Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
VolvoB20 skrev:Elfläktarna snurrar 100% av tiden (dock inte på max) om du har "AC" knappen intryckt.
Oavsett (motor-) temperatur? Det undrar jag, jag har aldrig hört eller sett att de gått.
VolvoB20 skrev:jag antar att du kollade om de snurrar nu när du inte längre står på Essingeleden.
När jag kom hem var jag för svettig och förbannad!
Idag när jag kom fram till jobbet (+21) var det tyst där framme. På lunchen hjälpte jag en kollega med startkablar och då gick inte heller några fläktar, men då var motorn kall.
av mikebike
marcbe skrev:AC:n fimpas om kylvätsketempen överstiger en viss nivå för att minska belastningen på kylaren.
Dock körs ingen värme in i bilen.
Låter rimligt, om värmen varit på borde det blivit (ännu) varmare i kupén.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:Elfläktarna snurrar 100% av tiden (dock inte på max) om du har "AC" knappen intryckt.
Oavsett (motor-) temperatur? Det undrar jag, jag har aldrig hört eller sett att de gått. .
Det gör den på min även om det är -15 grader ute, :-O) så fort knappen är intryckt snurrar de på lågvarv även om motorn också är -15 grader vid kallstart.
av mikebike
VolvoB20 skrev:Utan att kolla detta skulle jag aldrig drömma om att köra iväg på en 120-mila resa.
Jag har fått tid på verkstan till nästa torsdag, d.v.s. efter vår 120-milaresa.
Enligt min personlige serviceman skall det inte vara några problem att köra bilen så länge det inte är kökörning i höga temperaturer. F.ö. har jag inte direkt något alternativ, förutom att lämna återbud....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Enligt min personlige serviceman skall det inte vara några problem att köra bilen så länge det inte är kökörning i höga temperaturer
Hur vet han det, Vet han alltså exakt vad det är för fel på din bil redan???

Du kan ju i alla fall själv öppna huven och kolla det allra enklaste, tex

-Snurrar fläkten alls?
-Har du tex kollat säkring 43 till kyfläkten ?
-Hur är kylvätskenivån

Det vore ju bra synd att bränna en motor för 100.000 om det bara är ett litet skitfel....
av mikebike
VolvoB20 skrev:
mikebike skrev:Enligt min personlige serviceman skall det inte vara några problem att köra bilen så länge det inte är kökörning i höga temperaturer
Hur vet han det, Vet han alltså exakt vad det är för fel på din bil redan???

Du kan ju i alla fall själv öppna huven och kolla det allra enklaste, tex

-Snurrar fläkten alls?
-Har du tex kollat säkring 43 till kyfläkten ?
-Hur är kylvätskenivån

Det vore ju bra synd att bränna en motor för 100.000 om det bara är ett litet skitfel....
Ärligt talat skulle jag föredra att skrota bilen!
Om nu mekanikern säger att det är OK så räcker det för mig.

Idag när jag kom hem hördes det tydligt att en kylfläkt gick, men innan jag fick upp huven tystnade den. Dock snurrade den mindre av de två fläktarna ytterligare några varv.
Efter ungefär 10 minuter på tomgång startade den lilla fläkten igen och då stängde jag av motorn. Fläkten fortsatte att gå ytterligare ungefär 5 minuter. Den låter väldigt mycket, man hör den på 50 meters avstånd.
Jag vågar påstå att fläkten inte gått tidigare, då borde jag ha hört den.
Dessutom kan jag dementera att fläktarna skulle ha någon form av varvtalsstyrning, det är 0 eller 100 % som gäller på min bil.

Säkring 43 är tom och skall så vara. Det finns kylvätska.
av Steff 99
Du har klagat på din XC60 nu flera månader, än det en än det andra.
Varför har du kvar en bil som är så dålig, efterfrågan på beg XC60 är ju stor och de är tydligen väldigt lättsålda.
Eller sitter du i ett leasingkontrakt som du inte kan komma ur ?
av mikebike
Steff 99 skrev:Du har klagat på din XC60 nu flera månader, än det en än det andra.
Det låter på dig som att det är omotiverade klagomål?

Den automatiska nedvinklingen av vänster backspegel fungerade inte (utomhus). Däremot fungerade den inne på verkstan, så det tog ett par besök innan den byttes ut.

Dieselvärmaren rök så att grannarna ringde brandkåren, för att sedan lägga av helt. Verkstan försökte fixa värmaren, men gav upp. Eftersom värmarna var slut på centrallagret var jag utan värmare när det var som allra kallast och jag var i Norrland.

Tankmätaren visade konstant minst 7 liter för lite. Detta berodde på att tankens integrerade givare var trasig, och hela tanken måste bytas ut.

Sedan en tid tillbaka måste man dra 4-9 gånger i det inre dörrhandtaget på förardörren för att öppna dörren.

Igår visade det sig att bilen inte klarar av kökörning i hög temperatur.

Anser du att att ovanstående är bagateller och att jag är onödigt gnällig?
Bör man acceptera detta om man köper en bil som gått 2700 mil och kostar 378 000:-?
Steff 99 skrev:Varför har du kvar en bil som är så dålig, efterfrågan på beg XC60 är ju stor och de är tydligen väldigt lättsålda.
Om den är lättsåld eller inte beror ju på priset.
Den förra bilen hade jag i 10 år för att värdeminskningen skulle bli rimligare. Tanken var att behålla denna tills den gått 12 000 mil. Om jag säljer denna nu efter 6 månader, hur mycket skulle jag få ut då och hur stor blir värdeminskningen per månad?
Är det rimligt att jag skall göra en stor förlust p.g.a. att bilen jag köpte var ovanligt dålig?
Vad skall jag säga när folk undrar varför jag säljer efter 6 månader?

Jag har inte fått något bud från Bilia, men får jag 348 000:- (5000 per månad i värdeminskning) säljer jag direkt, trots att jag lagt ut några tusen på extrautrustning.

Bild
av Steff 99
Jag har inte sagt att det är omotiverat, men har man köpt ett begagnat måndagsexemplar (ofta kan de första ex av en ny modell vara problem ex) så får man sälja, för det lär väl fortsätta med problem.
Förmodar att du dragit problemen för din återförsäljare, är dom intresserade så hjälper dom dej med reklamation mot Volvo.

Bilen blir ju inte bättre för att man spyr sin galla på ett forum, får du ingen hjälp av Åf så är det bra att sälja, självklart kan du förlora lite, men det är väl bara att annonsera o se.
av marcbe
mikebike skrev:Dessutom kan jag dementera att fläktarna skulle ha någon form av varvtalsstyrning, det är 0 eller 100 % som gäller på min bil.
Fläkten har fyra effektsteg förutom avstängd.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]