Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Micke008 skrev:Nu är ju jämförelsen lite skev.

Med T6an följer automat och AWD 17900:- + 19900:- om priserna stämmer forfarande. Dessutom som följer det med Summum till T6an vilket betyder 45000:-

397000 - 45000 = 352000
352000 - 19900 = 332100
332100 - 17900 = 314200

314200 då har men en prisskillnad på ca 32000:- mellan T6 och T5, det är inga små pengar men det är stor skillnad på bil.
Sen är frågan om man skulle valt Summum, AWD (som man inte kan välja) och Automat till T5an... men det är ju inte mycket större hopp i prissättningen mellan T6 och T5 än vad det är mellan T5 och T4 och om man tänker på vad man får extra mellan T5 och T4 så blir steget upp till T6 från T5 prisvärt, då är man värst om man vill köra Volvo.

Stämmer väldigt bra!!

Bygg Din Volvo så kom det inte upp att Summum "ingår" i T6 med aut. Så det var en miss utav mig.

Tar man en V70 D5 M så kostar den 343 000kr. Tar man samma bil fast med AWD + Aut tvång så kostar den 372 900kr. Skillnad på 29 900kr för AWD och Aut tvång. Om man lägger till Summum så kostar V70 D5 AWD + aut tvång 402 900kr. Summum kostar 30 000kr.

29 900kr AWD + aut tvång
30 000kr Summum
59 900kr.

V70 T6 AWD + Aut tvång Summum 424 000kr.
424 000kr - 59 900 = 364 100kr.

V70 T5 M 302 000kr

Nu har man en V70 T6 UTAN AWD + Aut tvång och Summum. 364 100 - 302 000 = 62 100kr

62 100kr i skillnad för en T6 istället för en T5.

V60 D5 M kostar 307 000kr. D5 AWD+Aut tvång kostar 354 900kr. D5 AWD+Aut tvång Summum 384 900kr.

47 900kr AWD + aut tvång
30 000kr Summum
77 900kr

V60 T5 M 282 000kr

V60 T6 AWD+Aut 397 000kr inkl Summum
397 000 - 77 900 = 319 100

Nu har man en V60 T6 UTAN AWD + Aut tvång och Summum. 319 100 - 282 000 = 37 100 kr

37 100kr i skillnad för en T6 istället för en T5.

V60 T4 M 257 000kr exkl. utr
V60 T5 M 282 000kr exkl. utr
V60 T6 AWD+Aut 397 000kr inkl Summum

V70 T4 M 249 900kr exkl. utr
V70 T5 M 302 000kr exkl. utr
V70 T6 AWD+Aut 424 000kr inkl Summum
CabBO skrev:
MartinS skrev:Den fyrcylindringa T5:an är rätt okej tycker jag, men steget till T6 är kanske väl stort.

Däremot är den manuella lådan till T5:an fruktansvärd, känns som att veva runt i en tom tunna med en blompinne. Automat är ett måste till T5:an om du frågar mig.

/Martin
Kan du precisera dig lite i kommentaren angående manuell respektive automat till T5 motorn. Vad är negativt med manuell och varför automat till den. Själv har jag funderat på manuell till T5:an då jag har det idag. Detta har inget med förbrukningen att göra utan jag gillar att vara aktiv och köra bilen. Enligt den nya T5:an så drar den blandad körning 8,1(man) respektive 8,3 (auto) på 100km och det är en okay skillnad tycker jag. Lite annat än vad jag har idag.
Den manuella känns precis lika intetsägande som den som sitter i en S/V60 DrivE, dvs helt utan någon som helst känsla eller precision. Det känns till och med sportigare att spaka den automatiska manuellt, istället för att veva runt i den manuella. Provkör så får du se. Personligen tycker jag den manuella växellådan som erbjuds fungerar i mindre motorstarka bilar då man liksom inte kör sportigt med dom och inte förväntar sig något av lådan. Men i en T5 vill jag ha distinkta och allra helst korta lägen, men inget av det finns, den känns lite som en gammal väl inkörd manuell låda på den Hyundai du hyrde på din senaste greklandssemester :-) Den gamla M56 lådan som satt på de femcylindriga bilarna var det mycket bättre känsla i.

Jag förespråkar alltså inte automaten egentligen (inte för att den är dålig på något sätt) men ser den som enda alternativet då jag inte skulle stå ut med den manuella. Den manuella växlingen på automaten är dessutom helt ok som alternativ vid aktiv körning.

/Martin
Ja, jag förstår inte varför Volvo ska ha så svårt för att göra bra manuella lådor. Lådan i våran 2,0F är rent ut sagt usel. Långa, odistinkta slag och noll känsla. Tur att vi bara kör 600-700 mil om året med den, annars hade det inte funkat. Ska snart bytas, tack och lov...

