Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
gruntemannen skrev:Räkna på att köpa bilen privat för vinstutdelade pengar.
Förstår inte riktigt vad det har med det hela att göra, privata pengar är väl privata pengar oavsett var de kommer ifrån?
av Lövet
Poängen är att det bränns av fruktansvärt mycket i skatt innan du kan betala bilen med dina privata pengar. Om man själv äger bolaget som ska betala så är ju skatten en direkt kostnad för dig.

Dina 200.000kr att betala bilen med privat kan vara långt över 400.000kr för bolaget och om det är samma plånbok så att säga kan den ökade kostnaden för leasingen vara värd att ta.
Användarvisningsbild
av Camel
improwise skrev:
gruntemannen skrev:Räkna på att köpa bilen privat för vinstutdelade pengar.
Förstår inte riktigt vad det har med det hela att göra, privata pengar är väl privata pengar oavsett var de kommer ifrån?
Ja förvisso, men jag tror gruntemannen menar att aktieutdelning kan göras till viss del med kapitalbeskattning 20% och att lönepengar beskattas med arbetsgivaravgift och inkomstskatt. Men då förutsätter det att det är frågan om ett AB och att 3:12 reglerna uppfylls. Dessutom ska ju vinsten skattas fram i bolaget med drygt 26% innan den kan delas ut.
Användarvisningsbild
av Camel
improwise skrev:/.../ biliens inköpspris (som i mitt fall är ca 475 000 kr).
Om du ska betala den bilen med nettolön från eget bolag (AB) och din marginalskatt är 57% så blir det så här:

Arbetsgivaravgift (31,42%): 347.081 kr
Inkomstskatt (57%): 629.651 kr
Nettolön (bilens inköpspris inkl. moms): 475.000 kr
Summa bilinköpskostnad för bolaget och den anställde tillsammans: 1.451.732 kr
Momsen i detta exempel uppgår till 95.000 kr och är inte avdragsgill.
Så den totala skatteintäkten för samhället i detta exempel om man köper en bil som kostar 380.000 kr exkl. moms blir: 1.071.732 kr :roll:
av improwise
Camel skrev:
Om du ska betala den bilen med nettolön från eget bolag (AB) och din marginalskatt är 57% så blir det så här:

Så den totala skatteintäkten för samhället i detta exempel om man köper en bil som kostar 380.000 kr exkl. moms blir: 1.071.732 kr :roll:
Syftar din kalkyl på privatköp eller förmångsbil (ofta kallat "tjänstebil")?

Skrämmande läsning oavsett vilket :)
Användarvisningsbild
av Camel
improwise skrev: /.../ Syftar din kalkyl på privatköp eller förmångsbil (ofta kallat "tjänstebil")?

Skrämmande läsning oavsett vilket :)
Kalkylen syftar på privatköp med ärligt surt förvärvade slantar enligt samhällets regler. För förmånsbil blir det annorlunda, mer komplext att beräkna då många fler faktorer tillkommer.

Skrämmande eller inte, denna beskattningsnivå är verkligheten för oss alla i samhället. Det som skiljer är marginalskatten för olika inkomster. Jag tog ett fall där jag förutsätter att man köper bilen för pengar som man har utöver de vanliga utgifterna, dvs en höginkomsttagare med 57% marginalskatt. Om man har en normalinkomst blir marginalskatten lägre men å andra sidan tillkommer kapitalkostnader pga att lån då oftast är nödvändigt för finansieringen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:

Jajjemän... så räknar jag också och varje gång tänker jag att vi måste röst fram en rödgrön regering nu så att vi kan dra upp skatterna ordentligt :shock: 2 mille i skatt på en volvo vore väl lagom ??:-/
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: /.../ Jajjemän... så räknar jag också och varje gång tänker jag att vi måste röst fram en rödgrön regering nu så att vi kan dra upp skatterna ordentligt :shock: 2 mille i skatt på en volvo vore väl lagom ??:-/
ja, utmaningen blir ju inte så stor. Vi är ju redan halvvägs i beskattning till nivån som du anger. :cry:

Min kalkyl bygger på att man är laglig och tjänar ihop sina pengar genom avlönat arbete och att både arbetsgivare och den anställde erlägger de skatter för lönesumman som de är ålagda att göra enligt skattelagstiftningen jämte mervärdesskatt. Det är så man ska räkna och inget annat. :|
av rojo8515
Har någon provat så kallad "optionsleasing" vilket innebär att efter 3 års företagsleasing så tar man över leasingkontraktet privat under ett år och därefter löser ut bilen för restvärdet?

Det finns en del leasingbolag som erbjuder detta, de hävdar att skatteverket godkänner upplägget. Normalt vill skatteverket ju lägga ytterliggare en skatt på skillnaden mellan restvärdet och marknadsvärdet om jag skulle köpa ut bilen privat efter tre år i företaget.

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]