Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Jensen skrev:Vad har ni för belägg för att alla demobilar körs utav dårar som
skall ut och köra i 200km/h så fort bilen skall ut på en provkörning????????????
Normal fallet så är en provkörning ungefär ca 20-30 min och görs då oftast utav
helt normala människor, att sitta och försöka skrämma upp en potentiell köpare
på en begagnad bil låter bara löjligt och stämmer inte för fem öre med hur verkligheten ser ut.
Tråkigt att folk som har noll koll på hur en demobil/tjänstebil rullar kan uttala sig på detta mycket
felaktiga sätt.
Personligen så kör jag en fyrhjuldriven XC70 för tillfället, jag kan garantera er att den aldrig ens
fått sniffa på en grushög bara för att jag skall testa fyrhjulsdriften, och så ser det ut i 99% av fallen
med tjänstebilarna.
Du kan nog köpa den begagnade med gott samvete.

Sen så står det faktiskt att han skall köpa säljarens bil, vilket normalt sett innebär att säljaren
nyttjar den själv till 90% av tiden och inte alla rallyförare till kunder.

Vad jag har för belägg??

Utgår till att börja från mig själv och bekanta i min närhet som byter bilar var tredje år.

Att en normal provtur skulle vara 20 minuter visst men inte i mina trakter här lånar vi bilarna över helgen och bestämmer oss när vi handlar prylar för 500 k.
jag tex hade säljarens xc60 d5 awd r-design i 5 dagar upp till en sälen tripp i vintras och testade alla funktioner på denna till max.

Det kommer in folk som inte har något annat intresse än att provköra skiten ur bilarna enligt min egen säljares utsago flera ggr under veckan.

Folk som har sina bilar på service och under tiden strosar runt i säljhallen och provkör bil efter bil bara för nöjes skull kör som as med dessa o.s.v.

Visst jensen du är en säljare och ditt säljsnack går inte att ta miste på, Men att lura i folk att demo bilarna körs och sköts pedantiskt är allt annat än sant.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur kass kvalitet är det på bilen om den inte tål det, å andra sidan?

Våra demobilar är ofta högst 1000 mil körda. 1000 mil där kanske 50% vill plåga dem ordentligt... 500 hårda mil för en kvalitetsbil med rejäl dieselspis? Betraktar man modellen som slut efter det förstår jag inte hur man resonerar när man ens fantiserar om att lägga pengar på den.

Klarar du dig utan sensus så lär demobilen vara ett hundra gånger bättre köp sett till bil per krona.
av XC60
Det finns säkert vissa som tokkör demobilar och jag själv är också skeptisk till en demo, men samtidigt så tror jag att de flesta kör normalt det gör iaf jag när jag provkör, visst testar man acc osv men inte står jag i en grusgrop och snurrar. Man kan ju inte köra hursomhelst heller om man provkör där det finns andra trafikanter.

Kommer dock ihåg "BMW on tour" 1999 då de hade bl.a. BMW M5, M roadster m.fl. och kopplingen på M5:an var helt slut och den stod också flera gånger pga att slut koppling. Satt förövrigt en skylt i bilen som sa "Gasa gärna - men släpp kopplingen först" Såg också några stå och bränna däck... Lite trist tycker jag att folk behandlar andras (inkl företags) saker hur som helst när man själv slipper betala...

Tillbaka till ämnet. Hade nog också tagit "demon" i detta fall då D5 och AWD lockar.
Användarvisningsbild
av Jensen
mojja skrev:
Jensen skrev:Vad har ni för belägg för att alla demobilar körs utav dårar som
skall ut och köra i 200km/h så fort bilen skall ut på en provkörning????????????
Normal fallet så är en provkörning ungefär ca 20-30 min och görs då oftast utav
helt normala människor, att sitta och försöka skrämma upp en potentiell köpare
på en begagnad bil låter bara löjligt och stämmer inte för fem öre med hur verkligheten ser ut.
Tråkigt att folk som har noll koll på hur en demobil/tjänstebil rullar kan uttala sig på detta mycket
felaktiga sätt.
Personligen så kör jag en fyrhjuldriven XC70 för tillfället, jag kan garantera er att den aldrig ens
fått sniffa på en grushög bara för att jag skall testa fyrhjulsdriften, och så ser det ut i 99% av fallen
med tjänstebilarna.
Du kan nog köpa den begagnade med gott samvete.

Sen så står det faktiskt att han skall köpa säljarens bil, vilket normalt sett innebär att säljaren
nyttjar den själv till 90% av tiden och inte alla rallyförare till kunder.

Vad jag har för belägg??

Utgår till att börja från mig själv och bekanta i min närhet som byter bilar var tredje år.

Att en normal provtur skulle vara 20 minuter visst men inte i mina trakter här lånar vi bilarna över helgen och bestämmer oss när vi handlar prylar för 500 k.
jag tex hade säljarens xc60 d5 awd r-design i 5 dagar upp till en sälen tripp i vintras och testade alla funktioner på denna till max.

Det kommer in folk som inte har något annat intresse än att provköra skiten ur bilarna enligt min egen säljares utsago flera ggr under veckan.

Folk som har sina bilar på service och under tiden strosar runt i säljhallen och provkör bil efter bil bara för nöjes skull kör som as med dessa o.s.v.

