Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:Trams. Det är klart att man ska köra på så optimalt varvtal som möjligt om man vill ha minsta möjliga förbrukning.
Du har säkert rätt. Jag tänkte inte alls på eco-driving utan på det tröttsamma i att hålla på och växla hela tiden, vilket man måste göra för att hålla optimalt varvtal.

Sedan förstår jag inte riktigt hur det skulle bli ryckigt att gå från, säg, 2:an till 4:an. Den stora skillnaden i varvtal ger väl ingen ryckighet i sig?
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Den växlar vid ca 4500 i driveläget, men man kan dra den till 5 "manuellt".

Full gas spar tid! :wink:
Det är tur att du bor i ödebygden......... för bor och lever man i tätorter eller i befolkade områden finns det nästan alltid andra fordon ute på vägen som tenderar att finnas både bakom och framför när man är ute och kör, det innebär att man måste variera sin körning från bara av och på gällande gaspedalens läge, till ett mer känslomässigt hanterande som styrs av trafiken på vägen/gatan :twisted:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:Den växlar vid ca 4500 i driveläget, men man kan dra den till 5 "manuellt".

Full gas spar tid! :wink:
Det är tur att du bor i ödebygden......... för bor och lever man i tätorter eller i befolkade områden finns det nästan alltid andra fordon ute på vägen som tenderar att finnas både bakom och framför när man är ute och kör, det innebär att man måste variera sin körning från bara av och på gällande gaspedalens läge, till ett mer känslomässigt hanterande som styrs av trafiken på vägen/gatan :twisted:
XC90_Executive kör väl bara i Stockholm centrum hade jag för mig... och där har man ju lite högre tempo än i övriga sverige...

Även taxi i stockholm kör ju med bara två lägen, fullgas och fullbroms... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av apersson850
StringerBell skrev:Sedan förstår jag inte riktigt hur det skulle bli ryckigt att gå från, säg, 2:an till 4:an. Den stora skillnaden i varvtal ger väl ingen ryckighet i sig?
Nä, inte i sig självt. Men när du varvar högre upp får du ut högre effekt, så motorn har mer att säga till om, så att säga, än vad den har på låga varv. Då blir minsta misstag i hanteringen av gas och koppling tydligare. Den här sortens "ecodriving" praktiseras ofta av nyblivna körkortsinnehavare, då de tutas i detta körsätt i trafikskolan. De har inte alltid bästa vana och förmåga att hantera kopplingen perfekt vid växlingarna, vilket gör att ryckkänsligheten accentueras.
av volvoc70cab
StringerBell skrev:
apersson850 skrev:Trams. Det är klart att man ska köra på så optimalt varvtal som möjligt om man vill ha minsta möjliga förbrukning.
Du har säkert rätt. Jag tänkte inte alls på eco-driving utan på det tröttsamma i att hålla på och växla hela tiden, vilket man måste göra för att hålla optimalt varvtal.

Sedan förstår jag inte riktigt hur det skulle bli ryckigt att gå från, säg, 2:an till 4:an. Den stora skillnaden i varvtal ger väl ingen ryckighet i sig?
σώμα som är Grekiska för kroppsuppbyggnad. Om du tycker att det är arbetsamt att växla så finns det ett alternativ-AUTOMATLÅDA.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]