Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Som sagt tidigare konkurerar de ju om samma kunder i mångt och mycket, men större hjul, kortare överhäng och högre markfrigång borde väl borga för bättre terrängegenskaper på xc60?

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
Alla är vi saliga i våran egen tro!!

Det är ju bara att titta på leveranstiderna så ser man ju vad det är kunderna eftersträvar.
3-6 månaders lev tid på xc60 beroende på vilket utförande man vill ha.

2-3 månader på xc70 skulle jag tro?

Xc60n är både snyggare,modernare,fastare i chassiet och framför allt så skapar den ett grymt ha begär.

Xc70n tycker jag oftast ser väldigt tråkig ut förutom ocean race edition som ser läcker ut.

Men en xc60 utan r-design är inte heller en allt för vacker syn för ögat.
Användarvisningsbild
av LordVader
Kinetic skrev:Jag har en xc60 nu men har också en xc70 inom familjen. Tycker personligen att fjädringskomforten är mycket bättre i xc70:n, xc60:n är rent av stötig och obekväm vid ojämt underlag.
Och xc70:n är absolut inte mera skramlig enligt min mening, samt några småfel har det varigt på xc60:n medan ingen på xc70:n.
Håller till fullo med.

Hart haft en XC60 till låns, och i min och sambons smak är den väl stötig, eller "sportig"som det kallas. XC70:n flyter över de ojämnheter XC60 studsar över, visst det skiljde en tum på däcken, men det mesta sitter i chassit.

Sen tycker jag också att XC60 är snyggare, men bara bakifrån. XC70 ser mer rå och maskulin ut ur andra vinklar.
Senast redigerad av 1 LordVader, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LordVader
Mccartney skrev:Jag tycker xc70s instrumentpanel är snyggare än xc60in men det är jo bara min högst personliga åsikt. :)
Instämmer här med! XC60 har i min smak för naken instrumentpanel, känns mer lyx och ombonat i xc70.
av Steff 99
Det är tur att vi har olika smak.
Men hur vi än vrider och vänder på steken så är och känns V/XC70 som en gammal modell som man facelyft så att den hjälpligt lever vidare tills en ersättare kommer.
Jag bytte från BMWE61 till en V70 2010, att sätta sig i den var som att kliva 10 år tillbaka i tiden, en svampig, skrammligbil, det som var den absolut största besvikelsen var ändå framstolarna, vad och vem hade förstört Volvos tidigare erkännt kanonfina stolar.
Så jag orkade med den i 8 mån innan jag beställde en XC60
XC60 är och känns mycket modernare, här har Volvo verkligen lyckats, XC60 var först ut, en bil som känns nära vad man förväntar sig om man betalar runt 500.000.
Ett tajt chassi, stötig, ja om man kör med 20" så är den självklart stötigare än en bil med 16"hjul, men valet gör man själv.
Det som imponerar mej är att bilen sitter ihop det mesta fungerar som man förväntar sig, jag har bara ett klagomål , det är att elbakluckan är aningen långsam.
Framstolarna är avsevärt bättre än i en V/XC70.
Att diskutera utseende är väl inte det mest smarta , men jag tycker att XC60 har harmoni i linjerna , V/XC70 ser ut som om det var två som ritade bilen, en framdelen och någon annan bakdelen och de två talade aldrig med varandra.
Men som sagt smaken är olika.
Användarvisningsbild
av MartinS
LordVader skrev: Hart haft en XC60 till låns, och i min och sambons smak är den väl stötig, eller "sportig"som det kallas. XC70:n flyter över de ojämnheter XC60 studsar över, visst det skiljde en tum på däcken, men det mesta sitter i chassit.
Så är det absolut, XC70 är mycket mer komfort än XC60. Å andra sidan ligger XC60 oändligt mycket bättre på vägen, Xc70 har ett ganska sävligt beteende utan Four-C tycker jag. Chassiet på XC60 är otroligt fint ur väghållningssynvinkel, speciellt med tanke på att det är en relativt stor cross-over.

Ett par hekto mer eller mindre luft i däcken gör enorm skillnad för hur du upplever vägskarvar etc.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
När det gäller framkomligheten är det bara de kortare överhängen på en XC60 som den har som fördel. Men ska man ha någon nytta av det har man redan gett sig ut på underlag som gör att man snart kommer att slå sönder något, för varken XC60 eller XC70 eller XC något annat är konstruerade för den sortens körning som innebär att man tidvis släpar underredet i jord, sten och berg.

Storleken på hjulen kan man välja på vilken bil som helst. Markfrigången är närmast identisk. Båda bilarna fungerar utmärkt på sådan mark där man under bättre förhållanden kunde kört med en vanlig bil, men snö, vatten, lera eller lutningen gör att greppet är för dåligt.

Utseendet är meningslöst att diskutera, smaken är så olika. Stolarna, skiljer de verkligen? Verkar mysko om Volvo skulle gjort annorlunda stolar till bilar som fyller ungefär samma syfte.
Bagageutrymmet är snedare och dummare att lasta i i en XC60, när man har skrymmande ting att frakta.

När jag körde XC60 uppmuntrade väglaget inte till något kurvsmiskande precis. Det hade förmodligen lett till ett större behov av terrängegenskaper än vad som är hälsosamt... Men det är riktigt att i en XC70 känns det som att man förvisso kan övertala bilen till att kasta sig runt kurvorna på en krokig väg, men den vill helst inte. Dock går det utmärkt att leka med en XC70 också, konstaterade jag, när jag stressade den lite för att lära mig hur fyrhjulsdriften fungerar i snöväglag. Ville helst komma på det innan jag är i en situation där jag bara får en chans att göra rätt.
Men det märks dels att den skottar undan duktigt, fast det är halt, och sen är det mycket massa som är i rörelse, rakt fram, när vägen svänger, hrm...
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Storleken på hjulen kan man välja på vilken bil som helst.
Njae... om du smäller på hjul på en XC70 med samma rullomkrets som en XC60 skall ha går det väl knappast fritt i hjulhusen, eller?

/Martin
av mojja
Haha ja försök stoppa in 265.55.20 i en xc70 utan att modds. Xc60ns hjulhus är enorma.
av Herkulez
Det enda med xc60:s inredning jag inte gillar är att det är lite naket (svart/beige) framför passagerar stolen. Någon lättare inramning av tex. utblåsen hade piffat till det lite.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]