Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

matsa71 skrev:Hej, hoppas på lite hjälp och erfarenheter angående XC60 med R Design
Står i valet och kvalet mellan Summum och R Design.
Jag är igentligen inte ute efter styling tillbehören, men sportstolarna och sportchassit lockar.Tacksam för synpunkter. Pengar är som vanligt en faktor i valet och jag har redan passerat "snordyrt"...Mvh,
Mat
Hej

Vi har en R-Design men givet dina prioriteringar ovan skulle jag hoppat över R-Design. Stolarna är sköna men råder inte bot på det generella problemet med Volvos stolar, dynan är fortfarande för kort.

Sportchassit är enligt mitt tycke för stötigt för biltypen - har kört 20 mil landsväg idag och även på vanlig svensk 90-väg blir det för hoppigt för biltypen. Den går ungefär lika stötigt som min gamla BMW 3-serie med sportchassi. Skillnaden är att BMW:n var iallafall rolig att köra.....

Det du missar som jag ser det är de utseendemässiga detaljerna (som du ändå inte bryr dig om) samt styrningen som är mycket direktare och trevligare i R-Design. Men hey - ingen köper väl en XC60 för att köra "sportigt" ändå så då duger nog standardstyrningen.

Lycka till med ditt val!

Mvh
Arese
SilverJ skrev:Hej,
Att det blir lite stötigare får du igen varje gång du kör på landsväg, motorväg eller bara normal bra väg.
Hur får man igen det, menar du?
Naturligtvis är "stötigheten" en helt individuell upplevelse. En del som upplever Sportchassit som stötigt kanske även har 20". Själv kör jag på standard 18" och tycker inte alls att bilen känns stötig, snarare tvärtom, att man har bra vägkänsla i bilen. Vid hård kurvtagning är kontakten bra och påminner mer om en vanlig bil än en hög SUV. Återigen så kan jag inte jämföra med summum, utan bara förmedla min känsla av hur min bil uppträder.
Det blev en D5AWD R-Design, föll för hårdheten i chassit.
Visst, kanske lite stötigt, men min andra bil är ett strykjärn så det är jag van vid.
Nu är det bara att invänta leverans, har inte fått prel datum ännu, men med lite tur blir det i november...
Om du inte slänger på 20" Cratus så kommer du förmodligen inte uppleva bilen som stötig.
XC60D3 skrev:Om du inte slänger på 20" Cratus så kommer du förmodligen inte uppleva bilen som stötig.
Innebär det att med 20" Cratus så blir det en stötig bil, eller bara att med mindre fälgar är den inte stötig?
kave skrev:Å andra sidan ser det riktigt löjligt ut med ballongdäck, dvs 18" med r-design.
Tycker du ja :)

Jag skulle inte kalla 60-profil för ballongdäck, oavsett däckbredd. Tvärtom så tycker jag att Cratus 20" ser lite skumt ut på bilen. Den enda fördelen med 20" är att det ser snyggare ut, alla andra egenskaper är nackdelar. Förmodligen för att bromsskivorna ser ut om små kaffetallrikar i jämförelse. Men det är förstås en helt annan diskussion.
Kave har en poäng där. På en XC60 Summum så gör sig 18 tum riktigt bra, men på R-design så är det som man förväntar sig större/fetare hjul.
Trasig Renault Scenic

Otroligt inspirerande och intressant läsning.[…]

här sitter det

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]