Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke008
jajon skrev: Jag har nu gjort en hel del tester med ljudsystemet och kan konstatera följande:

* Radio och AUX låter bäst (mest musikaliskt och mest naturligt ljud).
* CD, iPod, Bluetooth och USB låter onaturligt och omusikaliskt (man diggar inte låtarna på samma sätt och man blir snabbare lyssningstrött).
Jag vet inte om jag kommer ihåg rätt, men jag har en känsla av att volymen är mycket lägre på Radion än CD och ipod. Kanske det kan ha ett samband med att ljudkvalitén blir sämre pga dynamiken försvinner när man maxar insignalen till försteget/förstärkaren.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Micke008 skrev:Jag vet inte om jag kommer ihåg rätt, men jag har en känsla av att volymen är mycket lägre på Radion än CD och ipod. Kanske det kan ha ett samband med att ljudkvalitén blir sämre pga dynamiken försvinner när man maxar insignalen till försteget/förstärkaren.
Det är faktiskt inte ljudet som är mest irriterande utan musiken låter "snurrig". Det låter rörigt. Inte klart, tight och rent som det gjorde i XC90ns High Performance. Det är en typisk effekt av någon sorts processning av ljudsignalen. I det här fallet är det Audyssey-teknikens fel.

När man ska optimera en ljudanläggning för optimal musikprestanda (att musiken får känsla och låter verklig/live) krävs det att så få komponenter påverkar grundsignalen som möjligt. Det är raka motsatsen till vad volvons nya ljudsystem gör. Och därför blir det knasigt och oengagerande.

Det Audyssey gör hade man lätt kunnat lösa med vanlig akustik.

/ Jacob
av Micke008
Jo, dock tror jag det finns fler problem än bara MultEQ.

Jag vet inte om det är samma sak i XC60 som i min V60, men kör jag radio på max så är det inte så högt. Men via CD och ipod så är man uppe i samma ljudnivå vid ca 70% av den grafiska displayen.
Sen att ljudet inte är bra i något av fallen, men som du upplever det så har jag en känsla av att ljudet är mer musikaliskt med radio.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Fellow skrev:Är det inte Dynaudio längre i Volvos PS?
Nej. I samband med Sensus-systemet så har Volvo bytt Dynaudio mot högtalare från Harman Group.

Högtalare är dock bara sista steget i kedjan och jag är ganska säker på att det största problemet är signalen som de matas med. Nåt är allvarligt knas med processningen av ljudet.

/ Jacob
Användarvisningsbild
av gotfredsen
Ok saxat ur MY12 katalogen för XC60

Varje högtalare har ett särskilt filter som gör att den samspelar optimalt med de övriga högtalarna.

Den digitala klass d förstärkaren har en ny teknik som ger myket hög verkningsgrad, vilket betyder att den kan omvandla förhålandesvist lite ström till maximal ljudenergi

Som programmerare översätter jag detta till följande

Jag tvivlar på att varje högtalare har inbyggda kretsar för att i så fall så skulle det krävas microfonet vid varje högtalarebförbatt analyseran närligande ljudbilder för signalstyrka...mtvivlar på,det.

Nä jag tror allt ligger i förstärkaren som innehåller en flerkanalig MAXIMiZER
Det är ingen loadnesser. En loadnessernär bara en form av eq kurva

En maximixer är något som används av tv och radiomstationer och vad den gör är att den maximerar energin inljudet. Hur den fugneraramär enkelt. Den arbetar som en väligt snabb liten volym kontroller som analyserar sinalen och ökar volymen detta sker ca 44100'gånger per sek
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Det enda som blir riktigt bra är om musiksignalen får passera från signalkälla till högtalare utan att modifieras på vägen.

Jag förstår att vissa kanske gillar såna här effekter som Audyssey ger och tycker att det låter coolt. Det kan få vara påslaget som standard också. Men ge mig en off-knapp!

Musik är inte matematik :)

/ Jacob
Användarvisningsbild
av Fellow
jajon skrev:
Fellow skrev:Är det inte Dynaudio längre i Volvos PS?
Nej. I samband med Sensus-systemet så har Volvo bytt Dynaudio mot högtalare från Harman Group.

Högtalare är dock bara sista steget i kedjan och jag är ganska säker på att det största problemet är signalen som de matas med. Nåt är allvarligt knas med processningen av ljudet.

/ Jacob
HUR FAN tänker dem när dem överger Dynaudio som är bland de bästa i välljudssyfte? Jajja, glad att man inte köper sig en bil nu då, bara hålla sig tills dem fixar skiten
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fellow skrev:HUR FAN tänker dem när dem överger Dynaudio som är bland de bästa i välljudssyfte?
Var väl för dyrt helt enkelt......
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Den här PS-anläggningen har en riktigt dålig AUX-ingång... Den brusar väldigt högt och plockar upp störningar från systemet i bilen oavsett om en kabel är ansluten till AUX-ingången eller inte. Testa att välja AUX-ingången och höj volymen. Det piper i olika tonhöjd. Låter nästan som musik :) Tyvärr hörs det även när man spelar ur AUX-ingången. Tråkigt eftersom AUX-ingången i övrigt låter bättre än streamat eller CD.

Den nyfikne kan lyssna här

/ j
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]