Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
kamilenski skrev:
Ynot skrev:Som det ser ut idag blir det nog en 60DRIVe nästa gång, grannen har en S60 som han kört husvagn med (ca. 240 mil med i sommar) o han säger att det var inga problem, han ligger just nu på en förbrukning på 0.48 efter ca. 3000 mil.
Med automaten?
Ja med automaten. :D

Nej han har ju manuell, sorry!
Senast redigerad av 1 Lazy, redigerad totalt 0 gånger.
av Caligul
Ynot skrev:
kamilenski skrev:
Ynot skrev:Som det ser ut idag blir det nog en 60DRIVe nästa gång, grannen har en S60 som han kört husvagn med (ca. 240 mil med i sommar) o han säger att det var inga problem, han ligger just nu på en förbrukning på 0.48 efter ca. 3000 mil.
Med automaten?
Ja med automaten. :D

Är inte automat till DRIVe något som precis släppts, dvs precis går att beställa. Rullar det ens några på vägarna än?
Användarvisningsbild
av MartinS
XCThord skrev:
MartinS skrev:Jag inbillar mig att du gjort ett klokt val. DrivE är helt okej om man utnyttjar växelspaken optimalt (vilket på en DrivE betyder växla typ hela tiden). Med automat borde den blir helt okej.
Där överdriver du ändå rejält. Jag kör mycket och växlar mellan S60 DRIVe, V70 2.4D aut och en Cayenne Turbo automat. Senaste DRIVe:n kräver inte alls så mycket växling som de tidigare, så man behöver inte "växla typ hela tiden". Med det sagt tror jag också att DRIVe + automat vore riktigt bra och det stör mig rejält att min inte kunde specas så när det begav sig...
Alla har väl olika referensramar kanske, men effekt och vrid finns ju mellan 1600 och 2600rpm, under och ovanför är det stendött. Då blir det ju en hel del växlande mellan de sex växlarna, tycker jag....

/Martin
Användarvisningsbild
av andreas 80
Caligul skrev: Är inte automat till DRIVe något som precis släppts, dvs precis går att beställa. Rullar det ens några på vägarna än?
Ja nån 1.6 diesel DRIVe finns inte med automat än. Börjar tillverkas i februari nästa år.
av kamilenski
Vem kan/vill förklara för mig.

Varför välja V60 Drive med automat om man kan få mycket roligare bil med D5? Och då får man MYCKET ork på köpet?
av Steff 99
Tittar man på skillnaden i pris är den nästan försumbar 50.000 kr och 100hk skiljer, väljer man en D3 så blir skillnaden 15.000kr förmodligen kommer det att kosta 25.000 kr som mest om man väljer en D5 och behåller bilen i tre år....men klart man kan väl tjäna någon krona per mil i bränsle kör man bilen 6000 mil på tre år, då blir säkert förtjänsten några hundralappar i månaden att välja DrivE.
Skillnaden mellan D3 och DrivE är ganska marginell förmodligen över tre år, om man äger bilen själv.
däremot förmånsvärdet skiljer på en miljöbil och icke, så där finns en större förtjänst.
av Steffeleffe
Självklart hade jag hellre kört en D5:a men jag inget val. Måste välja miljöbil enligt företagets policy.

Hade från början tre kriterier Automat, farthållare och bränsledriven värmare. Borde inte vara så svårt att hitta tycker man. Ack va fel jag hade men nu är det löst. Tack Volvo :)

Enligt säljaren skulle dem börja tillverkas v6 och i bästa fall levereras v10. Det blir en lång väntan :(
av rojo8515
Vad är det för automat du får? Är det nya powershift lådan eller en "riktig " eller snarare kanske en "gammeldags konverter" automatlåda?

Folkas dsg-låda verkar ju funka bra med släp. Men är det riktigt tunga släp i kombination med långa backningar och djupa leriga gårdsplaner så kanske powershift kan bli överbelastad. Läste i en åkeritidning att WW Caddys dsg låda kunde köras sönder på några få dagar om inte föraren kör på rätt sätt med den.
av Steffeleffe
Den skall levereras med powershiftlådan. Skall det bli tuff körning med häst- och husvagnen har jag Vitaran den klarar det mesta. Det blir landvägsmil med Volvon. Jag är mest orolig för att de 115 hästarna skall räcka.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.