Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moffe
Jag gillade Audi A4ans motsvarande BLIS. Det var en radare på under sidan av bakstötfångaren.
Den fungerade klockrent... Om man körde nära en vägg eller något sådant så kunde den felvarna.
Men annars visade den nog nästan alltid rätt. Kamera är lite "lustigt" att använde. För då kan just ljuset och skuggor osv. orsaka fel visningar. :roll: Men jag skaffade för det BLIS bättre den än utan.
Användarvisningsbild
av LordVader
moffe skrev:Jag gillade Audi A4ans motsvarande BLIS. Det var en radare på under sidan av bakstötfångaren.
Den fungerade klockrent... Om man körde nära en vägg eller något sådant så kunde den felvarna.
Men annars visade den nog nästan alltid rätt. Kamera är lite "lustigt" att använde. För då kan just ljuset och skuggor osv. orsaka fel visningar. :roll: Men jag skaffade för det BLIS bättre den än utan.
Är det verkligen döda vinkeln varnare du tänker på? Inte p-sensor?
Användarvisningsbild
av MartinS
moffe skrev:Jag gillade Audi A4ans motsvarande BLIS. Det var en radare på under sidan av bakstötfångaren.
Audis system är bra med radar istället för kameror men jag uppfattar det som att det behöver lite mer fart för att fungera. Volvos går ju igång från i princip gångfart vilket är bra i tät långsamtgående trafik. Jag har bara läst om Audis säkerhetsystem och finner de snarlika vad volvo kan erbjuda men de ligger snäppet efter kan man konstatera. Audi har ju t.ex. inte pedestrian detection, och hurvida de har motsvarande city safety är otydligt tycker jag, jag är mer inne på att de bara har motsvarade collision warning med autobrake men jag kanske är fel ute?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:
MartinS skrev:Det roligaste är ju när den indikerar för sin egen skugga.
Jätteroligt. :|
Min åttaåriga dotter skulle i detta läget sagt "Har du inget humor Pappa"...

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av moffe
Döda vinkeln... audin har en radare istället för en kamera, den är inte synligt på någotvis.
Den är under sjävla "bakstötfångaren", på båda sidorna. Alltså just bakom bakdörren där själva "bumpern" börjar.
av moffe
Martin: Stämmer med de där andra grejerna. Så har dom inte. Åtminstone inte i A4. Kanske i de dyrare A8(kanske)?
Men Volvo har nog betydligt mera safety "grejer".
Nu kommer jag inte ihåg hur det var, när den fungera. Kan vara att man måste köra över 30 km/h eller något sådant.
Användarvisningsbild
av MartinS
moffe skrev:Martin: Stämmer med de där andra grejerna. Så har dom inte. Åtminstone inte i A4. Kanske i de dyrare A8(kanske)?
Men Volvo har nog betydligt mera safety "grejer".
Nu kommer jag inte ihåg hur det var, när den fungera. Kan vara att man måste köra över 30 km/h eller något sådant.
Japp, jag har för mig det var från 30km/h audis system fungerade.

Men man kan ju lätt konstatera att Audi ligger en bra bit bakom. Min MY09 har ju mer security features än vad du kan få på en Audi MY12. 3år i dessa sammanhang är ju rätt mycket.

Mercedes som någon annan nämnde vet jag faitkskt inget inget om, dessa Hitlerwagen har aldrig lockat mig, men det kan va intressant att läsa in sig på vad de kan erbjuda.

/Martin
av moffe
Hmm... hitler vagnar :D
Jag måst nog säga att om man vill ha mycket bra/skön och stabil körning så har audi/bmw aldrig varit dålig.
Själv när jag hade Audin var det absolut den skönaste bilen att köra.
Men nu har jag en Golf och den är för liten vill ha en mera praktisk bil. Så det blev v60.
Tror att jag blir säkert nöjd med den... men tror inte att den är bättre än Audin (b8).
Smaken som baken 8)

Men det är nu en helt annan diskussion som inte hör hit :)
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]