Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Den nye APPèn er lett å anvende, og praktisk i bruk. :)

Men en liten advarsel: Ta god hånd om telefonen din, med den nedlastede app`en. ??:-/

Må være en drøm for en biltyv å få fatt i en telefon(uten tastelås/kode).
Da får man jo kartbeskrivelse og hjelp til hvor bilen står parkert. Om den er fylt med drivstoff osv :-O)

Så til alle framtidige brukere ta godt vare på telefonen. Den har jo faktisk blitt en nøkkel for opplåsing av bilen også. ??:-/
En stor fordel hvis bilen ikke blir stjålet, er at alle vinduene er inntakte. Da biltyven bare kan trykke på mobilen for å åpne bilen for å tømme den for bagasje/verdigjenstander.

Med vennlig hilsen Twendor.

Ps jeg har selv bestilt ny bil(my12 med VOC), ser fram til å anvende den nye APP`en.
Utan att säga för mycket kan man säga att de som köpt MY11 VOC med värmare/diesel för att kunna använda appar, mer än för värmaren, som utvecklas har blivit grundlurade.

MY11 appen Heater Start: SMS som kanal, endast på/avstängning av värmaren, vilket väl är den viktigaste funktionen. Tyvärr är appens grafik inte super. Funktionen är dock super.
MY12 appen Volvo on Call: GPRS som kanal(?), många mervärdesfunktioner förutom på/av av värmaren. Snygg grafik.

Volvo verkar inte vilja satsa på att utveckla Heater Start: grafiken ev andra funktioner som går att nås. Ett annat aber är att SMS abonnemanget som krävs på MY11 ingår första 2 åren. Sen kan priset bli vad som helst. Urkasst hanterat av Volvo. Som att köpa Microsoft office och två dagar efter leverans få veta att en ny version kommit och din version inte är framåtkompatibel, elll er någon annan fin metafor.

Alla som köpt MY11 och VOC borde få detta åtgärdat asap.
Utvecklingen går framåt. Om Volvo hade sagt till ett par månader innan MY-byte vad som kommer hade försäljningen dött helt....

Samma sak gäller alla biltillverkare och andra tillverkare av t.ex elektroniska apparater.
"Om Volvo hade sagt till ett par månader innan MY-byte vad som kommer hade försäljningen dött helt...." Hur planerar man sin business om man riskerar det du skriver? Jag tror inte det hade skett, endast de som tänkt köpa voc hade fått information för att göra ett informerat val - det bör en hedervärd tillverkare erbjuda. Det är sådana här händelser som gör att bilförsäljare har dåligt rykte.....tror du det är bra för utvecklingen och märkeslojalitet?

Att utvecklingen går framåt är annars bra som du skriver, t ex en uppdaterad app för my11. I bilbranschen är det ju ganska hård konkurrens så det kan ju vara klokt att satsa på att vårda de kunder man har. Köper man en bil för 300-400 000 så är priset för en uppdaterad app på 50kr inte så mycket....

Att tillverka bilar skiljer sig från att erbjuda digitala tjänster, iom att digitala tjänsterna följer dig vidare över tiden och i cyberrymden. Eller tar du med dig ratten i din XC90 till nästa bil? ;)
Användarvisningsbild
av kave
Volvokombis skrev:Utan att säga för mycket kan man säga att de som köpt MY11 VOC med värmare/diesel för att kunna använda appar, mer än för värmaren, som utvecklas har blivit grundlurade.
Hurså har man blivit grundlurad? Har Volvo utlovat funktionalitet i MY11 som inte finns med?
Har någon kunnat undgå att det kommer nya bilar som har nya funktioner till My12? Svar nej.
Resonemang på barnnivå.

De enda som är lurade är väl de som inte beställt VOC alls.

Alla biltillverkare kommer med nya funktioner hela tiden. Jag tycker Volvo vara väldigt bra i detta fall, annars kan ju vissa features komma mitt i ett produktionsår.

Jag kan ju redan nu förvarna att det kommer komma faceliftade, alternativit helt nya bilmodeller, inom en snar framtid. Dessa kommer innehålla många nya funktioner, dra mindre bränsle etc etc.
Det gäller knappast bara VOC. Snålare motorer, fler hk, mer tillval, facelift osv osv

Inte ens återförsäljarna får reda på vad som ska komma, just för att man ska sälja det som finns nu! När jag fick min nuvarande XC60 D5 awd R-design t.ex. Var otroligt lång lev.tid. Fick den ett par veckor innan nästa MY-byte. Det gjorde att jag "gick miste" om t.ex en uppdaterad växellåda med sportläge som är mycket bättre och snålare än min. Sen lite senare kom uppdaterad interiör med Sensus istället för "kepsen" på instrumentbrädan. Då sitter jag med en bil för över 600 000 som helst plötsligt inte känns så modern längre.... Men vad gör man? Vad man än köper, när man än köper så kommer det alltid något nytt och uppdaterat. Det är så det funkar.
Jag har köpt en 2012 med VOC, men när jag beställde den visste inte säljaren heller att det skulle komma fler funktioner i VOC under 2012.
Nu är ju problemet att jag inte har någon passande telefon...
Det har undgått flera personer att den nya VOC appen inte skulle funka på MY11 bilar - så på den punkten har du fel.

Jag blev utlovad att en MY11 bil inte skulle bli utdaterad vad gäller uppdatering av appar, så där har du också fel. VOC systemet som sådant är fantastiskt, det bara så att Volvo valt att inte stödja viss funktionalitet på my11appen. Ev beror det på att man gått från sms till gprs....och det råkar vara en sak som är lite större att byta lasthållarsystem i min värld.

Som du kanske känner till uppdateras appar löpande: eniro, aftonbladet etc. Så i appvärlden är det inte så konstigt att man förväntar sig att om man köper en pryl för 300K att den inte stenvägrar när en ny app kommer.

Däremot har du helt rätt i att det kommer facelift på nya årsmodeller med jämna mellanrum. De facelifts du pratar om är fysiska och sitter PÅ de nya bilarna....jag påstår att digitala tillbehörstjänster skiljer sig och kräver mer flexibilitet i planeringen av uppgraderingar.

Om Volvo varje år ska lansera en ny app för varje nytt MY så får de börja namnge apparna: VOC2011, VOC 2012, VOC013. Det vore dock klädsamt om de tog på sig ansvaret att tex 2013 uppdatera VOC2011 med ny grafik och ev funktioner om det går etc.....som en facelift.

Jag har inga problem med att byta lasthållarsystem från tex V70 till V60, inte heller några problem med att torque höjs löpande. Jag pratar bara om Volvos digitala uppgraderingsplaner.
För övrigt kommer försäljningen av VOC att öka i takt med försäljning av smartphones och appar...dvs explodera. Volvos VOCmix kommer gå från några procent till lätt över 50%, förmodligen standard om 5år. Då kan de vara bra att ha en kundvänlig plan på hur man hanterar sin portfölj av appar och uppgraderingen av dem: designmässigt och funktionellt.

här sitter det

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?