På den punkten ligger tyskarna fortfarande långt framför.
Vad tråkigt att läsa att folk är missnöjda med den manuella växellådan till den nya T5:an. Jag är supernöjd med min manuella till den 5 cylindriga T5:an och trodde att det skulle vara likadant i den nya. Det är inte så att ni, ursäkta uttrycket, är väldigt tekniska, kräsna, jämför och känner efter väldigt mycket i växling mm, men att den gemene mannen inte har samma erfarenhet. Problemet för mig är att jag inte sett att det finns någon ny T5:a runt mig som jag kan prova. Vet ni någon runt stockholmstrakten där det finns så meddela gärna. Jag har haft 2 st T5:or (en S60 -02 och nu C70 -08) och varit jättenöjd. Tråkigt att det skall bli annorlunda när utvecklingen skall gå framåt tycker jag.
Linqid skrev:Ja, jag förstår inte varför Volvo ska ha så svårt för att göra bra manuella lådor. Lådan i våran 2,0F är rent ut sagt usel. Långa, odistinkta slag och noll känsla. Tur att vi bara kör 600-700 mil om året med den, annars hade det inte funkat. Ska snart bytas, tack och lov...

På den punkten ligger tyskarna fortfarande långt framför.

2.0F och T5 är ju båda fordmotorer med fordlådor.

Nu har jag inte kört förra T5, men stämmer det som martinS sa att den lådan var bättre så borde det ju innebära att volvo själva kan göra trevliga lådor, men att däremot ford är dåliga på det.

F.ö. kan jag bara instämma i att det är lite märkligt att inte ens T6 begåvats med paddlar.
CabBO skrev:
PalmE skrev:Tror många som tidigare valt T5 idag hellre väljer en T6 pga. att dom gått från 5 cyl till 4 cyl på T5.
Gör den 5:e cylindern så mycket i körkänsla tror du. Effekten är ju 10 hk mer i den 4 cylindriga än den 5 cylindriga. Jag
Undrar hur länge grejjerna håller ihop ?:-/ Trimningsgragen är ju duktig hög.

T5 tex ligger ju på ett effektuttag som är 120 hk/liter.

Man piskar ju motorn hårdare än vad man till och med gör i en stenhårt pressad BMW M3 där man "bara" tar ut 105 hk/liter motorvolym.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
CabBO skrev:Vad tråkigt att läsa att folk är missnöjda med den manuella växellådan till den nya T5:an. Jag är supernöjd med min manuella till den 5 cylindriga T5:an och trodde att det skulle vara likadant i den nya. Det är inte så att ni, ursäkta uttrycket, är väldigt tekniska, kräsna, jämför och känner efter väldigt mycket i växling mm, men att den gemene mannen inte har samma erfarenhet.
Som sagt, du kan bara själv avgöra, men jag upplever den betydligt sämre än lådan som sitter på de femcylindriga, som du har i din C70. Jag har bara provkört V60 T5:an en stund och har ingen jättestor erfarenhet men jag slogs direkt av hur oprecis jag upplevde lådan. Allt annat var okej men lådan var den stora akillehälen, jag hade valt automat om jag skulle köpa en.

Motorn upplevde jag som okej, men den är långt efter en T6:a, man liksom väntar på när det skall börja hända men det hände liksom aldrig. Men som sagt, helt okej ändå.

Det man överumplas över är hur bra R-design chassiet är, det är faktiskt ett under av väghållning, känsla och respons, det var verkligen fantastiskt, i pricip lika bra avstämt som Four-C i Advanced läge.

Det borde väl finnas en T5:a att prova på någon större anlägning kring stockholm?

/Martin
MartinS skrev:
CabBO skrev:Vad tråkigt att läsa att folk är missnöjda med den manuella växellådan till den nya T5:an. Jag är supernöjd med min manuella till den 5 cylindriga T5:an och trodde att det skulle vara likadant i den nya. Det är inte så att ni, ursäkta uttrycket, är väldigt tekniska, kräsna, jämför och känner efter väldigt mycket i växling mm, men att den gemene mannen inte har samma erfarenhet.
Som sagt, du kan bara själv avgöra, men jag upplever den betydligt sämre än lådan som sitter på de femcylindriga, som du har i din C70. Jag har bara provkört V60 T5:an en stund och har ingen jättestor erfarenhet men jag slogs direkt av hur oprecis jag upplevde lådan. Allt annat var okej men lådan var den stora akillehälen, jag hade valt automat om jag skulle köpa en.

Motorn upplevde jag som okej, men den är långt efter en T6:a, man liksom väntar på när det skall börja hända men det hände liksom aldrig. Men som sagt, helt okej ändå.

Det borde väl finnas en T5:a att prova på någon större anlägning kring stockholm?

/Martin

Det finns säkert en T5:a i Stockholm att prova, men Stockholm är stort och där jag varit, bl a i Segeltorp, Södertälje och Haga Norra fanns ingen när jag varit där. Tänkte underlätta för mig själv att slippa åka runt och leta genom att ni kanske visste var det fanns någon.
Kommer nu att testa manuell respektive automat till T5:an och även T6 motorn med automat vid något tillfälle innan jag bestämmer mig (om jag gör det :o)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.