Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kladdis
tack för alla svar ... imorgon tisdag så har jag tid hos volvo , ska prata med verstads chefen angående mitt lilla problem . återkommer med svar.

återigen tack så mycket för visat intresse
av mikebike
VolvoB20 skrev:En högtalare fungerar ju som en motor/generator.

-Skickar du in ström rör sig högtalarspole/kon

- Omvänt, Rör sig spole/kon så skickar den tillbaka ström

Eftersom man lånar signalen från högtalarkabeln (tex dörrhögtalaren) så kommer man även att få med signalen från ojämnheterna , egensvängningarna och eftersvängningar i dörrhögtalaren förutom den riktiga signalen från slutsteget.
Då har man ett klent slutsteg eller befinner sig långt (kabelmässigt) från slutsteget. Ett korrekt dimensionerat slutsteg med vettig återkoppling skall vara tillräckligt styvt för att signalen skall vara tämligen opåverkad nära utgången.

En subwoofer skall ju bara fylla på längst ned där de ordinarie högtalarna inte räcker till, jag har ställt brytfrekvensen på 80 Hz.

kladdis skrev:tack för alla svar ... imorgon tisdag så har jag tid hos volvo , ska prata med verstads chefen angående mitt lilla problem . återkommer med svar.
Svaret blir nog att det inte finns fördragna kablage och att eftermontage inte är möjligt i Volvo-bilar av senare generationer. Det var det svar jag fick.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alla bilsteg har ingen grym dämpfaktor så de kan hålla emot i alla lägen.

Ytterligare en svår nackdel med att tappa av signal från högtalaren istället för att använda lågnivå är ju att man måste köra ut lågfrekvenserna till dörrhögtalare helt i onödan för att kunna tappa av till subwoofern.

Dörrhögtalaren och dess slutsteg kan ju inte återge tex 30 hz utan det ger bara distortion och överbelastning.

Bättre så att filtrera ut subbasen på lågnivån innan slutsteget och skicka den till steg/subbas.

Visst funkar det att sno högnivå men det kommer alltid att vara sista utvägen då det är rätt kass ide i själva grunden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle faktiskt hellre ha ett reservhjul än subwoofern (jag antar det är därför jag inte har något?). I och för sig kan man ju lyssna på bra musik medan man väntar på bärgaren, men ändå...

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har både sub och reservhjul i min XC70.

Jag skulle inte vilja ha en bil utan reservhjul (det är ju för 08:or), fy fan när man får punka i skogen och bärgningsbilarna är timmavis bort, det har hänt mig flera ggr, då kastar man på reserven och kör hem istället för att vänta halva natten i skogen på räddningstjänsten.
av Saabturbo95
mikebike skrev:
JimmyK skrev:
mikebike skrev:Det går inte att eftermontera original sub till min "gamla" bil, så då lär det väl inte gå till din heller?
Jag valde en Pioneer som sitter i reservhjulet, men du har ju inte ens något reservhjul! :wink:
Hur kopplade du in basen??
Jag kopplade in mig på kablarna till bakre högtalarna, det finns en skarv under mattan till höger om passagerarstolen.
Remote från cig-uttaget och matning från säkringscentralen till vänster i bagagerummet.

Har du någon ritning över vilka kablar som är vad?
Vill gärna koppla in en bas men hade varit skönt att veta vilka kablar som är till bakhögtalarna =)

MVH//andreas
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]

Jag har en gammal saab 900 turbo som är trimm[…]