Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Ja, adaptiv farthållare och stora extraljus är ingen bra kombination. Ganska meningslöst...
Jag undrar när biltillverkarna ska utrusta bilarna med helljus värt namnet så man slipper extraljusen.
Så länge som helljuset inte är bättre får man ju avstå adaptiv farthållare. :wink:
av Svesam
magnuslindh skrev:har talat med volvohandlaren närmast dorotea och han sa precis det jag misstänkte, man kan naturligtvis montera extraljus på v60 förutsatt att man inte har "adaptiv farthållare" alltså radarn i grillen. dom säljer färdiga satser för extraljusmontering med orirginal kabelmatta och strömställare. så nog går det montera extraljus om man vill.
priset för detta är ca 2800kr med fästen, stag och kablage

Vilken handlare är det?
Skulle vilja åka dit och få installationen gjord :D
av Wych
Låter ju väldigt intressant detta..
Finns det artikelnummer på grejjorna man behöver? Min ÅF hade ingen större koll, de skulle "kolla lite" o återkomma..

Nu ringde dom upp och bekräftade återigen bestämt att nej det går tyvärr inte. Volvo har inga såna grejjor för V60n.

Vilket företag i dorotea var det som kunde grejja fram kablage o knapp etc?
av chrand
magnuslindh skrev:är det någon som vet om man kan montera xenonljus i originalhelljus på v60??
eller om bilens dator eller canbussystemet säger ifrån??
har bara fått höra att det borde gå så länge man monterar en lampa med samma effekt som halogenlampan

Förtydligad rubrik //mod
Ingen som har svar på den urprungliga frågan?
av chrand
wasell1 skrev:Jodå, jag har använt Xenonkungens 75 W kit i ett halvår nu, fungerar klockrent!
Fint... :-)
Du har möjligen inte några bilder på installationen? T.ex. hur du satt fast ballast och gått på med kablaget?
av magnuslindh
monteringssatsen som jag skrivit om tidigare här säljs av bilbolaget i strömsund (0670-611020), ett sk snabbfäste (lighton) + kablar och knapp. inte extraljus med och inte montering, enbart delarna.
Mvh:
magnus lindh

ps. tack "wasell1" för info om xenon i helljus, lägg gärna ut bilder på montering av ballaster och kabeldragning
av wasell1
OK, här kommer ett par sämre bilder... Jag har monterat ballaster med stark dubbelhäftande tejp, mest för att jag inte vill borra i bilen. Kabeldragningen är enkel, man tar ström, både plus och minus från helljuslampans originalkontakt, detta görs inne i lamphuset. Två kablar "går ut" ur lamphuset in till ballasten, och därifrån går två kablar in till xenonlampan. Den enda åverkan man måste göra är att borra 21 mm hål för kabelgenomföringen i plastkåpan på baksidan av lykthuset.
Bild
Bild
av JimmyK
wasell1 skrev:Jodå, jag har använt Xenonkungens 75 W kit i ett halvår nu, fungerar klockrent!
Hur mycket bättre blir helljusen med Xenonljusen mot orginal?
av wasell1
JimmyK skrev:
Hur mycket bättre blir helljusen med Xenonljusen mot orginal?
Jag monterade xenon när bilen bara var några dagar gammal, så jag har inte så stora referenser, men jag är mycket nöjd med helljuset nu. Det känns som originalljuset fast "mer".
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]