Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De flesta som köper XC60 gör det nog för komforten snarare än sportigheten och automatlåda passar betydligt bättre in i det konceptet.
Tack för alla tips o råd.

Absolut, komforten är A och O för mig, jag tänker lite att skinn ger komfort plus en lyxig känsla.
Det gör absolut Automaten också - älskar automat.

Har försökt hitta en Momentum utrustad hos någon bilhandlare men ingen har det, bara för att se om sätena är sköna o snygga - och likvärdigt summum.

Man sitter ju som en kung i skinnsäten, o andra sidan är det kungligt!!!! att köra med automat :???:

Silverrailsen på summum, samt andra fälgar gör utvändigt lite - men inte direkt viktigt.
du har inget lätt val, jag skulle valt summum manuell, men du som bor i stockholm och kör 3000 mil bland alla köer då är ju automat inte helt fel, men momentum är inte kul du kan lika väl köpa en kinetic+xenon+skinn+automat
Automat hade jag någ haft längst upp på tillbehörs listan och sedan lagt till det som hade rymt i budgeten varefter. Visst kanske en manuell hade fungerat med men inte med orginal effekten på 163 hk. Visst är denna väldigt tacksamm att optimera då det är en nedtrimmad d5a och är identiskt vad det gäller chassie,bromsar,drivlina och motor som d5an.

Med väldigt små medel så har man 245hk/520 nm och med den motorkombon hade det iallafall varit lite behagligare med en manuell men fortfarande mycket trevligare med automat.

Hade jag varit tvungen att välja så hade det blivit automat och sedan kompletterat med utrustning för dom slantarna som blir kvar.
Jo hade möjligheten funnits till att komplettera tex momentum / aut hade jag lätt gjort det.
Tyvärr gör det inte det, o det är med nöd o näppe som jag kan få in momentum/aut Eller Summum/man.

Jag va precis och testade en Momentum/aut (FWD iof - jag skall ha AWD) bara för att se om det kan var ok men momentum
Visst är det skönt med automat, men den var rätt slirig/hackig tycker jag - men det är ändå skönt att slippa koppla hela tiden.
Stort minus för klädseln vilket tar bort väldigt mycket av den lyxiga känslan tycker jag, plus att man sitter tusen gånger skönare i skinnklädslen.
Jag satte mig direkt efter provturen i en summum bara för att jämföra - det är stor skillnad både i komfort och känsla.

Men det blir ju ingen automat då för min del, och jag vet det va som en dröm när jag väl bytte till aut.
Att nu gå tillbaka till manuell...hmmm, vet EJ.
I ärlighetens namn vänjer man sig ju ganska snart vid man igen. Efter bara några dagar tycker jag inte man tänker över huvud taget på det, det går ju per automatik då.
Det trista är väl om du ofta står i kö.
Jag vill ju tro det, även om det inte är sant:)
Jag köar rätt mycket, och jag komemr ihåg att jag hade ont i benen tom med min bil för 3 år sen för det är sånt evigt stampande, sen kan man inte sitta lika slappt i bilen heller :D

O andra sidan satt man inte speciellt skönt i t-tec tyckte jag - så det går väl på lika ut.
Ja just köerna kanske det inte är så farligt, bara ligga på 2an o krypa.
Men är det inte ett evigt växlande i övrigt? Med tanke på att det är 6 växlar.

Någon som har manuell som kan ge + eller - ?
Någon som har momentum men ångrar att de inte tog summum?
lägger min röst på momentum automat :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det sa de till mig på verkstan också a[…]

Fick följande svar från supporten, I f[…]

Jag beställde från Bilbolaget i Kalix d[…]

Eftermontera kupevärmare

Dom två systemen har inget med varandra att […]