Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johl
MartinS skrev:Finns det någon officiel förklaring till varför man inte kan få det på V60? Det verkar ju rätt korkat att det inte är möjligt, när man inte vet varför.

/Martin

Vad jag har hört är problemet att det är 3 olika leverantörer på rutorna till S/V60.Det är vad jag har hört men det är ej bekräftat.

/Jörgen
Jag kan instämma, efter dryga 1800 mil sedan i april är jag nog mest nöjd med tillvalet av laminerade de rutorna.
Tystaste bilen i klassen, och en extra trygghet vid resan till Rivieran i somras, där inbrott e vanligt.
Mycket tyst även i höga farter på autobahn....
Kan även varm rekommendera hastighetsberoende servo, klippstabil i södra tyskland med 200 på farthållaren... ;-//
Var det samma däck på båda bilarna, om det var t.ex. Michelin på den ena och GoodYear på den andra så kan det ställa till resultatet. Min förra bil var tystast med vinterdäcken.
Blixnabb skrev:Var det samma däck på båda bilarna, om det var t.ex. Michelin på den ena och GoodYear på den andra så kan det ställa till resultatet. Min förra bil var tystast med vinterdäcken.

Njää det var inte samma däck men däremot likadana 8)
Continental Sportcontact3 235/45R17

Jag gissar att även min bil kommer att vara tystare med v.hjul eftersom de till att börja med är mjukare
och dessutom smalare.
Vem vet jag kanske återkommer med en mätning under vintern.
Laminerade rutor är ljuvligt för ljudkomforten. Har jämfört två gånger på i princip identiska bilar i övrigt. De som påstår att det inte är nån skillnad är antagligen bara bittra för att de inte valde till det.
av Gelis
Kan nog bara hålla med, råkade skjuta en liten sten med grästrimmern rakt på dörr rutan förarsida, den sprack. Bytte till en vanlig härdad ruta, och bara en ruta icke lamminerad gjorde att ljudnivån blev markant högre på förarsidan.
Det är för jäkligt att så få väljer till laminerade rutor.
Jag förstår inte vad folk tänker på när de INTE väljer det? Det står t.o.m. på beskrivningen på volvos hemsida att laminerade sidorutor drar ner ljudnivån. Varför är det så svårt att pröjsa några tusenlappar extra för att få bättre ljudkomfort?
Jag syftar på det att så få begagnade bilar har laminerat.

Och sen förstår jag inte varför Volvo är nästan det enda bilmärket i världen som har dessa fantastiska laminerade sidorutor. Och varför nämner ALDRIG några biltidningar ETT ORD om laminerat.
De kan skriva: "välj till xenon för 7.000 extra, det är väl investerade pengar", eller "välj DSG", etc. men aldrig någonsin ett ord om laminerade sidorutor.
Ljudkomfort är ju en viktig punkt för motorjournalister, så varför nämner de aldrig laminerade sidorutor.
Laminerade sidorutor finns till många märken som options, så Volvo är inte ensamma, men det kan vara så att många inte ser fördelen med att kanske lägga 4-6000kr extra bara för att beg. köparen tycker att det är bra att ha. :wink:
BlackbirdCaD skrev: Och sen förstår jag inte varför Volvo är nästan det enda bilmärket i världen som har dessa fantastiska laminerade sidorutor.
Bara ett exempel men BMW har haft det sedan länge.
I min e39 från 1999 satt det dubbelt laminerat glas dvs laminerat glas, luftspalt, ett till laminerat glas.
Den gick oerhört tyst kan jag säga. Betydligt tystare än V60:n...

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]