Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gordon skrev:Ljudet påminner om att starta en 740 en kall vinterdag och ett gnissel ifrån någon rem låter, fast inte lika illa självklart...
Det turbovinande jag hört låter i alla fall inte som kallstart av en 740 -86 vid -40 grader :D :D :D :D

Även på min supra kan jag höra de dubbla turbinerna när de laddar max under acc..... grymt cool :D
Ljudet är absolut inte turbon som "pustar". Det är snarare ett gnisslande ljud. Låter lite som en skrikande rem faktiskt. Det dyker upp exakt när varvräknarnålen faller efter uppväxling. Verkar bara vara på lägre växlar. Jag tycker att det är på tok för irriterande för att det ska vara acceptabelt och kommer ta upp det med handlaren. Min S60 2.4D (som visserligen var manuell men ändå) hade absolut inget sånt här ljud. Återkommer med resultat...
gordon skrev:Påminner det om min tråd?

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=70183

//Gordon
Jo, jag tror att vi snackar om samma...

/ j
Bumpar denna tråd.

Nån som fått detta problem löst? Jag tog upp det med verkstaden och har fått besked att det ska lösas med ny mjukvara...

/ j
Hei,

Første innlegget her på Jagrullar etter lang tid som "leser" :-)

Vi har en 12 XC60 D3 AWD automat, og bilen har desverre denne gnisselyden...
Har nettopp vært på verkstedet for sjekk av dette...men de kunne ikke finne/forstå problemet.
Var sammen med tekniker på kjøretur som passasjer.
Lyden er jo ikke veldig høy, men jevn - og det kreves kanskje "gode ører" for å høre.
Jeg hører den i allefall hele tiden, og det er irriterende.

Problemet er jo at lyden bare høres når man kjører, og da er det gjerne litt hjul/dekkstøy, vindsus osv. samtidlig.
Vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre med dette - evt. bare ha radioen på høyere og forsøke leve med det ??:-/

Ellers veldig fornøyd med bilen som nå har gått ca 19.000km.

XCbaggen :-)

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]

Den främre lambdasonen känner av syrehal[…]

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]