kasta sig runt kurvorna på en krokig väg, men den vill helst inte. Dock går det utmärkt att leka med en XC70 också, konstaterade jag, när jag stressade den lite för att lära mig hur fyrhjulsdriften fungerar i snöväglag. Ville helst komma på det innan jag är i en situation där jag bara får en chans att göra rätt.
Men det märks dels att den skottar undan duktigt, fast det är halt, och sen är det mycket massa som är i rörelse, rakt fram, när vägen svänger, hrm...
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.