Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Psyko skrev:
XC70daniel skrev:Fick min bil den 8 dec, fungerat klockrent fram tills den 22 dec då jag inte längre kan starta värmaren med telefonen ( status: väntar på värmaren)
Var hos bilia idag i 2h, bra service... men ingen lösning, dock blev det en uppdatering av lådan istället, lite märkligt med tanke på att bilen inte är mer än 2-3 veckor.
Ringde Volvo kundtjänst, de ber mig prova med en android telefon istället för Iphone.
Trist, jag som avskyr android...
Hoppas Torslanda kommer med en lösning när helgerna är slut!
Tror inte det hjälper att byta till en Android,vad jag vet är det server problem som
inte har med operativet på telefonen att göra.
Vågar nog lova att att det inte är telefonernas/operativens fel, det är kvaliten på Volvo On Call som su....ja, ni får fylla i själva...
Användarvisningsbild
av apersson850
Oavsett vilken underleverantör man använder sig av är det ju OEM-tillverkaren som kunden köper sin maskin/bil av, så det spelar ingen roll. Det är Volvos problem i vilket fall som helst. Men i den artikeln som länkades till ovan står det ju klart att åtminstone då hade den i detta fallet aktuella leverantören problem att hitta kompetent personal. Vilket ju inte gör saken bättre.
av improwise
s6025t skrev:volvo i sin tur köper On Call från en extern tillverkare som antagligen får lösa problemet http://www.corren.se/motor/?articleId=5790312
Glädjande, att det inte är Volvo själva som gör det, med tanke på hur väl det fungerar (om samma personer programmerade t.ex. bromssystemet skulle jag blir mycket nervös). Gör att man blir lite nyfiken på hur API:na eg ser ut i bilbranschen (som jag själv aldrig jobbat i) om det behöver 30-50 personer i några år för att producera detta. Själva apparna skulle ju 2-3 man utan problem kunna bygga på ett par månader. Vem vet, inom några år kanske inte någon slags pekskärm är en omöjlighet inom bilbranschen :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Pekskärm finns redan i en del bilar, så omöjligt är det inte. Men den senaste hyrbilen som jag körde, där det fanns en pekskärm, där såg skärmen rätt trist ut. Nog lite joxit att få den att hålla finishen under såpass lång tid som man ändå förväntar sig att en bil ska kunna göra tjänst.

En av mina sysslor, yrkesmässigt alltså, är som projektledare för mjukvaruutveckling. Bland annat tillsammans med Hewlett-Packard. Det går en massa administration runt varje skriven källkodsrad på ett sånt ställe, kan jag intyga.
av improwise
apersson850 skrev:Pekskärm finns redan i en del bilar, så omöjligt är det inte. Men den senaste hyrbilen som jag körde, där det fanns en pekskärm, där såg skärmen rätt trist ut. Nog lite joxit att få den att hålla finishen under såpass lång tid som man ändå förväntar sig att en bil ska kunna göra tjänst.

En av mina sysslor, yrkesmässigt alltså, är som projektledare för mjukvaruutveckling. Bland annat tillsammans med Hewlett-Packard. Det går en massa administration runt varje skriven källkodsrad på ett sånt ställe, kan jag intyga.
Jo, har sett det i bland annat Jauguar och SAAB (om man ska kalla dem för biltillverkare) har jag för mig men blev inte så värst imponerad. Men det blev man ju inte av pekskärmar i övrigt för 10 år sedan heller men där har det ju hänt grejer.
av bmwtomas
Voc i min V70 MY12 funkar perfekt på vissa platser, befinner mig nu i Gävleborg och där suger telenor som operatör, då funkar inte voc heller:(
Startade värmaren i Gävle igår kväll och körde ca 10 mil inkl tankstopp, appen hämtar senaste positionen som är i Gävle centrum och visar att jag kommer 90 km på bränslet fast bilen är fulltankad utanför huset 10 mil från Gävle.
Har Telia i min iPhone så jag kan inte checka status på telenor mott, men förmodar att detta är problemet då voc funkar annars
av gruntemannen
Ok, har nu hämtat ut bilen från BraBil. De har uppdaterat alla programvaror och testat funktionen med ett nytt VOC konto. Det funkar som det ska, dock inte med mitt VOC konto. Testade även på en annan telefon med mitt konto med samma problem som resultat. Min tolkning av detta är att appen i telefonen kommunicerar med en tjänst som i sin tur kommunicerar med bilen. Det har fastnat en aktivitet mellan tjänsten (mitt konto) och bilen. Verkstaden kunde inte göra mer men jag ringde VOC och de i sin tur ringde deras IT-support. Det visade sig att det har fastnat "aktiviteter" som blockerar nya och de har nu rensat sin databas på aktiviteter från mitt konto. Problemet kvarstår dock och har i skrivande stund väntat någon timme på samtal från VOC om hur vi går vidare.

Problemet har inget med bilen att göra utan det ligger hos en tjänsteleverantör. Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
av apersson850
Din tolkning av meddelandegången är samma som jag har fått förklarat för mig, från bruksanvisningar osv.
När du exempelvis via appen kollar var bilen befinner sig, frågar telefonen en tjänst som tittar i en databas där den senaste positionen som din bil rapporterade in finns. Bilen rapporterar denna position en minut efter det att bilens motor stängdes av och nyckeln försvann utom anternnernas räckvidd (gäller nyckellöst system). Bränslenivå, färddator och liknande gäller också sådant som rapporterades vid stoppet, så har du inte flyttat bilen efter tankning, eller om bilen inte lyckats kommunicera nästa stopp, då är inte informationen uppdaterad heller.

Bara när man gör något som kräver aktuell status, alltså kollar om bilen är låst, går en förfrågan från tjänsten ut till bilen, och sen ska svar komma in och slutligen vidarebefordras till dig. Därför kan den också initialt visa att ett fönster är öppet, men sen uppdatera detta när den hunnit få svar om bilens aktuella status.
av gruntemannen
Nu har jag efter många om och men fått tag i en bra person på VOC callcenter som håller i ärendet. De använder sig utav WirelessCar som tjänsteleverantör och de försöker nu lösa problemet.

Det känns lite surt att jag som slutkund skall behöva lägga tid och dra i detta men samtidigt förstår jag att verkstaden står lite handfallna eftersom det inte har med bilen i sig att göra. Dock tycker jag att Volvo borde ha bättre rutiner för detta och informera VOC och/eller verkstaden om hur man hanterar denna typ av problem.

Nu har jag i alla fall mailat en skärmdump från telefonen som visar problemet till VOC och de i sin tur mailar den vidare till WirelessCar supporten. WirelessCar säger sig förstå problemet men får tydligen inte prata med slutkund direkt så det blir till att köra det via VOC.

To be continued...
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]