Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Petzzon skrev:
kave skrev:
VolvoB20 skrev:
PS, det är inga problem att dra ditt hästsläp som är typat till 2000 kg med manuell låda så länge du bara lastar till 1800 kg DS,
Jasså? Bra att man ändrat detta. Förr var man tvungen att reg besiktiga om totalvikten.
Observera att detta gäller bara om du har E-kort. Vet inte om det alltid varit så men misstänker det.
Självklart måste han ha E-Kort... utan det får han ju bara dra 995 kg och då är det ju rätt ointressant om XC60an drar 1800 eller 2000 kg. Och ja det har alltid varit så....
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev: PS, Hur kan du ha beställt en MY12 redan ?:-/ ?:-/ ?:-/ Prislistan är ju inte släppt ännu, tex hur mycket dyrare är MY12 jämfört men MY11 ?:-/ ?:-/ DS
Han får en MY12:a till det pris han har på ordersedeln för en MY11 - så enkelt är det
det gick inte med min ÅF, Antingen fick jag MY09 på min ordersedel och MY09 priset. Ville jag ha en MY10 så skulle det stå MY10 på min ordersedel och då blev det 6000 kr dyrare eftersom MY10 var prishöjd 6000 .

Min ÅF vägrade totalt att pruta bort prishöjningar i.o.m modellbyte.

Men kanske vet handlaren redan att det inte blir några prishöjningar till MY12 så han inte lovar bort något.
VolvoB20 skrev: Men kanske vet handlaren redan att det inte blir några prishöjningar till MY12 så han inte lovar bort något.
Som att den fria servicen försvinner på MY12? Det lär ju innebära ett dolt prispåslag på ca 12-15 kkr jmfrt med MY11. Om nu uppgifterna om att servicen försvinner är korrekt. Eller så har handlaren redan när han offererade bilen tagit höjd genom att inte ge så hög rabatt.
VolvoB20 skrev:
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev: PS, Hur kan du ha beställt en MY12 redan ?:-/ ?:-/ ?:-/ Prislistan är ju inte släppt ännu, tex hur mycket dyrare är MY12 jämfört men MY11 ?:-/ ?:-/ DS
Han får en MY12:a till det pris han har på ordersedeln för en MY11 - så enkelt är det
det gick inte med min ÅF, Antingen fick jag MY09 på min ordersedel och MY09 priset. Ville jag ha en MY10 så skulle det stå MY10 på min ordersedel och då blev det 6000 kr dyrare eftersom MY10 var prishöjd 6000 .

Min ÅF vägrade totalt att pruta bort prishöjningar i.o.m modellbyte.

Men kanske vet handlaren redan att det inte blir några prishöjningar till MY12 så han inte lovar bort något.
Jag beställde en MY10 - fick en MY11 - Avtalat pris gällde - Det var ju liksom inte mitt fel att Volvo inte hann tillverka min innan brytdatumet
VolvoB20 skrev:Exaktamente, det hände för mig med när jag kikade på XC60 vilket snabbt fick mig att konstatera att den var kass att ha som dragbil för hästsläp om man har maxtak, Lika illa med V70 om man vill dra. Men XC70 drar 2100 utan minsta problem med manuell även på D3.

PS, Hur kan du ha beställt en MY12 redan ?:-/ ?:-/ ?:-/ Prislistan är ju inte släppt ännu, tex hur mycket dyrare är MY12 jämfört men MY11 ?:-/ ?:-/ DS

Min MY11 beställning konverterades till en MY12, till samma pris.

Snackade med ÅF idag och de kunde inte göra något åt att jag fått fel information, antingen ta bort beställningen eller lägga på automatlåda om jag vill komma upp i 2000kg.

Samtidigt sa han att de troligen skulle få prislistorna för MY12 redan som denna veckan.
Är det verkligen så att MY12 med manuell låda också får start / stopp funktion och 139 gram CO?

Det fina med E-körkort är ju att man får dra ett tvåtonssläp som är lastat till 1800 KG med denna bil. Utan E-körkort måste alltid totalvikten räknas.

Fast jag tycker biltypen ska ha automat om man kör släp, det blir ju så mycket smidigare.
rojo8515 skrev:Är det verkligen så att MY12 med manuell låda också får start / stopp funktion och 139 gram CO?

Det fina med E-körkort är ju att man får dra ett tvåtonssläp som är lastat till 1800 KG med denna bil. Utan E-körkort måste alltid totalvikten räknas.

Fast jag tycker biltypen ska ha automat om man kör släp, det blir ju så mycket smidigare.

Jo, det lutar ändå att välja XC60:n, vi räknar lite på huruvida vi kommer behöva dra två hästar samtidigt eller inte med min bil, vi har en Passat som får dra 2000kg också.

Jag kör manuell XC70 idag och det har funkat skitfint med att dra släp med den. Visst är det säkert smidigare med automat, men det kommer aldrig hända med det pristak vi har på bilarna.
rojo8515 skrev:Är det verkligen så att MY12 med manuell låda också får start / stopp funktion och 139 gram CO?

149g C02 och 5.6l/100km blandad körning för MY12.
riha skrev:Jo, det lutar ändå att välja XC60:n, vi räknar lite på huruvida vi kommer behöva dra två hästar samtidigt eller inte med min bil, Jag kör manuell XC70 idag och det har funkat skitfint med att dra släp med den.
Det är väl bara att fundera på vad som är viktigast "ballheten" i XC60 eller "funktionen" i XC70.....

Jag kör manuell just på grund av att jag åker massor med släp och massor med tunga släp, tycker automatare tar så mycket stryck och få så hög förbrukning när man drar tungt och långt.

Synd annars att XC60 bara drar 1800 kg med manuell när Ford Kuga drar 2000 och VW Tiguan 2200 kg med manuella.

Jag tror faktiskt Volvo är bättre dragare i "verkligheten" än dessa, Kuga känns ju extremt "fladdrig"...
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Jo, det lutar ändå att välja XC60:n, vi räknar lite på huruvida vi kommer behöva dra två hästar samtidigt eller inte med min bil, Jag kör manuell XC70 idag och det har funkat skitfint med att dra släp med den.
Det är väl bara att fundera på vad som är viktigast "ballheten" i XC60 eller "funktionen" i XC70.....

Jag kör manuell just på grund av att jag åker massor med släp och massor med tunga släp, tycker automatare tar så mycket stryck och få så hög förbrukning när man drar tungt och långt.

Synd annars att XC60 bara drar 1800 kg med manuell när Ford Kuga drar 2000 och VW Tiguan 2200 kg med manuella.

Jag tror faktiskt Volvo är bättre dragare i "verkligheten" än dessa, Kuga känns ju extremt "fladdrig"...
Vissa modell av Tiguan får faktiskt dra 2500kg. Men det är tvärt om i forhold til Volvo då det är dom manuella lådorna som får dra mest på Tiguan. Hva jag har funnit ut så ser det ut som enda skilnaden på 2200 och 2500 kilo är kofångare/spoiler design bak och fram. :idea:

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]