Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blixnabb
Vad händer om man har snö på taket och bromsar så det åker fram på rutan?
av Steff 99
Bromsar du själv , så har du "tagit komandot" över bilen och satt det automatiska systemet ur spel.
Lika är det om du har foten på bromspedalen då skall bilen uppfatta att du har kontrollen.
Men snö som sakta glider ned över rutan när man kör i låg fart och hur det påverkar vet jag inte. men när det gäller att känna av fotgängare och att det är en människa, detta gör bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
City Safety spanar speciellt efter reflekterande ytor, som reflexer och nummerplåtar. Scannern är mycket riktigt en laserliknande konstruktion, monterad framför innerbackspegeln.

Fotgängar- och antikollisionssystemet kombinerar mätdata från radarn i grillen och en kamera, som också sitter framför innerbackspegeln, för att avgöra om fordon framför bilen eller fotgängare på eller nära vägen löper risk att bli påkörda. Om så är fallet varnar systemet i första hand, sen bromsar det själv för att få ner farten.

Bortsett från att det inte är tillåtet att köra med ett lager snö på taket, så är det så att om sådan snö skulle glida ner och lägga sig över givarna innanför vindrutan, då sätts dessa system tillfälligt ur spel. Ett meddelande om att sensorerna är blockerade dyker upp i displayen i bilen. Det händer ganska ofta i tätt snöfall, men då är det radarn i fronten som muras igen av snö. Sensorerna bakom vindrutan ligger innanför det område som torkas av vindrutetorkarna, så det sätts inte ur spel av nederbörd.
av Erst
Raymond skrev:Tittade på youtubevideon i første innlegg her. Den bromsar for dom mycket låga skyltarna som henger från taket.
Det var min reaktion också. Han som spelade in videon verkar inte ha reagerat på att den tre av tre ggr stannade under de där skyltarna. Istället skrev han något om temperatur i sin kommentar.
av Erst
Blixnabb skrev:Vad händer om man har snö på taket och bromsar så det åker fram på rutan?
Om du inte sätter på torkarna så kommer du ha snö på rutan... :P
Användarvisningsbild
av XC60D3
Min XC60m har nödbromsat vid ett vägarbete, när jag skulle mellan två skyltar som stod nere på vägbanan. Det var på väg ut ur vägarbetet, där det stod en rad med reflexskyltar för att visa vart man skulle köra, som för farthållningens skull är lite zic-zak. Fördomdligen har bilen ansett att jag var på väg att köra in i en av skyltarna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Haha, jag tror att han menade att bilen kanske skulle tro att snön på rutan var ett hinder och ställa sig på bromsen. Men det gör den alltså inte. Sånt som är närmare än bilens front bryr den sig inte om. Så man kan förmodligen ränna in i ett långt utstickande flak, om det inte hänger ner reflexer från flakkanten.

I fallet med vägskyltarna var det förmodligen för att bilen tyckte att de såg ut som reflexer, något som inte är förvånande, för de är ju just reflexer. Det är bara City Safety som bromsar för stillastående föremål. Kollisionsvarningen/bromsningen som fungerar i högre hastighet bryr sig bara om "mål" som rör på sig, inte de som står stilla. Så du kan utan vidare bränna rakt in i en stillastående bil, men inte in i en långsamtgående traktor. Förmodligen är det gjort så för att den inte ska stanna just för skyltar längs motorvägar och liknande ting.
av Erst
Jo,det var ungefär det jag menade. Det mest dramatiska förutom att man får vindrutan täckt av snö, är att sensorn kan bli blockerad och därmed inte upptäcker riktiga hinder.

Kollisionsvarnaren/autobromsen som följer med driver support paketet ska fungera även mot stillastående bilar och människor. Den uppmärksammade demon vid lanseringen av s60 som gick snett var ju tänkt att dema hur bilen bromsade mot en stillastående lastbil.

Ett litet tips är att även ACC plockar upp stillastående fordon så länge du själv inte kör fortare än 30 km/h. Du kan prova själv ganska lätt genom att sätta farthållaren på precis 30 och sen sikta på bakändan av någon parkerad bil. (tips 2: ha lite bromsberedskap, för inga system är 100%-iga)
Senast redigerad av 1 Erst, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag har blivit räddad av city safety en gång på två år. Det var utvecklingstörd på permobil som svängde ut i gatan helt oväntat och utan minsta tanke på att det fanns trafik. Innan jag han lyfta foten från gasen stod bilen still. Den hann inte få stopp helt innan utan jag träffade permobilen i sidan varpå den nästan tippade. Känslan av att nästan kört över någon är obeskrivlig. För mig är värdet av systemet odiskutabelt. Förmodligen räddade det ett liv den dagen.

I ljuset av det tar jag hur många felbromsningar som helst.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är rätt, nödbromssystemet ska kunna stanna även för stillastående ting framför bilen. Det är när man använder den adaptiva farthållaren som den inte bromsar för stillastående ting, förmodligen för att den inte ska stanna för vägskyltar och andra fasta föremål.

Jag tittade just i bruksanvisningen, och jag hade blandat ihop funktionerna.
Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

@Eliaslundstrom , Värt att kolla, men f&arin[…]

Bra info, håll oss uppdaterade!

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]