Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var lite i samma läge som du i våras. Valde mellan V60, Audi A4, Passat och Bmw.

Volvon föll bort efter en provkörning, gillade den inte alls. I mitt tycke hade den inget att hämta emot någon av de tyska konkurrenterna. Passaten hade jag helst köpt av dessa bilar, men det var för lång leveranstid.

Så då var det Bmw och Audi det stog emellan. I mitt fall blev det quattron som fällde avgörandet. Bmw:n blev för dyr med x-drive.

Så nu har jag kört A4 quattro Avant med 170hk TDI sen i våras. Väldigt trevlig bil med fantastisk drivlina. Att Audi anses som tråkig och steril av vissa kan jag förstå på ett sätt, men på ett annat inte. Alla dessa bilar vi pratar om är bruksbilar och standardvagnar på ett eller annat sätt. Ser inte att en V60, Saab 9-3, Peugot eller BMw skulle vara mindre eller mer tråkig?

Jag vill att en bil ska gå bra, ha dieselmotor, snål, tajt ihopskruvad och ha 4wd. En sån bil tycker iaf jag är skoj :)
Det är inget fel på Peugeoten! Snarare tvärt om. Mycket bra bil!

Men ingen WOW känsla. Om någon frågar "vad har du för bil?" De flesta
skäms... Inget status märke.
Bryr du dig bara om komforten, utrustningen, designen och inget om andrahandsvärdet - köp Puggan.
av Linqid
bilgalen skrev:Var lite i samma läge som du i våras. Valde mellan V60, Audi A4, Passat och Bmw.

Volvon föll bort efter en provkörning, gillade den inte alls. I mitt tycke hade den inget att hämta emot någon av de tyska konkurrenterna. Passaten hade jag helst köpt av dessa bilar, men det var för lång leveranstid.

Så då var det Bmw och Audi det stog emellan. I mitt fall blev det quattron som fällde avgörandet. Bmw:n blev för dyr med x-drive.

Så nu har jag kört A4 quattro Avant med 170hk TDI sen i våras. Väldigt trevlig bil med fantastisk drivlina. Att Audi anses som tråkig och steril av vissa kan jag förstå på ett sätt, men på ett annat inte. Alla dessa bilar vi pratar om är bruksbilar och standardvagnar på ett eller annat sätt. Ser inte att en V60, Saab 9-3, Peugot eller BMw skulle vara mindre eller mer tråkig?
Nej, V60 är en riktigt fin bil men jag får inte samma "vill ha"-känsla när jag sätter mig i den som i resterande bilar (undantaget Passat). Relativt prisvärd dock, jämfört med "premium"-tyskarna.

Ja, det kan bli Quattro som fäller avgörandet även här. Samma pengar, ungefär samma utrustning och jämbördig motor som BMW:n - men med fyrhjulsdrift. Samtidigt lockar även Mercan, riktigt trevlig bil. Och snyggast!
Jag vill att en bil ska gå bra, ha dieselmotor, snål, tajt ihopskruvad och ha 4wd. En sån bil tycker iaf jag är skoj :)
Då har vi samma krav - synd bara att BMW:n känns för dyr med XDrive! Kanske ska ta en sväng till med A4:an... :)
av Lövet
Peugeoten verkar vara bra nog för att autocar.co.uk ska uppskatta den. Och de är normalt sett rätt kräsna. Kvalitetsmässigt tror jag inte de ligger ett dugg efter Volvo längre. De är ju bra nog för att Volvo ska köpa motorer av dem :wink:

Användarvisningsbild
av kave
Glöm inte tillägg för Dieselvärmare som ju är standard i Volvon.
Passaten är plastig säger du? Ja, Mercans inredning är väl gjord i enbart svart ABS plast och reglagen har de hämtat från en skoda från 1972. Skämt åsido, både C-klass och E-Klass är jättesnygga utvändigt, men inuti undrar man ju lite hur de tänkt, små smala spinkiga spakar och blank plast, yuck.
Jag måste ju säga att en V60 känns som den bästa bilen just nu, det är det nyaste konstruktionen.
Vill du åka i en "gammal" BMW nästa år när det kommer en ny? Du har ju säkert väldigt fin rabatt på den nu då den är utgående.
Själv hade jag valt en 320D :)
Är det omöjligt att plocka bort nåt annat och slänga på skinnklädsel på audin?

Riktigt trist att ha en såpass fin bil med snikstolar, känns som du kommer bli lite besviken varje gång du sätter dig i den enbart pga den detaljen.
Kunde du få skinn tycker jag audin är given emot de andra konkurrenterna.
kave skrev:Glöm inte tillägg för Dieselvärmare som ju är standard i Volvon.
Passaten är plastig säger du? Ja, Mercans inredning är väl gjord i enbart svart ABS plast och reglagen har de hämtat från en skoda från 1972. Skämt åsido, både C-klass och E-Klass är jättesnygga utvändigt, men inuti undrar man ju lite hur de tänkt, små smala spinkiga spakar och blank plast, yuck.
Jag måste ju säga att en V60 känns som den bästa bilen just nu, det är det nyaste konstruktionen.
Vill du åka i en "gammal" BMW nästa år när det kommer en ny? Du har ju säkert väldigt fin rabatt på den nu då den är utgående.
Själv hade jag valt en 320D :)
Det är inte jag som ska använda bilen primärt, utan regeringen. Och hon har efter tre år med dieselvärmare (med tidur) i Saaben fortfarande inte orkat bry sig om att använda det, trots ett antal lektioner. Dieselvärmare för 20' är därför inte högprioriterat... :wink:

Passat tycker jag känns plastig, ja. Har du provsuttit faceliftade C-klass? Pre-fl. tycker jag både såg och kändes riktigt billig inuti men med den nya interiören upplever jag den som mycket trevlig, ff allt att se på. E-klass tycker inte jag heller är någon hejare invändigt.

V60 känns som det förnuftigaste och säkraste valet, och mest bil för pengar efter Passat, men samtidigt även som det tråkigaste. Bor man i Göteborg kryllar det av V60. Ynka 7 % rabatt dessutom, när övriga gav 10-12 % direkt. Det är bra rabatt på BMW, absolut, men det är ett stort minus att det är utgående modell. Det är nog däremot något vi kan leva med, då det fortfarande är en oerhört trevlig bil.
crumpets skrev:Är det omöjligt att plocka bort nåt annat och slänga på skinnklädsel på audin?

Riktigt trist att ha en såpass fin bil med snikstolar, känns som du kommer bli lite besviken varje gång du sätter dig i den enbart pga den detaljen.
Kunde du få skinn tycker jag audin är given emot de andra konkurrenterna.
Beroende på vilken klädsel man väljer (vissa kräver S-sportstol) så ligger läder till A4 på ca 22-30' och det är det inte värt, då jag inte skulle kunna tänka mig att beställa en A4 utan den utrustningen vi lagt till nu vilket är Quattro Edition (sportpaket + xenon), Proline, servotronic, Sound system, parkhjälp, blåtand och metallic.

Just nu lutar det åt en 320d. Eventuellt om man ska ta och provköra en D5 manuell, som landar på ung samma pris som D3 aut.
Du har ett utmärkt klädselalternativ i skinn/alcantara klädseln till A4. Kostar runt 15k om jag kommer ihåg rätt och är ännu skönare att sitta i än skinnklädseln. Inte lika smutstålig dock, men du kanske inte har små barn som ska sitta i den?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986