- ons 18 jul 2012, 17:58
Då min bil nu är ett år gammal och bromsar ibland kan bli tröga och fastna förvånansvärt fort, har jag idag demonterat och satt ihop mina i förebyggande syfte.
De bakre bromsarna är inga problem att fixa utan några datorer eller annat. Så här gör man:
Lossa bakre oket från glidpinnarna. Kräver 15 mm blocknyckel och 13 mm ringnyckel/hylsa.
Lyft av oket och demontera parkeringsbromsmotorn från oket. Den sitter med två skruv, Torx T30. Längre bits eller mejsel är enklast. Annars kan motorns sidor vara i vägen.
Nu kan man lirka av motorn från oket. På motorn sitter en axeltapp som går in i motsvarande koppling i den mekaniska del, som trycker på kolven när parkeringsbromsen ansätts. Här passar ett tolvkantsbits (XZN 8 ). Med det vrider man sedan hylsan medsols tills det tar stopp. Nu är mekaniken backad så långt att nya belägg kan få plats.
Tryck in hydraulkolven på vanligt vis, ev. med en större polygriptång eller liknande.
Sätt tillbaka elmotorn och montera belägg och ok igen.
Jag bytte ju inte belägg, så nu var min parkeringsbroms för långt in, så att säga. Men det var bara till att dra till den en gång, så fixade det sig. Motorn kör tydligen tills det går tillräckligt tungt, för vid den enda sida där jag provade detta först gick den betydligt längre, men bilen drog till bromsen på båda sidor. Backade gjorde den lagom långt vid båda sidor efter detta. Jag provade att rulla sakta på löst underlag och dra parkeringsbromsen, och det blev lika mycket bromsspår vid båda sidorna. Släpper efteråt gör den också.
Inga lampor eller ilskna meddelanden dök upp efter tilltaget heller.
Nu gällde detta ju en XC70, men sannolikheten att bromsarna är konstruerade likadant är väl närmast monumental, skulle jag tro.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.