Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag gasar på friskt (minst sagt) :oops: :wink: Min XC60 D5 aut polestar (20") drar då ca 1,2 l/mil vid 90% stadskörning. Så lite som jag kör per år och så hög skatt som det är på dieseln hade det nog varit dött lopp mot en T6. Tyvärr gick det inte att få T6 när jag beställde min :???:

T6, speciellt med Polestar är en otroligt trevlig drivlina!
Användarvisningsbild
av EjS
Klart du ska ta T6 om du vill ha bra prestanda.

Jag har en D5 från 2009 (som snart får Polestar) - och det är en trevlig motor och mindre trevlig aut. fast lugn körning funkar väldigt mjukt och bra.

Idag användar jag bilen till jobb 2x5 km pr. dag! och sedan helgkörning på motorväg. Och där blir D5 för trög i höga hastigheter. När jag köpte bilen körde jag mycket mer - men skulle jag handla idag blev det en T6.

VH EjS
av rform
Det verkar som om de flesta t6'orna har stora fälgar och körs i stan!? är det någon som har erfarenhet av hur den är på dåliga vägar och som dragare? Den borde väl ha samma goda egenskaper som d5'an men samtidigt ha lite mer klipp (och dra mer soppa...)? Jag har haft problem att ens hitta tester där t6'an körs på "d5-sätt".
av Lövet
Med samma däcksuppsättning som på D5orna skulle jag tro att den är en bättre dragare. Den stora slagvolymen gör bilen stark redan på tomgång.

Jag har iofs aldrig kört XC60 T6 utan bara S80T6. Uppfattade den dock som tokstark direkt från tomgång. D5or har viss ketchupeffekt (som blir mindre och mindre för varje motorgeneration förvisso)
av rform
Precis vad jag vill höra! Jag har bara kört t5'an (som borde heta t4), som visserligen var väldigt härlig jag gillade speciellt lådan som kändes väldigt modern, men jag vill ha AWD så det blev en t6'a. Jag skulle gärna höra fler åsikter!
Användarvisningsbild
av MartinS
rform skrev:Det verkar som om de flesta t6'orna har stora fälgar och körs i stan!? är det någon som har erfarenhet av hur den är på dåliga vägar och som dragare? Den borde väl ha samma goda egenskaper som d5'an men samtidigt ha lite mer klipp (och dra mer soppa...)? Jag har haft problem att ens hitta tester där t6'an körs på "d5-sätt".
Jag bor ju på landet och kör med 18" (235/60). Om man kör med rekommenderat däcktryck går den jättefint på sämre vägar, pumpar man i ett par hekto extra så går den bättre på asfalt men blir lite stötig över ojämnheter.

Jag har ännu inte kört i direkt halka eller svår terräng och har heller inte dragit några tyngre släp ännu men att det skulle saknas grepp och kraft känns osannolikt :) Det är ju i princip samma fina vrid i T6:an som i D5:orna, bara det att T6:an har 100hk mer.

Bränsletörsten lär dock inte vara försumbar med ett tyngre släp efter misstänker jag.

/Martin
av rform
Min kommer att ha Segin 17". Inte helt vanligt på en t6'a skulle jag tro! Men det låter lovande. Hur mycket drar din?
Det känns som att det är akilleshälen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har segin 17" på vinterdäcken, med 235/65.

Den drar ju soppa, inget snack om saken. Det lägsta jag skådat på färddatorn (som stämmer riktigt bra) har varit 0,99L/mil. Normalt med mitt körmönster är 1,2, då är det mycket motorväg, lite landsväg och några kortare körningar till affären. Kör man lite aktivt så blir det mer.

/Martin
av rform
Det är egentligen ganska lite. 2 000 kg, automat, awd, hög, 300 hk... Runt 1,2 känns helt ok.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det skiljer väl nåt på slutväxeln i bensin- och dieselversion, förmodar jag?
Själva motorerna, alltså D5 och T6, är i princip identiska i effektutveckling upp till 3000 r/min. Sen märks skillnaden mer och mer, ju fortare motorn går. D5 börjar tappa moment strax över 3000 r/min, T6 inte förrän strax efter 4000 r/min. Alltså fortsätter effektutvecklingen att öka i högre takt över 3000 r/min i bensinmotorn än vad den gör i dieseln.

Men eftersom bensinmotorn kan varva upp till högre varvtal, utan att för den skull gå så hemskt mycket fortare i toppfart, förmodar jag att den är lite lägre växlad, vilket i så fall innebär att det tillgängliga drivhjulsmomentet är högre vid varje hastighet.

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]