Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upplever att det stinker polsk långtradare även vid regelbunden användning. Kanske bra om man inte har bilen parkerad vid ett luftintag till huset.

Man får se det positiva i att Volvo inte bryr sig om att rena avgaserna från värmaren (inget lagkrav) - Om 50 år kan vi odla vin i norrlands innland.
Biltoken skrev:Jag upplever att det stinker polsk långtradare även vid regelbunden användning. Kanske bra om man inte har bilen parkerad vid ett luftintag till huset.

Man får se det positiva i att Volvo inte bryr sig om att rena avgaserna från värmaren (inget lagkrav) - Om 50 år kan vi odla vin i norrlands innland.
Det finns väl inte mycket Volvo kan göra. De köper ju sina värmare på marknaden. Någon speciell avgasrening skall inte behövas. Kan dagens diesel brinna med närmast luktfri och fr.a. os-fri låga ur en fotogenlampa med konstruktion från 1700-talet borde den kunna göra det även i dieselvärmare om tillverkaren var intresserad av det.
Jag håller naturligtvis med! Det är ju inte Volvos fel. De är ju tvingade att köpa värmaren från en underleverantör. Svårt för Volvo att ställa några krav för en så liten biltillverkare.

Kanske dessutom endast finns en tillverkare av värmare då det endast är några få marknader i världen som använder dessa. :)
XC60D3 skrev: Det rök ordentligt ett tag och luktade en hel del runt bilen och även inuti.
Värmarens avgasrör mynnar under bilen ungefär vid passagerarens fötter, vid vindstilla stiger sedan avgaserna rakt upp till kupefläktens intag. Det är därför det luktar polsk långtradare inne i bilen.

Måste varit en tankevurpa av konstruktörerna, de som klagat för mycket har visst fått avgsaröret förlängt bort från luftintaget på garantin.
Min nybeställda V60 D3 är den första bil jag har med dieselvärmare.

Mellan vilka temperaturer brukar ni använda?
Hur lång tid är den igång?
Är den effektiv?

Anledningen att jag frågar är att jag har ganska nära till jobbet och
måste tänka på att köra lite längre några gånger per vecka för batteri
och laddning.
Användarvisningsbild
av XC60D3
JAg kommer att använda den då det är is på rutan. Det är sjukt smidigt att den drar igång i lämplig tid innan avfärd så att både motor och kupe är varm.
XC60D3 skrev:JAg kommer att använda den då det är is på rutan. Det är sjukt smidigt att den drar igång i lämplig tid innan avfärd så att både motor och kupe är varm.
Fjärrkontroll eller VOC underlättar detta väsentligt.
Användarvisningsbild
av XC60D3
kamilenski skrev:Vad är VOC?
Volvo on Call, vilket egentligen inte har så mycket med dieselvärmaren i sig att göra. Men fjärrstyrningen sker genom den funktionen, eftersom man skickar ett SMS till bilen.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]