Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC60D3
Steff 99 skrev:XC60 drivE har samma motorkonstruktion som AWD:n , men den är minskad till 2,0liter men är 5 cyl. alla dessa dieslar har partikelfilter som regenererar, det innebär att filtret vid normal körning inte behöver bytas
Jo, det är så jag förstått det också. I instruktionsboken så nämns det även att filtret är regenererande, men kan vi enstaka tillfällen behöva bytas om bilen körs i låga hastigheter länge. Då sker ingen regenrering av filtret och kan bli såpass igensatt att byte är nödvändigt. Å andra sidan, om det nu ingår i 12000-mils servicen så är det ju gratis, då man har fri service precis till 12000 mil ;) (ja, dvs de som nu har det =))
Användarvisningsbild
av laser2
XC60D3 skrev:
laser2 skrev:
hollan skrev:nä där är inga partikelfilter byten eller adaptiv påfyllningar på dom 5cyl motorerna
Betyder det underförstått att man måste byta partikelfilter på en Drive och isåfall vid vilka miltal?
Intressant, eftersom när jag kollade senast, så har XC60 DRIVe 5-cyl. Så hur ni får ihop det resonemanget förstår jag inte.
Ursäkta att jag var lite otydlig i min fråga då tråden gällde XC60 och partikelfilter. XC60 har ju 5-cyl motor även i Drive-utförande, men min fråga gällde Drive med 1.6l-motorn i S60/V60 (och även övriga modeller med 1.6;an).
av volvoc70cab
Enligt Volvo i Göteborg så har alla Volvo-bilar partikelfiter idag. Var i kontakt med de idag.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är väll ingen S60 V60 XC60 som behöver byta partickelfilter
Sånt byts ju bara på änlde P1 bilar (byts ju inte på dom nya P1)
av Moody
volvoc70cab skrev:Enligt Volvo i Göteborg så har alla Volvo-bilar partikelfiter idag. Var i kontakt med de idag.
Och med "alla" menar man inte alla bilar utan alla dieselbilar då antar jag
av vicster
Var du rolig nu?
Det är rätt så underförstått att partikelfilter enbart gäller dieselbilar, eller sov du bort hela 2000-talet?

Min högst personliga tanke var att alla moderna dieselbilar har partikelfilter, men för all del, jag kan ha fel... :roll:
av III
Om inte jag är helt ute och cyklar gäller väl partikelfilterbyte bara psa motorerna? Inte skövde motorer. (diesel)
av cyberlelle
Nu så är det väl inte nån av Volvos dieselmotorer där partikelfiltret behöver fyllas på med additiv eller bytas.
Tidigare så gällde behövde man byta på PSA motorerna, men på den "nya" 1,6 liters dieselmotorn med 115 hk (D2) så behöver man inte fylla på additiv eller byta partikelfiltret. Sen finns det väl alltid en risk att filtret sätter igen särskilt om man kör extremt mycket kortkörningar så att man aldrig hinner bränna ur filtret.
Användarvisningsbild
av laser2
Plockar upp en gammal tråd angående partikelfilter.
Jag har en D4 och har ca 1 mil till jobbet så på denna sträcka hinner inte bilen köra någon regenerering av partikelfiltret antar jag?!
Är det någon som vet hur långt eller länge man måste köra för att en regeneringscykel skall kunna köras igenom och hur ofta man bör köra en sådan längre sträcka?
Användarvisningsbild
av Doffen
En strekning på 2-3 mil eller 20-30 km kjøring minst 1 gang i uken.
Hjelper om motoren er varmet opp på forhånd, ved f.eks bruk av dieselvarmeren.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]