Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Förbrukningen är en fördel även om den inte växlar snabbare i och med att den saknar momentomvandlare. Men numera brukar de vanliga automaterna vara ganska duktiga på att låsa lockupen ändå. Dock kvarstår viss skillnad ändå.

Tyvärr verkar inte Powershift vara särskilt lyckad, vara sig på växlingstider eller förbrukning. Synd, för Volvo behöver en modern automatlåda.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Förbrukningen är en fördel även om den inte växlar snabbare i och med att den saknar momentomvandlare. Men numera brukar de vanliga automaterna vara ganska duktiga på att låsa lockupen ändå.
MItt bestämda intryck är att alla moderna växellådor (step/multi/gear)-tronic är mindre benägna att låsa jämfört med äldre, traditionella lådor. Det verkar snarare vara så att de har något mellanläge mellan slir och lås, kanske för att göra lådorna sportigare utan att lådorna växlar hela tiden eller att man måste kick-down:a till lägre växel. Farsans 320i (-04) har det värsta automaten jag kört. Den verkar köra på något slags slir precis hela tiden, även på högsta växeln. Förbrukningen är också helt otidenlig med närmare 1 liter / blandad körning. Man får hoppas att nya BMW - även de motorsvaga - har fått en bättre lösning sedan dess.

Min geartronic låser dock verkligen växlarna. 3:an i praktiken bara när man kör "manuellt". I "D" läge går den direkt från slir-3 till slir-4 för att sedan låsa 4:an vid moderat acceleration.
av Lövet
Jag har helt motsatta upplevelser Stringerbell. Den femväxlade automat som satt i min S40N T5 (gissningsvis samma låda som din) är den som jag upplevt bland de sämre överhuvudtaget. Ett konstant slirande flera hundra varv upp och ner så fort hastigheten låg under 80 km/h. Växlingarna i sig var också mycket långsamma. Nä, det var ingen favorit.

Någon 320i E46 har jag inte kört annat än i manuellt utförande, faktiskt ingen M54 (raka BMW-sexan 2.2, 2.5, 3.0 liter) annat än manuell. Har dock kört X5 med sexväxlade automaten och den fungerar som en dröm. Växlingarna omärkbara, inget slir.

Min nuvarande sexväxlade automat är den bästa Volvolåda jag haft i alla fall. Låser på de flesta växlar, minimalt med slir. Dock ganska långsamma växlingar och mellan 2-3 och 3-4 fortfarande ganska märkbara. En bit kvar till MBs och BMWs lådor. Förbrukningen håller sig också på rimliga nivåer, runt 1,05-1,10 trots stora andelar stadstrafik och 3.2 sexa. Min S40N T5 AWD låg runt 1,3.

Bäst är väl dock DSG-lådorna hos VW och Audi. Reptilsnabba växlingar, inget slir alls.
av KarlE
Helvete! är det sant "XC90_Executive" att det kommer en S60 version som kan accelerera på runt 5.0 sek på 0-100 km/h? sägs komma en version med 325 hk. vore underbart!
av Steff 99
KarlE skrev:Helvete! är det sant "XC90_Executive" att det kommer en S60 version som kan accelerera på runt 5.0 sek på 0-100 km/h? sägs komma en version med 325 hk. vore underbart!
Allt är ju relativt när man talar om runt 5,0 sek, Teknikens Värld testade S60 T6 Polestar ...0-100kmh tog 5.9 sek samma som vad Volvo uppger att det skall ta...
av KarlE
snabbar än min T4 som officellt skall ta 9,6 sekunder på sig haha!
5,8s enligt Volvo (och TVs senaste test). Men en stygg start, dvs broms + gas så är det nog inga problem att matcha det. Har kört mycket S60 T6 och den går faktiskt bättre än man kan tro.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev: Någon 320i E46 har jag inte kört annat än i manuellt utförande, faktiskt ingen M54 (raka BMW-sexan 2.2, 2.5, 3.0 liter) annat än manuell. Har dock kört X5 med sexväxlade automaten och den fungerar som en dröm. Växlingarna omärkbara, inget slir.
Nu lät det kanske som jag var nöjd med min Geartronic, och det är jag inte. Jag har inte på två år kommit överens med den. Skulle ge den godkänt, men inte mer. Anledningen till att 320i steptronic'en jag refererar slirar så mycket är antagligen för att den skall upplevas som responsiv, vilket en så pass svag motor knappast kan göra med låst växel. Med en starkare motor är det nog en annan sak.
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]