Visst jensen du är en säljare och ditt säljsnack går inte att ta miste på, Men att lura i folk att demo bilarna körs och sköts pedantiskt är allt annat än sant.
Då jag jobbar på Nordens största Volvohandlare och då samtidigt hanterar väldigt mycket
tjänstebilar/demobilar så borde vi även ha väldiga problem med denna typ av bil???
Kan personligen inte minnas när jag senast hade en reklamation utav större kaliber på nån utav
våra föredetta demobilar, tvärtom så står denna typ utav bil väldigt sällan kvar en längre tid i hallen.
Men jag anser fortfarande att dina argument för att demobilar ej skall köpas pga att dom tydligen är helt slut
efter 6-12 månader inte riktigt håller, jag har även som nån annan skrev svårt att förstå hur du kan välja en sån skitbil
över huvudtaget då denna tydligen inte skall klara lite hård körning.

Att låna ut en bil till en kund som lämnat sin bil på service är utan tvekan bland det bästa man kan göra då
detta ofta innebär att kunden blir sugen på att byta upp sig.

Dina belägg håller tyvärr inte för min del, att du grundar det du skriver på att du och dina bekanta byter bil
var tredje år blir bara löjligt.

Jag har definitivt inget intresse av att köra nåt säljsnack då detta inte är en kund som jag har nån kontakt
med, skulle detta ändå vara en spekulant som kikar på bil hos oss så kan jag sälja både en ny eller en begagnad bil till kunden.

Dra inte alla Sveriges potentiella kunder som provkör en demobil hos en Volvohandlare över samma kant bara för att du
personligen kör demobil på ett visst sätt.

Låter även snällt av dig mot din generösa säljare som lånar ut sin bil i fem dagar till dig att du då som
tack försöker köra sönder hans bil.
av mojja
Min säljare kunde inte bry sig mindre om demo bilarna. Dom är till för att provköras och är under nybilsgarantin. Rasar något så lämnas det till verkstaden och åf tjänar ännu mer pengar då dom fakturerar vidare till Volvo.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mojja skrev:Min säljare kunde inte bry sig mindre om demo bilarna. Dom är till för att provköras och är under nybilsgarantin. Rasar något så lämnas det till verkstaden och åf tjänar ännu mer pengar då dom fakturerar vidare till Volvo.
Samma tankegång kan i stort sett överföras på alla bilar som köps nya av företag. Någon annan betalar...

Har nästan-ny-bil utsatts för misskötsel så syns det antagligen på det allmänna skicket. Och misskötsel som inte syns kan man få på köpet även av icke-demobilar. Gud vet hur många dieselbilar som tankats med bensin, nu när nästan alla förmånsbilar gått från bensin till diesel, t.ex.

Om vi bortser från att nästan nya beg är rätt höga i pris just nu, är värdeminskningen för ett nybilsköp rätt svår att rationellt försvara för en privatperson, såvida man inte lägger närmast religiöst värde vid att sätta sig i en orörd bil med 0 mil på mätaren eller har väldigt specifika behov ifråga om utrustning.
av Biltoken
Svårt att bortse från att beg-priset är högt om man står inför detta val :D

Själv valde jag mellan en ny XC60 (inkl Sensus) eller en 10 månader gammal med 2500 mil på mätaren, likvärdig utrustning. Prisskillnad 25k. Vad tror ni jag valde?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gotfredsen skrev:Volvo On Call med GPS tracking är för mig en utan de viktig faktorerna .. Om någon tänker försöka ta min bil så lär farbror blå veta vart bilen är innan tjuvarna hinner blinka <- blinka .. hehe fyndigt ...
99% av alla tjuvar som klarar av att forcera lås/start på en ny bil har ju en GSM/GPS jammer i fickan som neutraliserar din tracker, en sådan kostar ju bara några hundralappar idag. Tyvärr må jag säga......
av perhall
1. Jag känner till flera som köpt f d tjänste- demobilar etc. även polisbilar och de håller hur bra som helst. en bil kan gå lika bra om den har gått hårt som den har gått mjukt. Det vanliga är väl att 3-5 personer kör riktigt hårt/elakt under en demotids tid som demobil. Det blir 10 hårda mil som kanske förkortar bilens livslängd med 100 mil.
2. Ibland är inte saker så bra som de låter. En "pressbil" kan ha gått mkt hårt, en "försäljningschefs tjänstebil" kan ha använts till o från vederbörandes jobb, men stått för provkörningar hela dagarna...
3. Det är extremt stor variation i hur bilar används. försäljningschefens tjästebil kan lika gärna vara i nivå med de bäst vårdade privatbilarna här på forumet.../PH
Användarvisningsbild
av crumpets
Vad exakt är det för system ni tror att ni sliter ut på provkörningsmilen då, egentligen?

En D5:a är ju en robust motor. Skulle den klappa ihop efter några hundra mils misshandel? är det automat kanske nån enstaka behandlat den extra jätteuselt men de flesta kan ju inte ens lyckas växla fel eller använda kopplingen extremt fel.

Dämpare/fjädrar borde ju klara bra mycket mer än några hundra mils extra skumpande. Det är en stor tung bil som har lite offroadegenskaper, dessa måste såklart vara dimensionerade för flera tusen mil av lite sämre vägar...

Lådan? Momentbegränsningar torde ju ha skonat den rätt bra, och dessutom är det ju knappast nån skitlåda du sätter till en 200 hästars diesel i en 2 tons bil...

Helt annorlunda med bmw:arna som väl hade manuella lådor (E60 M5 har väl en halvautomat där du kan slita ut kopplingen med många launch control-användningar?) osv. Mycket lättare att misshandla en sån bil ordentligt.

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]