Steff 99 skrev:Jag har varit kritisk på färddatorns exakthet, igår när jag hade ca 45km kvar hem tände sig lampan för att bränslet var på väg att ta slut , samtidigt säger färddator att det återstår 100km till tom tank.
Jag ansåg att detta inte skulle vara några problem att komma hem.
När jag kört ytterligare 25 km sa färddatorn att det återstod 20km till tom tank efter ytterligare 5 km (30km totalt)så stod det --- till tom tank
När jag tankade efter 45 km så fick jag i 69 liter.
Vad jag kan konstatera är... kör inte långt innan ni tankar, att det skulle återstå 100 km stämmer inte, nu skall jag också säga att jag hade haft jämn hastighet under de sista ca 150km så därför borde färddatorn räknat ut rätt...eller är det så som jag sagt tidigare ..färddatorn sitter där enbart för att alla andra märken har en .
Skumt det där, när min börjar varna stämmer det väldans exakt, min XC70 sade 80 km tll tom tank i förra vecka, jag kunde mycket riktigt köra 8 mil till innan sista pluppen släcktes i grafen och displayen visade --, när jag rullade in på macken fick jag i 70.1 liter. Då höll jag ungefär samma tempo sista 10 milen.
Jag har gjort så många ggr och det verkar alltid träffa exakt. Även när jag kör med släpet bakom.
Enda gången det kan bli lustigt är om jag tex kör släp och så kopplar av det sista milen, då kommer man ju lite längre än datorn först interpolerat fram men det brukar justera in sig rätt snabbt sista milen till macken.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.