Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
VXC70 skrev:försök inte byta själv, volvo dator ett måste, annars fixar sig inte justeringen. bilen "lär" sig att nya klossar sitter och att ny justeringen behöver göras, vilket datorn gör.
Som jag frågade innan, finns det ingen dosa som fixar detta som det finns till VW. Klossar kostar ju bara några hundringar, då vill man ju inte behöva betala flera tusen för att någon ska koppla in en dator för att göra en enkel "reset" efteråt
Bild
Användarvisningsbild
av gooose
Sist jag bytte bromsklossar bak på V70II som även den har elektrisk handbroms så fanns det en monteringsanvisning med hur man gjorde (tror att detta gällde utan dator)
Jag kollade bara lite snabbt på den så jag kan inte säga hur man gör
det är ju inte manligt att läsa bruks/monteringsanvisningar man gör ju det alltid bättre själv av någon anledning

//Goose
Användarvisningsbild
av bjornw
Nu har jag inte bytt på en Volvo med elektrisk broms men väl på två VAG. På dem var man tvungen att använda datorn för att få loss oken, inte bara för en reset efteråt. Vi hade inte en lite "dosa" utan en riktig VAG dator, vet inte hur dosorna funkar och vad som finns.

Man kan med andra ord inte byta själv utan dator/dosa på VAG bilar med elektrisk broms. Kanske har Volvo en smartare lösning?
Användarvisningsbild
av MartinS
bjornw skrev:Man kan med andra ord inte byta själv utan dator/dosa på VAG bilar med elektrisk broms. Kanske har Volvo en smartare lösning?
Det tror jag inte, i instruktionsboken står det att man inte kan byta själv bak, det innebär nog att Vida behövs.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Då min bil nu är ett år gammal och bromsar ibland kan bli tröga och fastna förvånansvärt fort, har jag idag demonterat och satt ihop mina i förebyggande syfte.
De bakre bromsarna är inga problem att fixa utan några datorer eller annat. Så här gör man:
Lossa bakre oket från glidpinnarna. Kräver 15 mm blocknyckel och 13 mm ringnyckel/hylsa.
Lyft av oket och demontera parkeringsbromsmotorn från oket. Den sitter med två skruv, Torx T30. Längre bits eller mejsel är enklast. Annars kan motorns sidor vara i vägen.
Nu kan man lirka av motorn från oket. På motorn sitter en axeltapp som går in i motsvarande koppling i den mekaniska del, som trycker på kolven när parkeringsbromsen ansätts. Här passar ett tolvkantsbits (XZN 8 ). Med det vrider man sedan hylsan medsols tills det tar stopp. Nu är mekaniken backad så långt att nya belägg kan få plats.
Tryck in hydraulkolven på vanligt vis, ev. med en större polygriptång eller liknande.
Sätt tillbaka elmotorn och montera belägg och ok igen.

Jag bytte ju inte belägg, så nu var min parkeringsbroms för långt in, så att säga. Men det var bara till att dra till den en gång, så fixade det sig. Motorn kör tydligen tills det går tillräckligt tungt, för vid den enda sida där jag provade detta först gick den betydligt längre, men bilen drog till bromsen på båda sidor. Backade gjorde den lagom långt vid båda sidor efter detta. Jag provade att rulla sakta på löst underlag och dra parkeringsbromsen, och det blev lika mycket bromsspår vid båda sidorna. Släpper efteråt gör den också.

Inga lampor eller ilskna meddelanden dök upp efter tilltaget heller.

Nu gällde detta ju en XC70, men sannolikheten att bromsarna är konstruerade likadant är väl närmast monumental, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bra beskrivning! Det är lika på XC60. Fördelen med om man har vida är att man slipper mecka loss handbromsmotorn, vida backar motorn åt dig och du byter belägg snabbt och enkelt. Jag bytte runt om i våras, bak tog jag hjälp av Vida.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Tror jag det att det är enklare om man har tillgång till relevant datorsystem, men det har jag inte hemma på gården.
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]