Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrand
Hej. Om man kollar i servicehäftet så står det faktiska att den under "speciella" förhålladen kan tändas tidigare.
Så det är lite märkligt att de inte kan informera om detta.

Fick min servad i måndags. Då upptäckte de att den också läcker olja runt oljetråget.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har varit med om att mitt meddelande kom efter 2000 mil och 8 månader. Inte hela världen, det blev 6000 mila vid 5200. Tog mellan-service vid 7200 och nu vid 9100 blir det 9000 mila. Båda senaste gångerna började det lysa efter c:a 11 mån.
av chrand
Ok. Själv hade jag haft bilen i 7 månader, och kört 2079 mil.
Jag kan tycka att det är ok också, men då bör de också informera bättre om detta när man hämtar bilen. Framför allt när man uttryckligen frågar om just "serviceintervall"
av Micke008
Vad jag fick höra så räknar de 1år från att bilen rullar av bandet, kan ju förklara varför en del med S60 får det någon/några månader innan de har haft bilen i sin ägo i ett år. Först någon veckas leveranstid från fabrik sen någon eller några veckor till bilen är leveransklar. Sen så kanske några har köpt en kampanjbil som har väntat på den nya ägaren under några månader. Oljan är den viktiga punkten för Volvo, den åldras och ska ersättas efter 1år.
av kitco
Micke008 skrev:Vad jag fick höra så räknar de 1år från att bilen rullar av bandet, kan ju förklara varför en del med S60 får det någon/några månader innan de har haft bilen i sin ägo i ett år. Först någon veckas leveranstid från fabrik sen någon eller några veckor till bilen är leveransklar. Sen så kanske några har köpt en kampanjbil som har väntat på den nya ägaren under några månader. Oljan är den viktiga punkten för Volvo, den åldras och ska ersättas efter 1år.
Men 1år borde ju fortfarande vara från de datumet jag hämtar ut bilen, sen att bilen har stått på lager i 2månader ska väl inte jag som köpare behöva kosta på som tidigare service?
Användarvisningsbild
av MartinS
kitco skrev:
Micke008 skrev: Men 1år borde ju fortfarande vara från de datumet jag hämtar ut bilen, sen att bilen har stått på lager i 2månader ska väl inte jag som köpare behöva kosta på som tidigare service?
Jag kan ju hålla med, men ser man krasst på det så åldras ju faktiskt oljan även innan leveransen. Men normalt sett nollställs väl serviceindikatorn när bilen görs leveransklar hos återförsäljaren antar jag?

/Martin
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Gul lampa började lysa 6 veckor innan 1 årsdagen sett från bilen hämtades. Då hade bilen gått 1080 mil. Av servicefolk på Bilia har jag fått veta att Volvon ska in antingen efter 3000 mil eller 1 år det som först inträffar :!:
Om jag kör 3000 mil på ett år det klarar oljan bra. Det är en longlife olja ( Castrol)
Jag frågade om jag måste byta oljas vid första servicen,som handlade om 1000 mil, pratade med olika Volvoställen. Jo det måste man eftersom oljan tar upp vatten... då borde den ta upp mest efter 3000 mil men det fick man inget svar på.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Det kostar 3500kr ca att få servat VOLVON som bara rullat drygt 1000 mil. Tänk om bilen bara körs 100 mil till nästa års-service.Ut med den dyra oljan då och betala 3500kr...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Faktiskt är det väl så att oljan åldras snabbare om man bara kört kallstart och korta sträckor. Men 3500kr för en (anpassad?) service lät dyrt. Det är väl i stort sett bara oljebyte då när den knappt rullat halva ordinarie intervallet

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]